Grupul italian Enel, cea mai mare companie de utilităţi din Europa, se uită dincolo de subvenţiile guvernamentale pentru a-şi finanţa proiectele în domeniul energiilor regenerabile şi se bazează din ce în ce mai mult pe vânzarea directă de electricitate către companii, transmite Bloomberg, citată de Agerpres.
Enel SpA, care este şi unul din cei mai mari constructori mondiali de parcuri eoliene şi fotovoltaice, a finalizat 47 de proiecte în 2019, cu o capacitate de circa 3 GW, care generează 9,3 TWh de energie electrică anual.
„În majoritatea ţărilor în care operăm nu mai avem nevoie de subvenţii”, a declarat directorul general de la Enel Green Power, Antonio Cammisecra, într-un interviu acordat Bloomberg.
Aceste declaraţii scot în evidenţă o modificare a modului în care proiectele regenerabile atrag investiţii. În trecut, Enel şi competitorii săi se bazau pe garanţiile guvernamentale privind preţul pe care îl vor primi pentru introducerea de energie electrică în reţelele naţionale. În prezent, companiile de utilităţi semnează acorduri directe de achiziţie de energie electrică (power purchase agreements – PPA) cu marii consumatori de energie.
Înfiinţată în 2010, divizia Enel Green Power are în prezent o capacitate de 46 de GW la nivel mondial şi obiectivul său este să ajungă la o capacitate totală de 60 de GW în 2022. Potrivit companiei, Enel Green Power (EGP) a stabilit un nou record anul trecut, construind capacităţi noi de energie regenerabilă de aproximativ 3.029 MW în întreaga lume, cu circa 190 MW mai mult decât în 2018.
„Ne-am depăşit recordul anual în materie de construcţie de capacităţi regenerabile”, a spus Cammisecra.
Potrivit acestuia, din ce în ce mai multe companii sunt interesate să semneze acorduri directe de achiziţie de energie electrică pentru a-şi asigura o sursă de electricitate curată şi a fixa preţurile la energie, care pot fi volatile pe piaţa angro.
„Pentru sectoarele cu un consum intensiv de energie, este mai ieftin să consume energie regenerabilă având în vedere preţurile actuale la combustibili fosili. Cu siguranţă este mai recomandabil să construieşti noi facilităţi regenerabile decât o termocentrală şi începe să fie avantajos să închizi termocentrale în ţări precum Chile şi Spania”, a spus Cammisecra.
Enel a semnat acorduri directe de achiziţie de energie electrică (power purchase agreements – PPA) cu o serie de companii din sectorul tehnologiei, cum sunt Facebook Inc. şi Google, precum şi grupul francez Danone. Cammisecra a precizat că din ce în ce mai multe mărci de retail sunt preocupate de sursa de unde provine electricitatea lor şi vor să îşi asigure clienţii că utilizează energie provenită din surse regenerabile.
Enel este o companie energetică multinaţională, unul dintre liderii integraţi pe pieţele globale de electricitate, gaze naturale şi energii din surse regenerabile. Enel este una dintre cele mai mari companii de utilităţi din Europa după capitalizarea de piaţă şi una dintre primele companii de electricitate de pe continent în ceea ce priveşte capacitatea instalată şi EBITDA raportat. Grupul Enel activează în peste 30 de ţări din lume, având o capacitate instalată netă de producţie de energie de circa 89 GW. Enel distribuie electricitate printr-o reţea de peste 2,2 milioane de kilometri, are circa 73 de milioane de clienţi casnici şi companii în toată lumea, care reprezintă cea mai mare bază de clienţi comparativ cu firmele europene din domeniu. Divizia de energii regenerabile Enel Green Power operează unităţi de producţie cu o capacitate instalată de 46 GW din surse eoliene, solare, geotermale şi hidro în Europa, cele două Americi, Africa, Asia şi Australia.
Enel România este unul dintre cei mai mari investitori privaţi în domeniul energetic, cu operaţiuni în sectorul distribuţiei şi furnizării de electricitate, dar şi al producţiei de energie electrică din surse regenerabile, prezent pe piaţa din România din 2005. Enel are aproximativ 3.100 de angajaţi în România şi oferă servicii unui număr de 3 milioane de clienţi. Companiile E-Distribuţie operează reţele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei zone importante ale ţării: Muntenia Sud (inclusiv Bucureşti), Banat şi Dobrogea, acoperind o treime din piaţa locală de distribuţie, şi dezvoltă un program de investiţii pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor, a siguranţei şi performanţei reţelelor şi implementarea pe plan local a standardelor de mediu ale grupului Enel.