De ce nu trebuie să mai stea la cozi clienții Electrica și ce opțiuni mai au: la alții e mai ieftin

În ultimele zile, centrele de relații cu clienții ale furnizorilor de energie electrică au fost asaltate de oamenii care se grăbesc să schimbe contractele de furnizare de energie electrică. În acest text vorbim despre clienții Electrica, și le spunem de ce nu trebui să se înghesuie la cozi acum, cât câștigă dacă totuși o fac, și ce alte opțiuni au.

În imaginea atașată acestui text, preluată de la cotidianul Ora de Sibiu dintr-un material de ieri, vedem o coadă în fața unui centru al Electrica Furnizare din Sibiu, coadă care în teorie nu ar trebui să existe dacă oamenii ar ști ce să facă.

De la 1 ianuarie 2020, nu mai există prețuri reglementate la energie electrică, situație care afectează în primul rând clienții Electrica, unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică din țară și cel care are cei mai mulți clienți la reglementat.

Repetăm și aici soluțiile pe care le au acești oameni, cu mențiunea că orice ar face (sau nu ar face) nu rămân în nicio situație fără energie electrică. Prima opțiune este să nu facă nimic, și vor plăti energia electrică la prețul de serviciu universal. A doua este să schimbe contractul pe care îl au acum cu Electrica și să semneze un nou contract, de piață concurențială, tot cu Electrica-de aici și cozile, deși nu este nicio grabă, vom explica mai târziu de ce. A treia este să schimbe furnizorul, și să încheie (online sau fizic, unde se poate) un contract de furnizare cu un nou furnizor pe care și-l aleg ei. Să luăm fiecare situație în parte, pentru orașul Sibiu, cu mențiunea că lucrurile pot fi replicate în oricare alt oraș din zona de rețea a Electrica.

Prima opțiune. Prețul de serviciu universal pentru clienții Electrica din Sibiu este de 0,75 lei/kWh, preț final din factură. Componenta de preț a energiei active din factură este de 0,336 lei – o scriem pentru comparațiile ulterioare. Deci, dacă nu faceți nimic, veți plăti 0,75 lei/kWh, sau 75 de lei la o factură lunară de 100 kWh.

A doua opțiune, adică cea aleasă de cei care stau la coadă, este să aleagă una dintre ofertele concurențiale ale Electrica. Mai întâi trebuie spus că alegerea se poate face și online, deci nu trebuie să mergeți neapărat la centrul Electria. Și apoi, cei care nu folosesc internetul trebuie să afle că au timp până la finalul lunii ianuarie, și în curând se va legifera că au timp până la 31 martie, să facă această alegere, deci nu trebuie să se înghesuie acum la centrele Electrica. Ei vor plăti până când fac alegerea 0,75 lei/kWh, acel preț de serviciu universal, după care în momentul în care fac alegerea, vor primi înapoi de la Electrica diferența dintre acest preț și prețul din oferta concurențială ales. Deci nu pierd în final nimic.

Și, cel mai important, trebuie să știe totuși că nu câștigați foarte mult dacă semnați un nou contract concurențial cu Electrica.

Potrivit cercetării noastre, dacă nu vor un contract cu alte servicii incluse, ci doar energie electrică, cea mai bună ofertă a Electrica este Stabil 30 cu factură electronică. În acest caz vorbim despre un preț al energiei active de 0,316 lei. În total un preț final, cel pe care îl plătiți în factură, de 0,728 lei/kWh. Adică 73 de lei pentru o factură de 100 kWhDeci, dacă insistați să stați la coadă cu orele, trebuie să știți că o faceți pentru o economie de doar doi lei pe lună, la un consum de 100 kWh, și asta în cel mai bun caz, față de situația în care nu faceți nimic.

Am ales și o ofertă cu abonament, cea mai bună fiind Mobil 30 cu factură electronică. Prețul energiei active este de mai bun, de 0,252 lei/kWh, dar aveți de plătit un abonament de 0,24 lei pentru fiecare zi de consum. În total, factura finală pentru 100 kWh este de 72,5 lei dacă acceptați acest plan tarifar.  Facem mențiunea că ofertele cu abonament sunt mai atractive pentru clienții cu un consum mare.

A treia opțiune este schimbarea furnizorului, care poate fi o alternativă pentru Electrica, în condițiile în care sunt multe oferte mai bune. Spre exemplu, există oferte cu prețuri ale energiei active care pleacă de la 0,24 lei/kWh energie active, valabile și pentru clienții din zona Electrica, inclusiv cei din Sibiu. Furnizorii cu aceste oferte sunt Restart Energy, Hidroelectrica, Nova Power and Gas, iar acest preț este fără abonament.

