Guvernul vrea să continue cu prețurile plafonate la energie dar fără să mai garanteze că dă și banii înapoi furnizorilor. Industria solicită de urgență remedierea situației

Proiectul de OUG de modificare a legislației referitoare la plafonarea prețurilor la energie și gaze, care ar urma să fie adoptat azi de Guvern are cel puțin două prevederi care șubrezesc și mai tare poziția furnizorilor, afectați oricum de întârzierile cu care Guvenul le dă înapoi banii pentru schema de prețuri plafonate pe care sunt obligați de lege să le aplice.

Prima mare problemă este dispariția avansului pe care Guvenul și-l asuma la plată. Legislația actuală prevede că ANRE avizează plata către furnizori a 40% din sumele cu care aceștia vin la decontare în termen de zece zile .Problema este că prevederea se aplică până la finalul avestei luni, iar noua OUG nu extinde termenul, ceea ce arată că Guvenul nu își mai asumă să plătească acest avans în acest termen

Dar furnizorii vor acumula în continuare costuri, pentru că se mențin toate plafoanele de preț actuale, iar pentru cele mici, de 0,68, respectiv 0,80 lei/kWh în majoritatea covârșitoare a cazurilor costul energiei active cumpărate este mai mare decât ce poate transfera furnizorul clientului în factură. De aci diferența, care trebuie plătită de stat.

O altă problemă se referă la introduverea unei sintagme prin care Guvernul își oferă de fapt posibilitatea de a plăti ce poate și când poate, nu ce și-a asumat la începutul schemei în termene asumate. Asta pentru că, în noua OUG scrie așa:

“Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei va transmite valorile aferente compensărilor, conform anexei nr. 4, prevăzute la art. 7 alin. (1), către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, respectiv Ministerul Energiei, iar acestea efectuează plata către furnizori asumelor reprezentând valoarea compensării consumurilor realizate după 1 aprilie 2024, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii valorilor aferente compensărilor, conform anexei nr. 4, în limita sumelor disponibile în Fondul de Tranziţie Energetică şi a altor sume legal constituite

Exact ultima prevedere este cea care “le dă fiori” furnizorilor, așa cum s-au exprimat și public. Ei se tem că de fapt nu își vor mai primi toți banii datorați de Guvern, ci doar cât se strânge în acel fond din taxele și suprataxele pe care le plătesc producătorii. Și care ar putea să nu fie suficient, așa cum s-a mai întâmplat și în trecut.

De aceea, patronatele au solicitat de urgență, în cadrul Consiliului Economic și Social (CES) unde s-a discutat noul OUG, remedierea situației iar avizul CES a fost emis cu observațiile lor.

Iată solicitarea:

Păstrarea obligației de plată a unui avans de 40% pentru sumele de decontat către furnizori până la finalul schemei de sprijin, eliminarea prevederilor care legiferează posibilitatea întârzierilor la plată – respectiv mențiunea “în limita fondurilor disponibile” și identificarea de soluții reale pentru asigurarea sumelor necesare pentru plata furnizorilor în termenele stabilite de cadrul legal în vigoare.

Deși cadrul legislativ prevede termene ferme de plată – 30 de zile de la data primirii cererilor de decontare pentru determinarea de către ANRE a valorilor aferente compensărilor și 10 zile lucrătoare de la data primirii valorilor aferente compensărilor pentru plata furnizorilor, prin cele două instituții responsabile – așa cum știți, cererile de plată în așteptare înregistrează întârzieri semnificative, iar valorile acumulate creează probleme serioase de lichiditate furnizorilor care asigură achiziția de energie și plățile aferente pe lanț (distribuție, transport, producție, taxe, accize, TVA etc.).

UE recomandă, în mod explicit, soluții de sprijin pentru accesul la finanțare pentru furnizorii de energie. Totuși, România este singura țară de la nivelul UE care a dispus în mod unilateral, ca efect al legii, expunerea furnizorilor de energie la înregistrarea unor pierderi generate de nerecunoașterea costurilor reale și neplata la timp a facilităților acordate clienților finali. Furnizorii de energie suportă riscurile de credit și fluxul de numerar pentru finanțarea costului real al pachetului de măsuri adoptat de statul roman.

Sincopele înregistrate în procesul de recuperare a sumelor datorate de către stat creează o reală problemă în ceea ce privește acoperirea necesarului de lichiditate la nivelul furnizorilor de energie. Date fiind termenele ferme de plată pe lanțul sectorului energetic – plata pentru energia achiziționată, tarifele de sistem, bugetul de stat și, implicit, plata salariaților și a furnizorilor de servicii, suntem în situația neplăcută de a accentua nevoia unor soluții reale, în sensul reducerii presiunii pe cash flow la nivelul furnizorilor de energie, cât mai urgent posibil.

Din nota de fundamentare a propunerii de modificare OUG 27/2022 reiese că autoritățile au în vedere măsuri pentru crearea de surse suplimentare pentru susținerea schemei de compensare, surse care implicit ar permite menținerea obligației de plată a avansului către furnizori, nu eliminarea.

Pentru asigurarea sustenabilității financiare a furnizorilor, inclusiv a condițiilor de finanțare pentru creditele contractate, după caz, considerăm esențială păstrarea termenelor de plată fără introducerea excepției, păstrarea posibilității de decontare a 40% în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de decontare, identificarea unor soluții reale de stingere a creanțelor datorate furnizorilor și asigurarea unui flux de plată în termenele prevăzute de cadrul legal în vigoare.

În acest context, revenim cu propunerea de extindere a mecanismului compensării datoriilor nerambursate la scadență, pentru a permite agenților economici din sectorul de furnizare să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autorități cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale, ca soluție suplimentară pentru stingerea creanțelor către furnizori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *