Electrica: OUG 114 creează posibilitatea de a ne recupera costurile din trecut, energia pentru industrie se va scumpi, dar nu trebuie să avem reacţii emoţionale

Oficialii Electrica, unul dintre cei mai mari distribuitori şi furnizori de energie electrică, spun că reglementarea preţurilor pentru consumatzorii casnici permite companiei să îşi recupereze costurile din trecut, generate de achiziţia energiei scumpe din piaţă, dar pe care ANRE nu a permis să le treacă în facturi. Ei spun că este de aşteptat o scumpire a energiei pentru industrie, dar încă nu şi-au notificat clienţii comerciali asupra vreunei creşteri de preţ, deocamdată.

Electrica are pierderi de circa 109 milioane de lei din costul cu energia electrică achiziţionată în perioada 1 iulie 2018-1 martie 2019, costuri încă nerecunoscute de ANRE, dar pe care, în urma apariţiei OUG 114/2018, compania le poate recupera, prin transferul în tarife, până în anul 2022, au declarat oficialii companiei.
Aceste costuri suplimentare au apărut ca urmare a creşterii preţurilor la energie în piaţă, de unde Electrica o cumpără, dar creştere care nu a fost transferată în preţul final al consumatorilor, ţinut de ANRE pe loc.

“Este un mecanism de echilibrare a pieţei. Nu este normal să operăm în pierdere din reglementare”, a spus directorul general al Electrica, Corina Popescu. Ea a explicat că mecanismul introdus prin OUG 114 permite companiei, pe partea de furnizare, să recupereze, la orizontul anului 2022, costurile nerecunoscute până acum.

Asta în condiţiile în care, pe partea de distribuţie, Electrica a pierdut oricum circa 100 de milioane de lei ca urmare a reducerii ratei reglementate de rentabilitate la 5,66% şi mai pierde şi că nu i se recunosc cheltuieli operaţionale de circa 58 de milioane de lei pe care compania le-a făcut, dar pe care nu le poate transfera în tarife, potrivit metodologiei ANRE. “Trebuie să identificăm soluţiile să le acoperim”, a spus Popescu.

Pe de altă parte, dacă pe partea de consum casnic, reglementarea introdusă de ANRE timp de trei ani, cu plafonarea preţului final, permite companiei să recupereze costurile din trecut fără ca asta să se simtă în factură, pentru consumatorii industriali va urma o perioadă de creştere de preţuri la energie. Motivul este evident: producătorii vot găsi aici un debuşeu pentru a contracara minusul creat prin preţurile mai mici impuse de stat pentru casnici.

Totuşi, oficialii Electrica, cei care admit această posibilitate, sfătuiesc clienţii comerciali să nu ia decizii bazate pe emoţie.

“Plafonarea prețului la energie electrică pentru consumatorul casnic: azi e bine. O astfel de decizie este binevenită pentru consumatorul vulnerabil. Pentru mine să plătesc 20 lei pe lună în plus la factură nu este un efort mare, dar pentru pensionari este cu siguranță. Există o anumită categorie de consumatori care trebuie protejată, consumatori aflați în sărăcie energetică. Dacă nu s-ar fi plafonat prețul la energie, acesta ar fi trebuit să crească încât să acopere pierderile suportate de FUI”, a spus Corina Popescu.

“În piaţa liberă va fi o creştere de preţ pe care nu o va resimţi doar Electrica, în calitate de furnizor. E un fenomen. Este o piaţă liberă, cea a consumatorilor industriali, este concurenţă. Important este ce servicii în plus putem să aducem în aşa fel încât să-i convingem pe acei consumatori industriali să ne păstreze ca furnizori. Mi se pare important să nu mai avem reacţii emoţionale, pentru că piaţa este într-un moment destul de… ar putea să apară derapaje şi îmi doresc să dau un semnal de stabilitate către utilizatorii şi consumatorii din portofoliul nostru”, a spus Popescu.

Potrivit acesteia, Electrica nu a trimis până acum notificări clienţilor industriali din portofoliu privind faptul că preţul va creşte, preferând să aştepte decizia ANRE, care a venit abia săptămâna trecută.

„Activez în acest sector de foarte multă vreme şi nu cred că este bine nici să creezi aşteptări foarte mari şi nici să te duci să spui că este dezastru şi apoi să vii cu rezultate bune. Este foarte greu, în condiţiile în care cadrul de reglementare nu este foarte stabil şi este posibil să apară legi care să bulverseze sectorul. Energia este o utilitate şi nu este bine să promiţi. Sunt anumiţi consumatori care pot lua, din păcate pentru România, nişte decizii pe baza acestor emoţii. Acesta este şi motivul pentru care noi nu am notificat consumatorii, ci am aşteptat să vedem exact care este impactul, să îl evaluăm şi în acel moment să avem reacţii”, a mai spus reprezentantul Electrica.

„Pe de altă parte, suntem o societate economică şi nu ne permitem să desfăşurăm o activitate în pierdere. Într-un fel sau altul, aceste costuri trebuie recuperate”, a adăugat ea.

Popescu a amintit, în acest context, de scăderea cotaţiilor bursiere cu circa 15% resimţită de acţiunile Electrica la bursă, în primele zile după apariţia OUG 114/2018.

În anul 2018, Electrica SA a obţinut un profit net individual de 298 milioane de lei, în creştere cu 15,4% faţă de nivelul anului 2017, în baza situaţiilor financiare individuale auditate. La nivel consolidat, profitul net al Grupului Electrica, în anul 2018, este de 230 milioane de lei, în creştere cu 34,3% faţă de 2017.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *