Grupul Electrica a obținut, în primul trimestru al anului 2020, un profit net consolidat de 80 milioane RON, înregistrând o creștere de 121 milioane RON, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, când înregistrase o pierdere de 41 de milioane RON.
EBITDA consolidată a atins valoarea de 224 milioane RON, fiind mai mare cu 150 milioane RON față de valoarea din T1 2019, creștere generată, în principal, de segmentul de furnizare, care a înregistrat o majorare de 150 milioane RON față de nivelul T1 2019, îndeosebi pe seama costurilor mai reduse de achiziție a energiei electrice, coroborat cu creșterea veniturilor.
Veniturile Grupului Electrica, în T1 2020, s-au ridicat la valoarea de 1,658 milioane RON, reprezentând o creștere de 4,7% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Pe segmentul de furnizare, veniturile au fost mai mari cu 5,4%, în contextul creșterii prețurilor de vânzare a energiei electrice pe piața cu amănuntul, cu 4%, și a creșterii cantității furnizate, cu 2%, dar și a creșterii veniturilor din certificate verzi, acestea din urmă având impact neutru în marja de furnizare.
În ceea ce privește segmentul de distribuție, veniturile au fost cu 3,2% mai mari, în principal ca efect al creșterii tarifelor de distribuție, care a anulat impactul negativ al reducerii cantității de energie electrică distribuite.
Costurile consolidate pentru achiziția de energie electrică s-au redus cu 8,6%, la 1.037 milioane RON în primele 3 luni din 2020.
Această evoluție a fost generata de segmentul de furnizare, prin scăderea cu 15,4% a costului energiei electrice achiziționate pentru activitatea de furnizare, în principal în urma reducerii prețurilor de achiziție a energiei electrice pe segmentul reglementat.
Efectul favorabil generat de evoluția segmentului de furnizare a fost ușor redus de creșterea costurilor cu achiziția de energie electrică pentru acoperirea pierderilor în rețea aferente segmentului de distribuție, cu 10 milioane RON, ca urmare a prețului mediu de achiziție a energiei electrice efectiv realizat pentru consumul propriu tehnologic în T1 2020, comparativ cu T1 2019.
Grupul Electrica a distribuit aproximativ 4,5 TWh (în scădere cu 1% față de T1 2019) către un număr de aproximativ 3,8 milioane de utilizator, și a furnizat pe piața cu amănuntul aproximativ 2,5 TWh (în creștere cu 2% față de T1 2019) către un număr de aproximativ 3,6 milioane de consumatori.
Electrica Furnizare are o cotă de piață de 20,03%. Este lider pe piața reglementată, cu o cotă de piață de 53,29%, iar pe piața concurențială are o cotă de 11,90% (conform raportului ANRE pentru primele două luni din 2020).
“Rezultatele înregistrate de Grupul Electrica în primele trei luni ale acestui an sunt peste așteptări în situația existentă. Începând cu finalul primului trimestru, ne-am confruntat cu o situație nemaiîntâlnită, dar pe care am reușit să o gestionăm bine, reacționând prompt și făcând față unor provocări operaționale fără precedent.
În această perioadă dificilă, de constrângeri și neajunsuri, am încercat să fim alături de comunitățile în care ne desfășurăm activitatea, oferind sprijin unităților medicale din prima linie pentru achiziția de echipamente și materiale igienico-sanitare vitale în gestionarea crizei COVID-19.
Electrica a dovedit și în această perioadă că rămane unul dintre pilonii economiei, un Grup strategic, format din companii solide atât din punct de vedere operațional, cât și financiar, cu cash-flow stabil și potențial de menținere a investițiilor asumate.
Creșterea de peste 200 la sută a EBITDA față aceeași perioadă din 2019 este remarcabilă. De asemenea, sporirea veniturilor și scăderea cheltuielilor sunt deja efectele implementării noii strategii, a proceselor de transformare și de eficientizare la nivel de Grup.
Suntem încrezători și ne menținem planurile ambițioase de investiții pentru acest an, desigur, sub rezerva limitărilor impuse de evoluția contextului epidemiologic și, implicit, de disponibilitatea contractorilor și a partenerilor implicați în realizarea lucrărilor de investiții sau în livrările de echipamente și de materiale.
Electrica rămâne una dintre companiile în care investitorii au în continuare încredere, remarcându-se chiar, în ultimele luni, o consolidare a pozițiilor deținute de investitori instituționali, cei care au o strategie de investire pe termen mediu și lung, în linie cu planurile noastre. Asta ne bucură și ne arată că suntem pe drumul cel bun”, a declarat directorul general al Electrica SA, Corina Popescu.