ANRE a dat o amendă de 10.000 de lei pentru că firma de distribuție a grupului Electrica nu a citit vreme de aproape un an și jumătate contorul unui client. Dacă în România se puneau contoare inteligente în ritmul prognozat anii trecuți, dar pe care ANRE l-a încetinit, nu se ajungea la astfel de situații.
Un client al DEER (Distribuție Energie Electrică România), rețeaua de distribuție a energiei electrice care acoperă trei din cele opt zone din România, parte a grupului Electrica, a făcut o plângere către ANRE la adresa companiei. Nu știm exact ce a vizat plângerea (probabil o factură mare de regularizare), dar am aflat ce a făcut ANRE în această speță.
După ce a primit plâgerea de la un client din localitatea brașoveană Hărman, ANRE a declanșat un control la DEER. Ce a găsit:
“În perioada 06.09.2019-28.02.2021, nu și-a îndeplinit obligația legală de a citi, în vederea emiterii facturii pe baza consumului de energie electrică efectiv realizat pentru clientul casnic domnul (…), indexul contorului montat la locul de consum situat în localitatea (…), depășind intervalul reglementat de citire a indexului grupului de măsurare al energiei electrice, încălcând prevederile legislației în vigoare”.
Așadar, distribuitorul nu a citit vreme de aproape un an și jumătate indexul contorului acestui client, deși, pentru casnici, obligația este să se facă citirea după maximum șase luni.
Potrivit unor surse apropiate situației DEER a primit o amendă de 10.000 de lei, doar pentru acest caz, de la ANRE, în condițiile în care reglementatorul dă în ultimele luni amenzi pe bandă rulantă, atât furnizorilor, cât și distribuitorilor de energie electrică.
Dacă erau contoare inteligente, situația nu apărea
România are încă un grad destul de redus al implementării sistemelor inteligente de măsurare a consumului de energie electrică. Astfel, la finalul anului trecut, doar 15% dintre consumatorii de energie din România aveau la finalul anului trecut montate contoare inteligente, cele care fac posibilă citirea automată a consumului, în timp reaal, fără a mai fi necesară deplasarea omului la locul de consum. Situația este diferită de la o companie de distribuție la alta, dar Electrica stă cel mai prost: pentru zona de distribuție Muntenia Nord procentul era de 4%, în timp ce în celelalte zone de distribuție, Transilvania Nord și Transilvania Sud, doar 2% dintre locurile de consum aveau montate contoare inteligente.
Deși se poate imputa companiei că nu a făcut investițiile necesare în digitalizarea rețelei (Electrica abia acum are în derulare o licitație pentru montarea a 500.000 de contoare), o parte de vină în chestiune are și ANRE. Deceniul trecut, începuse un amplu program de instalare de contoare inteligente, ținta asumată fiind ca, până în 2020, sistemele de măsurare inteligentă a energiei electrice să fie implementate la 80% din consumatorii finali de electricitate din România. Ei bine, în 2018, ANRE, care acum dă amenzi, a elaborat o reglementare prin care a abrogat acest termen, pe motiv că instalarea contoarelor în acel ritm ar fi adus costuri prea mari pentru consumatori. Amintim că instalarea lor este gratuită pentru client, dar costurile distribuitorilor sunt socializate în tariful de distribuție.
Ca atare, operatorii de distribuţie au putut pot monta câte contoare au dorit, dar doar o parte din costuri au fost recunoscute de ANRE în tarife.