Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) lucrează la elaborarea unor programe de finanţare în vederea realizării infrastructurii de încărcare pentru autovehicule electrice, pe gaz natural sau hidrogen, a declarat miercuri, la Centrul tehnic de la Titu, preşedintele AFM, Cornel Brezuică, citat de Agerpres.
„Pentru viitor, având în vedere ultimele reglementări privind încurajarea promovării combustibililor alternativi, Administraţia Fondului pentru Mediu lansează sau lucrează la elaborarea unor programe de finanţare prin care să realizăm infrastructura de încărcare la nivel naţional pentru maşini electrice, pentru combustibili gaz natural şi eventual pentru hidrogen, având în vedere că tendinţa din industria auto este de a se axa şi pe acest tip de combustibil, care este chiar cel mai prietenos cu mediul”, a spus şeful AFM, prezent la evenimentul de lansare a programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, ediţiile 2019.
Acesta a subliniat că în ianuarie 2019 înmatriculările de maşini electrice în România le-au depăşit pe cele din tot anul 2016, iar trendul ascendent al programului Rabla Plus se datorează bonificaţiei, care este cea mai mare din Uniunea Europeană.
„Începând cu anul 2016, programul Rabla a căpătat o componentă nouă, aceea numită Rabla Plus, prin care se acordă cea mai mare bonificaţie pentru maşinile cu emisii de poluare zero, mă refer aici la bonificaţia de 10.000 de euro, şi pentru maşinile hibrid, unde bonificaţia este echivalentul a 5.000 de euro. Trendul ascendent al programului Rabla Plus se datorează bonificaţiei, care este cea mai mare din Uniunea Europeană, însă şi apetitului cetăţenilor pentru aceste tipuri de autovehicule, care sunt autovehicule cu tehnologie nouă, autovehicule prietenoase cu mediul. Venită în sprijinul Programului Rabla Plus, Administraţia Fondului pentru Mediu a finanţat sau finanţează în continuare infrastructura de încărcare a acestor autovehicule la nivel naţional. Acest program se axează pe două componente: un program care este adresat autorităţilor publice locale, municipii reşedinţă de judeţ, unde apreciem că la sfârşitul anului vom avea contracte de finanţare pentru undeva la 1.200 de puncte de încărcare, iar a doua componentă a programului de realizare a infrastructurii este aceea de a realiza pe cele mai importante drumuri naţionale şi europene, inclusiv autostrăzi, din sută în sută de kilometri a instalaţiilor de încărcare a maşinilor electrice, pentru a crea mobilitate şi a putea ieşi din localităţi cu aceste mijloace de transport. (…) Programul Rabla (Plus n.r), la 3 ani de funcţionare, pot spune că în ianuarie 2019 vânzările, înmatriculările de maşini electrice în România au depăşit vânzările din 2016. Acest program a avut un succes neaşteptat tocmai prin bonificaţia acordată de Guvern şi din apetitul românilor de a-şi cumpăra autovehicule noi, nepoluante”, a mai afirmat Brezuică.
Potrivit ministrului Mediului, Graţiela Gavrilescu, înscrierile pentru Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus vor începe vineri, 12 aprilie.
Şefa de la Mediu a anunţat la finele lunii trecute că programul Rabla va beneficia în acest an de suma de 322 milioane de lei, ceea ce înseamnă că aproximativ 35.000 de persoane fizice şi juridice vor putea să achiziţioneze o maşină nouă.
Programele ar fi trebuit să demareze pe 5 aprilie, însă lansarea lor a fost amânată deoarece s-a decis scoaterea ITP din ghidul de finanţare.