Să facem un mic calcul: la un preț al energiei active de 0,245 lei, prețul final de facturare cu toate tarifeșl și taxele incluse pe care îl plătește un client din Sibiu ar fi de 0,64 de lei/kWh. Adică o factură lunară de 100 kWh ajunge la 64 de lei. Deci cu circa nouă lei mai puțin decât ar plăti pentru cea mai bună ofertă concurențială a Electrica și cu 11 lei mai puțin decât prețul de serviciu universal la Electrica pe care îl plătesc dacă nu fac nimic.

5 Comments

  1. Daca ai timp si nervi sa umbli la cozi, inseamna ca timpul nu conteaza.Iar ca sa faci exercitii de vointa…iar nu conteaza.Dupa cum s-a spus, PRETUL SA LIBERALIZAT, nu ramai fara curent, ramai cel mult mut de uimire.Noua clasa politica, votata sau nu , a facut ca pretul sa fie cel real.

  2. Stimate domn Mihai Nicuț, toate articolele dumneavoastră despre liberalizarea pieței de energie electrică arată o cunoaștere foarte amănunțită și corectă a multor elemente specifice unei activități destul de tehnice, total diferită de jurnalism, motiv pentru care apreciez excelenta dumneavoastră documentare. Vă felicit și sper ca cei care vă citesc articolele să fie cât mai mulți. Eu sunt dintre cei care, având pregătirea și experiența care să ne permită evaluarea cu discernământ a informațiilor pe care le-ați oferit in articolele publicate, am distribuit cu generozitate respectivele articole. Îmi permit să cred și să spun că ați făcut ceea ce era de datoria reprezentanților celor direct implicați în proces, dar aceștia au considerat că nu sunt necesare explicații așa de amănunțite. Iar televiziunile au pus gaz pe foc prezentând lucrurile extrem de disproporționate sau de exagerate.
    Referitor la acest articol, am o remarcă: ar fi bine să nu ocoliți faptul că prețul nu trebuie să fie singurul element care să determine orientarea unui client către un furnizor sau altul. Ați făcut-o într-un articol în care ați prezentat topul primelor cinci oferte cu prețul cel mai scăzut, dar ar putea conta și alte criterii în afara celor menționate acolo. Din punctul meu de vedere, criterii esențiale sunt și: respectul furnizorului față de client, solicitudinea cu care acesta îi răspunde clientului la solicitări, corectitudinea și promptitudinea cu care îi tratează reclamațiile, disponibilitatea de a-l informa despre ceea ce l-ar putea interesa. Aceste lucruri se pot vedea pe site-urile furnizorilor, se pot auzi de la alte persoane și evident se pot constata direct pe durata relației contractuale cu un furnizor, la care esti dispus să rămâi sau de la care vrei să pleci cât mai repede.

  3. Multumim mult!
    As dori sa ma îndrumați ce pachet sa aleg la un consum lunar de 200-300kw.
    Am primit oferta de la Electrica dar faptul ca nu dețin informații tehnice nu stiu ce sa optez.
    Citind articolul dvs.am mai acumulat ceva !Multumim!

    1. Îmi permit și eu să vă dau un răspuns, dacă acceptați. În situația că intenționați să rămâneți la Electrica Furnizare, la un consum lunar de 200-300kWh este recomandat tariful Mobil, care conține preț pentru energie electrică și abonament zilnic. Dacă vreți să plătiți în maxim 30 de zile de la emitere, alegeți Mobil 30, acesta având prețul mai mic decât Mobil 45, care înseamnă plata în 45 de zile de la emitere. Dacă agreați să primiți factura doar electronic, adică veți fi informat prin e-mail și o veți găsi și pe platforma dedicată clienților, myelectrica, atunci alegeți Mobil 30 FE sau MOBIL 30 cu factura electronică, acesta având preț mai mic decât tariful cu factura pe hârtie.
      Puteți însă să vă uitați cu atenție și la tariful Împreună, care conține energie electrice și gaz și care s-ar putea să aducă o economie față de plata separată a acestor utilități, în cazul în care prețul contractat cu furnizorul actual de gaz ar fi mai mare decât cel ofertat de Electrica.
      Dacă doriți să alegeți ca furnizor ENEL, aveți și acolo un tarif cu abonament, pentru acest nivel de consum.
      Pe pagina mea de fb există un Exemplu de calcul pe care îl puteți utiliza și pentru comparațiile între furnizori, înlocuind prețurile din exemple cu prețurile furnizorilor respectivi. Atenție la zona de distribuție, adunați la prețul de bază tarifele de transport, servicii de sistem și tariful de distribuție până la joasă tensiune care se aplica în județul în care locuiți.

  4. Va rog bifati pe comparatorul ANRE factura prin posta sau curier si vedeti cati din furnizorii mentionati de dumneavoastra au acest serviciu. Nu stiu cate persoane din mediul rural au posibilitatea primirii facturii pe mail…
    Informati oamenii pana la capat daca tot ati facut-o asa documentat…

Dă-i un răspuns lui Dinescu Gina Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *