Furnizorii de energie spun că publicarea marjelor proprii de furnizare, care sunt “date sensibile”, la care sunt obligați de la 1 iulie, afecteză competiția liberă. Au scris Consiliului Concurenței

Federația ACUE, care reprezintă marile grupuri de distribuție și furnizare de energie electrică și gaze naturale din România, consideră că publicarea marjelor de furnizare din ofertele-tip de energie electrică, la care sunt furnizorii obligați de legislație după ce piața va fi liberalizată, este de natură să afecteze concurența loială de pe piață. ACUE a trimis o scrisoare Consiliului Concurenței care a ajuns în posesia noastră.

“În mod particular, dorim să semnalăm potențialul impact negativ al noilor dispoziții prevăzute la art. 21 din OUG nr. 6/2025, care impun furnizorilor de energie electrică ce au în portofoliu consumatori casnici obligația de a publica, în cadrul ofertelor-tip, informații detaliate privind structura prețului practicat.

Conform acestor prevederi, furnizorii trebuie să facă publice atât componenta de achiziție, cât și componenta de furnizare a prețului, ceea ce implică divulgarea unor date sensibile precum costurile proprii de achiziție și marja de furnizare (incluzând costurile operaționale și profitul). Considerăm că această obligație poate afecta negativ concurența loială între operatorii economici, prin expunerea unor informații esențiale din strategia comercială a furnizorilor, oferind astfel un avantaj competitiv altor participanți la piață”, arată ACUE.

Ce spune articolul respectiv:

“Articolul 21

În ofertele-tip menționate la art. 20, componenta de furnizare pentru activitatea de furnizare a energiei electrice este menționată distinct față de componenta de achiziție a energiei electrice (inclusiv tariful de transport – componenta de introducere a energiei electrice în rețea) din cadrul prețului energiei electrice”.

“În opinia noastră, această obligație ar putea influența negativ funcționarea mecanismelor de piață, întrucât măsura impusă este de natură a reduce incertitudinea strategică dintre principalii concurenți pe piața furnizării de energie electrică, creând astfel premisele unei alinieri neintenționate a comportamentului acestora. În noile condiții de piață, publicarea lunară a costurilor de achiziție pentru o anumită perioadă de timp poate oferi furnizorilor o vizibilitate sporită asupra structurii viitoare de cost a concurenților direcți, permițându-le acestora să își modifice modul în care își construiesc ofertele în funcție de strategiile anticipate ale principalilor lor concurenți”, își justifică ACUE poziția.

“În acest context, subliniem faptul că o caracteristică esențială și legală a concurenței presupune ca, într-un mediu concurențial normal, participanții la piață să își adapteze în mod individual și inteligent comportamentul la condițiile de piață, ceea ce implică o calibrare constantă a deciziilor lor comerciale, pe baza comportamentului observat al concurenților, a semnalelor economice și altor informații disponibile public. Astfel, trebuie avut în vedere faptul că o aliniere a comportamentului nu presupune neapărat o înțelegere ilegală, ci poate rezulta în mod natural din dinamica pieței, pe baza unor reacții raționale, rezonabile și previzibile ale actorilor economici”, mai arată organizația.

ACUE arată că, deși această măsură a publicării marjei comerciale a fiecărui furnizor poate fi socotită ca o măsură de transparență, impactul ar putea fi mai degrabă negativ, date fiind caracteristicile pieei de furnizare

“În legătură cu obligația prevăzută la art. 21 din OUG nr. 6/2025, deși înțelegem că introducerea unei astfel de măsuri ar fi putut avea drept scop o creștere a transparenței pe piața, menită să stimuleze concurența în beneficiul consumatorilor – ceea ce în contextul unei piețe de furnizare caracterizate de un număr mare de furnizori licențiați poate fi un raționament valid -, considerăm totuși că analiza impactului potențial al acestei măsuri nu a ținut seama de faptul că numai câțiva dintre furnizorii de energie electrică dețin cote semnificative de piață, ceilalți deținând cote de piață marginale, ceea ce face ca impactul asupra funcționării mecanismului concurențial să poată fi anticipat ca fiind unul cel mai probabil negativ.

Prin urmare, în opinia noastră, obligația introdusă prin art. 21 din OUG nr. 6/2025 are potențialul de a facilita coordonarea comportamentului concurențial între furnizori, ca rezultat al unei dinamici normale a pieței, putând fi astfel un instrument de facilitare a unui comportament paralel, în absența oricărei intenții tacite sau explicite de colaborare manifestate de furnizori.

Măsura impusă la nivel legislativ crește riscul apariției unor comportamente neintenționate, care pot fi interpretate în sensul unei/unor practici concertate, risc ce nu este anticipat și asumat în vreun fel de către legiuitor/reglementator. Dimpotrivă, eventualele consecințe din perspectiva dreptului concurenței ar putea viza, direct sau indirect, furnizorii de energie electrică afectați de această obligație”, mai arată organizația.

Ca atare, ACUE solicită o analiză atentă din partea Consiliului Concurenței în această speță, pentru a se evalua dacă obligația publicării marjei “creează premisele expunerii furnizorilor de energie electrică care își adaptează comportamentul în mod inteligent la condițiile de piață – urmărind evoluția pieței, comportamentul concurenților și tendințele economice – la riscul unor acuzații privind o eventuală coordonare tacită între furnizori și dacă, în forma actuală, măsura dispusă poate fi considerată proporțională cu obiectivul său declarat”.

Despre ce este vorba, exact

Potrivit legislației actuale de plafonare, toți furnizorii au o marjă fixă pe care o pot practica, de 73 de lei/MWh (80 de lei/MWh pentru furnizorii de ultimă instanță). Marja nu înseamnă profitul  furnizorului, ea include și unele costuri (dobânzi la credite bancare, costuri cu facturarea, cu personalul, cu magaziele (cine are), și costuri cu profilarea și dezechilibrele.

Începând de la 1 iulie, timp de un an, atunci când vor face ofertele către clienți, fiecare furnizor trebuie să specifice clar care costul de achiziție al energiei din piață care este oferită clientului și care este marja sa de furnizare. La acestea două (însumate) se adaugă tarifele reglementate de transport și distribuție, certificatele verzi, contribuția de cogenerare, contribuția CfD, acciza și cota de TVA și așa se ajunge la prețul final de furnizare către client.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *