Dispeceratele de rezervă vor completa schema de proiecte digitale care îmbunătățesc experiența consumatorilor de energie din Oltenia și parțial Muntenia (Argeș și Teleorman), cu impact direct în reducerea timpului mediu de remediere a incidentelor și deranjamentelor, arată compania de distribuție într-un comunicat de presă.
În plus, până la finalul anului, Distribuție Oltenia va implementa tehnologie nouă pentru o parte din stațiile de lucru ale dispecerilor săi, dar și în soluția de telecomunicație voce folosită în gestionarea evenimentelor din rețea și în managementul deranjamentelor către echipele operative de teren. Această investiție este strâns conectată cu dezvoltarea continuă a sistemului SCADA și cu implementarea proiectului strategic ADMS (76 milioane lei) care promite o rețea inteligentă de distribuție.
Ce presupune activitatea de dispecerizare și de ce e importantă o rețea inteligentă de distribuție?
Activitatea de dispecerizare asigură securitatea și continuitatea alimentării cu energie electrică a consumatorilor. Practic, în dispecerate sunt înregistrate toate solicitările de intervenție în cazul unor deficiențe apărute în rețeaua electrică și tot de aici sunt coordonate echipele operative.
În cazul Distribuție Energie Oltenia, activitatea de dispecerizare se realizează în 2 puncte centrale de dispecerizare, localizate în Craiova și Pitești, la care se vor adăuga 3 locații de rezervă.
Misiunea de a aduce energia electrică în casele consumatorilor este asigurată de o echipă de 65 de dispeceri care lucrează în ture de 24h/ 7 zile. În condițiile impuse de pandemia COVID-19, Distribuție Oltenia le-a asigurat dispecerilor săi posibilitatea de a lucra izolați în camerele de comandă (pentru dispecerizarea rețelei de înaltă și medie tensiune), iar dispecerizarea deranjamentelor pentru joasă tensiune (adică pentru consumatorii casnici/ finali) a putut fi efectuată din telemuncă. În plus și în cazul dispeceratelor de rezervă, vor putea fi asigurate și condițiile propice pentru izolarea dispecerilor la locul de muncă, în caz de necesitate.
Beneficii pentru consumatori:
timp redus de preluare a incidentelor și deranjamentelor din rețea
localizarea mai precisă a zonelor de defect și distribuirea acestora către cele mai apropiate echipe operative
remedierea mai rapidă a deficiențelor electrice și reluarea alimentării cu energie electrică a consumatorilor.
Ce tip de tehnologie se va regăsi în dispeceratele de rezervă DEO?
Dispeceratele DEO sunt dotate cu:
– sistem SCADA cu alocare flexibilă. Totodată, gradul ridicat de integrare în SCADA a rețelei DEO (107 stații de transformare modernizate și integrate dintr-un total de 144, peste 1500 de echipamente de câmp de comutație, puncte de alimentare și posturi de transformare) reduce timpul dedicat manevrelor efectuate de dispeceri pentru retragerea din exploatare a instalațiilor în situația întreruperilor planificate, precum și în cazul remedierii deficiențelor electrice la apariția întreruperilor neprevăzute.
– sisteme de telecomunicație și înregistrare voce moderne.
Pentru consumatorii de energie, acest lucru înseamnă o gestionare mai bună a întreruperilor planificate, dar și a celor accidentale, datorită sistemelor implementate sau în curs de implementare care includ monitorizarea permanentă și capacitatea rețelei electrice de a autoizola defectele. În acest sens, disconfortul cauzat de întreruperile în alimentarea cu energie electrică este mult mai redus, cu îmbunătățiri continue și semnificative.