
Piața de energie din România are nevoie de un nou produs, adaptat pentru producția de energie din surse regenerabile. Dacă s-ar crea, ar avea de câștigat și producătorii dar și furnizorii pentru clienții lor, a spus Raluca Rusu, CEO al companiei Power Peak Trading.
“Anul acesta a fost un roller-coaster din punct de vedere al prețurilor. În lunile previzibil cu prețuri mici, prețul a fost mult mai mic decât cel așteptat, captured price-ul (prețul efectiv realizat – n.red.) de la solar a scăzut foarte mult, iar în lunile de vară, în care ne așteptam la prețuri foarte mari, am avut suprize – de exemplu în luna august am avut prețuri similare lunii mai, deci foarte scăzute, și această volatilitate împiedică și mai mult posibilitatea de a vinde enegia în produse fixe, așa cum avem la momentul acesta în piață.
Pentru că produsele, așa cum sunt ele desenate, sunt livrări pe diverse intervale orare cu cantități fixe, iar energia nu se produce constant, lună de lună, conform a ceea ce ai reușit să vinzi”, a spus Raluca Rusu la evenimentul “Green PPA”, care a avut loc săptămâna trecută.
“Din acest motiv cred că se impune o nouă piață, o piață cu profil adaptat producției din solar, cea care de fapt creează cele mai mari nervozități din punct de vedere al prețului și de fapt aduce și cea mai mare oportunitate.
Și cred că existența unei noi piețe, în care producătorii să-și vândă energia oarecum profilată, solar shaped sau pay-as-produced sau pay-as-notified, conform prognozei, iar consumatorii, care sunt mii și sute de mii, ar putea accesa acea piață și ar putea achiziționa acea energie. Chiar dacă nu o pot face sub formă fizică, o pot face sub forma unui virtual PPA.
Mă refer la o platformă centralizată care poate fi gestionată de OPCOM sau BRM, cei doi operatori de piață, unde (ar avea de câștigat – n.red.) producătorii, dar în special consumatorii, care nu au la dispoziție întregi echipe de achiziție de energie, nu au avocați și tote celelalte care sunt necesare ca să reușești să închei un contract – pe piața de energie partea de contractare este foarte complicată. Ar fi necesar un contract oarecum standard, cu garanții standard, de tip EFET, dar făcut mai mult pe partea de producție.(…) Deci avem nevoie să facilităm accesul la această energie ieftină produsă de cei din regenerabil, să facilităm accesul consumatorilor la ea, să cuplăm cererea cu oferta”, a spus Raluca Radu.
Ea a explicat și că volatilitatea ridicată face ca, în final, tranzcțiile să se facă tot în piața spot, pe care se pune astfel o presiune suplimentară, în condițiile în care producătorii vor fi nevoiți să vândă tot acolo.
“Din punctul meu de vedere, această volatilitate ridicată ne duce în zona în care nu mai punem face hedging – ni s-a întâmplat și nouă, am vândut produse fixe și am cumpărat în noiembrie la 4.000 de lei/MWh și am livrat cu 510 lei, or asta nu poate să fie sustenabil pe termen lung, Și de aici vine reversul medaliei: nu vom mai vinde produse fixe, deci scade foarte mult lichiditatea în piețele bilaterale, deci furnizorii nu vor mai fi în posibilitatea de a-și achiziționa energia și se vor expune la piața spot. O expunere la piața spot a producătorilor cu și mai multă energie și a furnizorilor cu și mai multă energie va canibaliza piața și va crește această volatilitate și impredictibilitate pe termen mediu și lung”, a mai explicat Raluca Radu.
Citește și:
Fotovoltaicele au creat 62.000 de locuri de muncă în România și ne plasează pe locurile fruntașe în Europa. Ce va urma în anii următori