Discuții finale pe marginea „gas release program”, care va intra în vigoare la 1 iulie. Reguli puțin mai relaxate pentru Petrom și Romgaz

Marți va avea loc discuția finală pe marginea detaliilor din acel „gase release program”, care va debuta la 1 iulie, și prin care cei doi producători români de gaze vor fi obligați să vândă pe piață la licitație, la preț de pornire impus prin lege, o parte din producția lor. Iată ultimele detalii și punctele care au mai rămas în discuție.

Programul obligatoriu prin care cei doi producători români de gaze, Petrom și Romgaz, ar urma să vândă pe piața internă anumite cantități de gaze, prin licitații cu preț de pornire impus, de la 1 iulie, așa-numitul „gas realease program” ar putea fi în final modificat, ultimele discuții vor avea loc în această săptămână, potrivit unor surse din piața de energie.

Amintim că, potrivit cadrului de re-liberalizare a pieței de gaze, de la 1 iulie 2020, timp de trei ani și jumătate, între 1 iulie 2020 și 31 decembrie 2023, Petrom și Romgaz urmau să fie vor fi obligațe să oferteze pe piețele din România cel puțin 30% din producție. Prețurile de pornire sunt legate de cotația prețului gazului de la Baumgarten (Austria)-Central European Gas Hub (CEGH), respectiv cantitățile vor fi oferite la vânzare la un preț maxim de 95% din prețul CEGH, pentru același tip de contract ofertat.

La finalul săptămânii trecute, ANRE a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin în acest sens, care aduce câteva modificări față de ideile ințiale. În primul rând se stabilesc tipurile de contracte și cantitățile de gaze care vor fi oferite, procentual, pe fiecare tip de contract, din cantitatea de gaze care va fi oferită pieței. Astfel, Petrom și Romgaz sunt obligată să lanseze oferte de gaz cu livrare luna următoare (30% din cantitate), trimestrul viitor (20% din cantitate), sezonul următor (sezon cald, sezon rece, 20% din cantitate), anul următor (30% din cantitate).

Mai important, s-a stabilit că procentul scade de la 30% la 20% din producția companiilor petroliere, ceea ce este un câștig pentru companii, în condițiile în care acest program le afectează destul de mult. În plus, s-a mai stabilit că acel preț maxim de plecare, de 95% din prețul de la CEGH să se aplice doar pentru prima licitație pentru fiecare scadență din program, urmând ca pentru următoarele prețul de plecare să fie cel mai mic preț din cele înregistrate la nivel naţional până în pre-ziua sesiunii de licitaţie care a fost organizată ca urmare a obligației de ofertare gaze naturale.

Ce ar mai putea urma

Programul în sine, cu preț de pornire la licitații legat de cotația CEGH este o lovitură pentru cei doi producători români semnificativi de gaze după cum am scris AICI, data fiind prăbușirea prețului. Însă, potrivit unor surse din piață, pe data de 5 mai va avea loc o întâlnire între oficialii ANRE și reprezentanții companiilor petroliere, iar o parte din condiții ar putea fi relaxate, în plus față de relaxarea dată de scăderea procentului de la 30% la 20%. ANRE ar trebui să elaboreze forma finală a Ordinului până la data de 15 mai.

În primul rând, potrivi surselor noastre, este posibil ca acel preț maxim de pornire la licitație, să crească. Dacă în proiectele de acum el este de 95% din prețul CEGH, în final acest procent s-ar putea aplica la o bază mai mare, adică prețul CEGH la care să se adauge și un cost estimat de transport fizic al gazului, de la punctul de la Baumgarten până la intrarea în rețeaua Romgaz.

Apoi, după cum se știe, fiecare dintre cei doi producători de gaze au acum acele obligații de piață centralizată, de a vinde pe piețele bursiere din România cel puțin 50% din producția realizată. În cazul în care, până la 1 iulie, momentul re-liberalizării, această obligație nu va fi eliminată din lege, tranzacțiile cu cele 20% din producție aferente „gas release program” vor fi socotite în interiorul celor 50%, nu suplimentar.

Apoi, este posibilă introducerea unui mecanism de licitație în etape, motivul fiind stimularea concurenței chiar și pe acest segment. Astfel, dacă la prima fază a licitației nu vine nimeni să cumpere gazele scoale la licitație de un producător-deci tranzacția nu se încheie, se trece la a doua etapă. Acea cantitate de gaze oferită poate să „transferată” oricărui alt vânzător, deci poate licita pentru a vinde în condițiile gas release program fie alți producători fie chiar și furnizorii care ar putea veni cu un preț mai mic de plecare decât cel al primului producător.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *