Hidroelectrica, cel mai mare, ieftin și profitabil producător de energie electrică din România, arată că mecanismul impus de Guvern de plafonare a prețului la consumatorii finali casnici și non casnici i-a produs pierderi.
Compania arată, în raportul pentru primele șase luni, că veniturile sale au fost diminuate din cauza mecanismului de plafonare a prețurilor la clienții finali cu 578 de milioane de lei. Compania spune că are de primit de la stat înpoi doar 8 milioane de lei. Aceste pierderi sunt mult mai mari față de cele din primul semestru al anului trecut.
Iată ce scrie în raport:
Începând cu 1 noiembrie 2021, din cauza creșterii semnificative a prețurilor energiei pe piețele internaționale și naționale și a impactului acestora asupra consumatorilor din România, Guvernul a implementat scheme de sprijin pentru consumatori, dupa cum urmeaza:
plafonarea tarifelor de furnizare a energiei electrice pentru consumatorii casnici (până la 31 martie 2025) și noncasnici (până la 31 ianuarie 2022 pentru anumite tipuri de consumatori non-casnici si in perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2025 pentru toti consumatorii non-casnici) și primirea unei subvenții din partea statului pentru a compensa impactul mecanismului de plafonare.
Impactul acestui mecanism asupra performantei financiare a Grupului in primul semestru al anului 2023 a fost diminuarea veniturilor ca urmare a plafonarii preturilor cu 578 milioane RON si recuperarea prin subventii de la stat estimate la 8 mil RON, subventii care vor fi recunoscute de Grup dupa emiterea facturilor catre consumatorii finali (primul semestru al anului 2022: diminuarea veniturilor cu 185 milioane RON, subventii 0; anul financiar 2022: diminuarea veniturilor cu 551 milioane RON, subventii: 23 milioane RON”.
Hidroelectrica a raportat pentru primul semestru al anului un profit net de 3,94 miliarde de lei, în creștere cu 46% față de primele șase luni ale anului perecedent, pe fondul unei producții de energie în creștere cu 45%.