Hidroelectrica a vândut, în medie, energia mai scump clienților proprii din furnizare decât în piață

Hidroelectrica, care a devenit unul dintre principalii furnizori de pe piața concurențială ca urmare a prețurilor bune pentru casnici, a raportat un preț mediu de vânzare către clienții casnici și noncasnici din furnizare mai mare decât cel obținut din vânzarea energiei în piață, în primele șase luni ale anului. Cum se explică situația.

Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, și companie care a intrat agresiv în ultimul an pe segmentul de furnizare către clienții finali casnici, a raportat un preț mediu de vânzare pentru clienții săi proprii de 548 de lei/MWh în primele șase luni ale anului, în creștere cu 22% față de prețul mediu raportat în primele șase luni din 2022. Prețul este fără ce compania numește “costuri transferate ex pass trough”, care se ridicau la 694 de milioane de lei

În total, Hidroelectrica a vândut propriilor săi clienți din furnizare aproape 3,08 TWh, raportând venituri din furnizare de 1,69 miliarde de lei.

Pe piața angro, compania a vândut mai mult, respectiv 8,23 TWh, dar la un preț mediu mai mic, respectiv de doar 506 lei/MWh, obținând venituri pe această piață de 4,17 miliarde de lei. Prețul mediu este cu 6% mai mic decât acum un an.

Se remarcă așadar că Hidroelectrica a vândut, în medie, clienților săi proprii din furnizare energia la un preț mediu (lei/MWh) mai mare decât a vândut-o în piață, o situație inversă față de cea de acum un an. Cum s-ar putea explica situația.

Hidroelectrica, producător controlat de stat, a crescut foarte mult pe piața de furnizare pentru că, în ultimul an și jumătate, criză energetică fiind, a venit cu un preț către casnici absolut imbatabil, de departe cel mai mic din piață, aspect care, dacă acum contează mai puțin pentru că prețurile sunt plafonate, în trecut a fost motiv pentru sute de mii de clienți casnici să schimbe furnizorul și să treacă la Hidroelectrica. Compania a raportat, la jumătatea acestui an, 513.000 de clienți casnici, față de doar 188.000 acum un an, tocmai pentru că a venit cu un preț foarte bun, de 0,25 lei/kWh, majorat apoi până la doar 0,28 lei/kWh (280 lei/MWh) în acest an.

Compania are însă și clienți non-casnici, tot mai mulți. Dacă acum un an, avea doar 21.300 de astfel de clienți, la jumătatea acestui an a raportat 32.700 de clienți, deci o creștere cu peste 50% în doar un an. Iar prețul energiei pentru acești clienți, care este unul negociat, de piață, este cu sigiuranță mai mare decât prețul pentru casnici. Este suficient să ne uităm la oferta actuală: prețul oferit pentru casnici este de 0,28 lei/kWh fix pentru un an de contract, iar prețul oferit pentru un contract pe un an pentru clienții business este de 0,64 lei/kWh, iar anul trecut a fost și mai mare. Desigur, sunt în vigoare plafoanele finale de preț pentru clienții finali.

Pe de altă parte, pe segmentul vânzărilor către piață, care este acum profund distorsionată de legislația plafonării,  cum compania a produs mai mult, inclusiv activitatea ei a dus în jos prețurile din piața spot, și, în plus, este obligată să vândă și energie la prețul plafonat de 450 de lei/MWh prin mecanismul de achiziție centralizată MACEE. Cităm din raportul companiei: “Având in vedere producția excedentară de 45% față de aceeasi perioada a anului precedent, coroborat cu noile condiții de funcționare a pieței angro (implementarea începând cu data de 1 ianuarie 2023 a MACEE), precum si cu variația pretului SPOT în perioada ianuarie-iunie 2023 față de aceeași perioadă din anul 2022 (scădere cu 48%), veniturile aferente acestor tranzacții au înregistrat o creștere de 34% in semestrul I 2023 față de semestrul I 2022”.

Citește și:

Record: profitul Hidroelectrica a sărit cu 46% în primele șase luni, ajungând la patru miliarde de lei

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *