Germania şi Polonia, doi importanţi cumpărători de petrol rusesc, au decis să suspende importurile de petrol rusesc via conducta Druzhba din cauza calităţii slabe a ţiţeiului, transmite Reuters, citată de Agerpres.
Această decizie ar putea provoca probleme de aprovizionare rafinăriilor grupului polonez PKN Orlen precum şi rafinăriilor din Germania aparţinând companiilor Total, Shell, BP şi Rosneft, pentru care o mare parte din importurile lor de petrol vin prin conducta Druzhba (Prietenia) construită de Uniunea Sovietică.
În plus, traderii avertizează că suspendarea livrărilor ar putea declanşa un val de solicitări de despăgubiri din partea cumpărătorilor occidentali împotriva furnizorilor ruşi, care la rândul lor vor încerca să obţină despăgubiri de la grupul Transneft, care deţine monopolul asupra conductelor petroliere din Rusia.
Potrivit unui document consultat de Reuters, miercuri operatorul polonez de oleoducte PERN a informat grupul rus Transneft că a decis să îşi suspende achiziţiile de petrol rusesc. Autorităţile din Belarus a anunţat şi ele că ţara vecină Polonia au încetat să mai accepte petrol rusesc via conducta Druzhba începând de miercuri de la ora 20:00 GMT, potrivit agenţiei de presă Belta.
Aproximativ un milion de barili de ţiţei pe zi (un procent din cererea mondială de petrol) pot trece zilnic prin conducta Druzhba.
Dacă petrolul nu mai trece prin Belarus şi Polonia înseamnă că nu poate ajunge la clienţii aflaţi mai departe în vest, în Germania. Traderii de la marile companii petroliere care au rafinării din Germania susţin că livrările via conducta Druzhba au fost oprite.
Problemele de calitate au apărut săptămâna trecută când un producător rusesc, care până acum nu a fost identificat, a contaminat petrolul cu mari cantităţi de clorură organică. Această substanţă este utilizată pentru a creşte producţia de petrol dar trebuie separată de ţiţei înainte de livrarea petrolului deoarece poate deteriora echipamentele de rafinare.
Potrivit traderilor de la mai multe mari companii petroliere europene, nivelul de clorură organică a fluctuat între 150 şi 330 părţi la milion (ppm), în condiţiile în care nivelul maxim admis este de 10 ppm iar nivelul normal este cuprins între 1 şi 3 ppm.
O sursă din Ministerul rus al Energiei a declarat că Transneft încearcă să rezolve problema cât mai rapid posibil dar nu a putut da un interval de timp concret.
Contaminarea petrolului este rară în Rusia. Traderii susţin că ultima dată când petrolul rusesc a fost contaminat cu un nivel ridicat de clorură organică a fost în urmă cu 10 ani, însă la o scară mai mică.
De data aceasta problema este atât de gravă încât au fost contaminate şi alte livrări de-a lungul conductei Druzhba precum şi din portul Ust Luga de la Marea Baltică. Din acest port au plecat cel puţin cinci tancuri petroliere cu ţiţei contaminat aparţinând companiilor Rosneft, Surgut şi unor producători din Kazahstan şi care a fost cumpărat de traderi de petrol sau mari companii petroliere precum Equinor, Vitol, Trafigura, Glencore şi Total.
Potrivit surselor citate de Reuters, cumpărătorii au depus deja solicitări preliminare de despăgubiri de la vânzători din Rusia. „Nimeni nu vrea să oprească rafinăriile din Germania. Ele vor funcţiona la o capacitate mai mică acum şi ar putea să importe petrol de pe mare”, a declarat un trader de la o mare companie petrolieră occidentală.