Ești abonat la servicii de energie electrică sau gaze naturale? Iată care îți sunt drepturile

Cât timp beneficiezi în locuința ta de energie electrică sau de gaze naturale, înseamnă că ai o relație contractuală cu un astfel de furnizor. Ca în orice contract pe o piață liberă și competitivă, tu, în calitate de consumator, ai drepturi, pe care e bine să le cunoști și să le folosești pentru a primi cele mai bune servicii la cele mai avantajoase prețuri.

Iată care sunt drepturile tale când vine vorba de serviciile de energie electrică sau gaze naturale:

Drepturile privind furnizorii

  • Ai dreptul să îți alegi orice furnizor de energie electrică sau de gaze naturale, ca urmare a faptului că ai acces la o piață liberă și concurențială. Pe site-ul ANRE.ro poți găsi lista furnizorilor autorizați. În plus, ai acces la Comparatorul de oferte pentru furnizarea de energie electrică sau gaze naturale atât pe site, cât și în aplicația mobilă ANRE.
  • Ai dreptul să îți schimbi furnizorul de energie fără plata vreunei taxe, fara modificari de ordin tehnic conform procedurii stabilite de ANRE.

Drepturi privind contractul de furnizare

  • Ai dreptul să fii informat cu privire la condițiile generale de contractare sau la prețurile și tarifele aplicabile.
  • Ai dreptul să soliciți furnizorului modificarea și completarea contractului de furnizare și a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi și, de asemenea, ori de câte ori consideri necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale.
  • Ai dreptul să fii notificat cu privire la orice intenție de modificare a condițiilor sau clauzelor contractuale și, de asemenea, să fii informat despre dreptul tău de a rezilia contractul.

Drepturi privind factura de consum

  • Ai dreptul să îi ceri furnizorului tău explicații privind elementele facturii, iar acesta este obligat să ți le ofere.
  • Ai dreptul de a avea mai multe modalități de plată a facturii de energie electrică sau de gaze naturale.
  • Ai dreptul să îți fie restituiți banii dacă la regularizare, suma achitată de tine depășește valoarea de 100 de lei. Furnizorul este obligat să îți returneze banii în cel mult 5 zile de la emiterea facturii. În cazul unei valori mai mici, atunci suma plătită de tine se va compensa cu următoarele facturi.

Alte drepturi

  • Ai dreptul să soliciți operatorului de rețea, fie direct, fie prin intermediul furnizorului tău, repararea sau înlocuirea contorului defect.
  • Ai dreptul de a primi de la furnizorul tău de energie decontul final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data schimbării furnizorului sau de la data încetării contractului de furnizare.
  • Ai dreptul de a primi penalitățile sau compensațiile suportate de către furnizor sau operator pentru nerespectarea nivelurilor minime de calitate.
  • Ai dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecțiunilor și a deranjamentelor survenite în rețelele de energie electrică și gaze naturale.
  • Ai dreptul de a primi despăgubiri pentru daunele provocate la aparatura electrocasnică din locuință, din cauza unei întreruperi accidentale a energiei electrice.
  • Ai dreptul de a înainta o plângere furnizorului tău propriu referitoare la activitatea de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale și să beneficiezi de un standard ridicat de soluționare a plângerilor, conform procedurii-cadru aprobate de ANRE. În cazul în care nu ești mulțumit de soluția dată plângerii tale sau un eventual litigiu nu este soluționat amiabil, ai posibilitatea de a te adresa ANRE, de a apela la alte proceduri extrajudiciare de soluționare a plângerilor sau litigiilor, precum și de a te adresa instanței competente.

Pentru protecția acestor drepturi, te poți baza pe ANRE. Este autoritatea care elaborează, aprobă şi monitorizează aplicarea reglementărilor obligatorii în sectorul energiei. Este, de asemenea, și principala sursă de informare când vine vorba de furnizorii autorizați, oferte transparente și drepturi ale consumatorului de energie.

Iar atunci când nu găsești la furnizor o soluție convenabilă pentru problemele tale sau când acesta nu reușește să își respecte obligațiile, te poți adresa ANRE, întrucât are rolul de a asigura respectarea condițiilor de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.

Pentru a fi mereu informat, ai la dispoziție și aplicația mobilă ANRE. Cunoaște-ți drepturile!

Material susținut de ANRE

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *