EXCLUSIV Enel ar fi început discuțiile pentru vânzarea de pachete minoritare la companiile din România – surse

Grupul Italian Enel, unul dintre cei mai mari investitori străin din sectorul energetic din România, face pași înainte în încercarea sa de a vinde pachete minoritare de acțiuni la firmele pe care le deține în România.

Italienii doresc să coopteze în acționariatul firmelor din România fonduri de investiții care au experiență pe zona energetică, potrivit unor surse din piață. În plus, potrivit surselor noastre, de la începutul anului reprezentanți ai companiei italiene au fost la ANRE, împreună cu reprezentanți ai potențialilor cumpărători, pentru a înștiința Autoritatea de Reglementare despre această intenție. Potrivit surselor noastre, Enel ar dori să vândă pachete de 10% din capitalul companiilor din România.

Am întrebat compania despre intenția sa de a vinde pachete de 10% și am solicitat o confirmare a informației referitoare la vizitele la ANRE, alături de potențialii cumpărători.

Ce a răspuns Enel?

„După cum am spus în trecut, evaluăm în mod regulat activele la nivel global, în funcție de strategia extinsă a Grupului de eficientizare și optimizare a portofoliului prin rotirea activelor. Vom informa în mod corespunzător piața în cazul în care există astfel de evoluții”, se arată într-un răspuns al companiei la solicitarea noastră

Discuția despre vânzarea firmelor Enel din România este veche și a revenit anul trecut. Primele informații pe această temă au fost vehiculate de presa italiană în vară, când a apărut informația că mai multe fonduri de investiții ar dori să cumpere active din România. Surse din piața românească au spus atunci că ar fi vorba despre vânzarea unor pachete minoritare de acțiuni (ceea ce pare că în condițiile în care un alt acționar minoritar la unele dintre companiile grupului din România, Fondul Proprietatea, ar doris să vândă participația.
Ulterior, în toamnă a apărut informația că a fost demarat un proces de vânzare a activelor, în urma căruia Enel ar fi urmat să obțină 1,1 miliarde de euro, iar francezii de la BNP Paribas ar asista grupul italian în acest demers.

Am profitat de oportunitatea de a-I adresa această întrebare chiar lui Francesco Starace, CEO al grupului Enel, în luna noiembrie, la evenimentul Capital Markets Day, la Milano, unde grupul Italian și-a prezentat planul strategic pentru următorii trei ani.

Ce a spus pe tema vânzării Francesco Starace, CEO al Enel

„Nu avem vreo „vaca sfântă” în acest domeniu de activitate. Orice poate fi vândut, cu condiția ca noi să fi terminat de implementat măsurile de eficientizare și de creștere a companiei.
Deci, dacă mai există creștere în România probabil nu vom vinde. Dacă se mai poate eficientiza activitatea în România probabil nu vom vinde. Dacă nu avem oameni interesați (de active-n.red), cum am putea vinde? Ideea este că am vândut active din Franța, din Brazilia, din Italia, din Rusia, șa că am putea vinde și în România, de ce nu? Depinde de oferte primim, de ce părți sunt interesate.
Credem că avem un pachet bun și România este o țară bună și există multă valoare în structura pe care o avem aici. Până acum nu am luat o decizie.
Dar dacă avem această valoare, de câte ori și câți oameni credeți că ne contactează ca sa vindem ceva? Practic toată lumea este interesată de tot, dar, cum este si cazul Open Fiber (companie de telecomunicații din Italia, unde Enel este acționar-n.red.), dar asta nu înseamnă că și vindem. Există în industrie discuții despre active și mulți sunt de acord că activele de distribuție și cele din regenerabile sunt extrem de valoroase pentru investitori”

Enel România este unul dintre cei mai mari investitori privați în domeniul energetic, cu operațiuni în sectorul distribuției și furnizării de electricitate, dar și al producției de energie electrică din surse regenerabile, prezent pe piața din România din 2005. Enel are aproximativ 3.100 de angajați în România și oferă servicii unui număr de 3 milioane de clienți. Companiile E-Distribuție operează rețele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei dintre cele opt zone de rețea al țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție.

Grupul italian este și prima companie care a participat la un proces de privatizare în sectorul energetic din România: în 2004 a semat contractul de cumpărare a pachetelor majoritare de acțiuni la fostele Electrica Banat și Dobrogea.

În 2018, Enel a avut în România venituri de 1,28 miliarde de euro, în creștere cu 100 de milioane, iar profitul operațional EBITDA a fost de 230 de milioane de euro, în scădere ușoară față de 2017.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *