Enel Energie și Enel Energie Muntenia anunță că au început să storneze din facturile emise în decembrie și ianuarie clienților casnici de energie electrică. Facturile sunt recalculate pentru a cuprinde totalitatea modiffcărilor din legislația de plafonare și compensare. Facturile fuseseră deja reduse, iar recalcularea are legătură cu modul de aplicare al TVA, cel mai probabil, despre care furnizorii nu știau nimic când au emis facturile, pentru că Guvernul a publicat cu întârziere normele.
“Clienții Enel Energie și Enel Energie Muntenia eligibili beneficiază de prevederile schemei de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale în sezonul rece 2021-2022, fapt reflectat și în facturile emise în lunile decembrie și ianuarie, aferente perioadei de consum noiembrie, decembrie și parțial ianuarie.
Pentru consumurile care s-au încadrat în schema de compensare la energie electrică, cele două companii de furnizare din cadrul Enel vor storna facturile deja emise cu schema de sprijin, pentru a reflecta pe deplin modul de calcul menționat în actele legislative, în contextul modificării succesive a acestora”, arată compania într-un comunicat.
“Astfel, facturi emise de Enel Energie și Enel Energie Muntenia în lunile decembrie și ianuarie, aferente consumurilor perioadei noiembrie 2021 – ianuarie 2022, ce conțin schema de compensare pentru consumul de energie electrică, au început să fie stornate încă de săptămâna trecută. Ulterior, cei doi furnizori vor emite facturile recalculate aferente perioadei menționate.
Pentru clienții beneficiari ai schemei de compensare la electricitate care au plătit facturile în cauză, furnizorii Enel vor scădea valoarea acestor facturi din valoarea celor emise pe baza metodei de calcul ajustate.
Furnizorii Enel depun toate eforturile pentru a reflecta în facturi beneficiile acordate prin schema de compensare și își asigură clienții că vor continua să aplice acest sprijin, în conformitate cu reglementările în vigoare”, arată compania.
Calculul TVA ar fi de vină
Enel anunțase la jumătatea acestei luni că a emis deja facturile reduse potrivit legislației de comăensare și plafonare emise de Guvern. Aproape 60% din facturile emise de Enel Energie şi Enel Energie Muntenia pentru furnizarea de energie electrică au fost compensate şi plafonate, au transmis reprezentanţii companiei în data de 15 ianuarie. Astfel, mai bine de jumătate din clienţii casnici ai Enel Energie şi Enel Energie Muntenia s-au încadrat şi au primit beneficiile prevăzute în schema de sprijin aprobată pentru energia electrică. „Mai exact, din aproximativ 2.234.000 de facturi la energia electrică emise acestora în decembrie, aproape 60% au fost compensate sau plafonate”, au arătat oficialii companiei atunci.
Cel mai probabil, stornarea și recalcularea unor facturi deja scăzute are legătură cu TVA. Amintim că, deși furnizorii de energie au fost obligați de lege să reducă facturile încă din luna noiembrie, ultimele reglementări cu impact pe sistemul de facturare, cele legate de aplicarea TVA, au fost emise abia în 21 decembrie.
Furnizorii aveau așadar trei soluții până la data de 21 decembrie: fie nu emit facturi, fie le emit fără reduceri pentru că nu au toate elementele, fie aplică așa cum cred ei sistemul de plafonare-compensare, în lipsa emiterii la timp de către stat a tuturor normelor de aplicare. Majoritatea a ales ultima variantă.