RCS&RDS, compania care are cel mai bun preţ de furnizare a energiei electrice pentru populaţie, îşi schimbă radical business-ul: în doar trei luni numărul de clienţi casnici a explodat, ajungând la aproape 33.000, însă numărul consumatorilor comerciali mari s-a redus la mai mult de jumătate.
Numărul de clienţi casnici ai serviciului Digi Energy, prin care gigantul telecom RCS&RDS furnizează energie electrică clienţilor finali, a crescut cu 47% în doar trei luni, potrivit datelor companiei. Astfel, dacă la data de 1 ianuarie 201, compania deservea 22.314 locuri de consum ale ale clienţilotr persoane fizice, la data de 31 martie, raporta 32.780 de clienţi persoane fizice. În această perioadă, 227 de clienţi casnici care primeau deja energie de la RCS&RDS au renunţat la acest furnizor, dar au venit alţi 10.693 de clienţi noi.
Pe de cealalaltă parte însă, numărul de clienţi non-casnici mari, cei care, teoretic, aduc mai multă valoare business-ului, pentru că au un consum mai mare, a scăzut de la 272 la 107. Adică o scădere de 60%. Au fost terminate 169 de contracte de furnizare cu acest tip de clienţi şi au fost încheiate doar patru noi.
Compania a raportat şi o scădere a numărului de clienţi non-casnici mici, de la 16.193, la începutul anului, la 12.891, la finalul lunii martie.
Această schimbare a portofoliului de clienţi este urmare a situaţiei de la începutul anului, când, ca urmare a creşterii abrupte a preţului energiei pe piaţa spot, compania a anunţat pierderi şi a informat că îşi va regândi afacerea de furnizare a energiei electrice.
În aprilie, RCS&RDS, a anunţat că a înregistrat pierderi în ultimele două trimestre, din cauza volatilităţii mari a preţurilor de achiziţie a energiei electrice şi intenţionează să reducă din cantităţile furnizate.
„Rezultatele activității noastre aprovizionării cu energie sunt dependente de prețul la care suntem capabili să achiziționăm energie. Volatilitatea în costul energiei electrice poate avea un impact negativ asupra rezultatelor noastre financiare şi operaţionale. Achiziționăm energie electrică, apoi o vindem clienților noștri pe platformele de tranzacționare en-gros din România, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, care interzic acordurile „over-the-counter.” Practicăm prețuri fixe în relaţia cu clienţii noştri, în activitatea de furnizare a energiei electrice, iar creșterea costului energiei electrice achiziționate de pe platformele de tranzacționare poate afecta negativ rezultatele noastre financiare şi operaţionale”, scria compania într-un raport realizat înaintea listării la bursă.
„De exemplu, din cauza volatilității neobișnuite a preţului energiei electrice pe care am achiziționat-o, am înregistrat o pierdere de 2,3 milioane de euro EBITDA în al patrulea trimestru al anului 2016 și estimăm o pierdere de 7 milioane euro EBITDA în primul trimestru din 2017, din activitățile noastre de furnizare a energiei electrice. Nu avem nicio certitudine că potenţialele creşteri de preţuri sau volatilitatea ridicată nu vor afecta activitatea noastră de furnizare şi pe viitor, ceea ce va afecta rezultatele noastre financiare şi operaţionale.
Deși am luat măsuri pentru a reduce expunerea faţă de la volatilitatea costurilor, nu putem fi siguri că aceste eforturi vor fi eficiente din cauza variațiilor naturale ale cererii lunare de energie de la fiecare client, comercial sau rezidențial, precum și a fluctuaţiilor neaşteptate ale preţului energiei electrice pe piața românească în viitor”, mai spunea compania.
Atunci RCS&RDS anunţase că activitatea de furnizare va fi diminuată şi că firma se va concentra mai ales pe clienţii mici.
” Cererea de energie electrică din partea clienţilor noştri mari de business variază foarte mult şi este mai dificil de previzionat decât cea a clienţilor comerciali mici sau a celor rezidenţiali. Creşterile mari şi neaşteptate ale preţurilor de achiziţie a energiei electrice la finalul lui 2016 şi începutul lui 2017, generate atât de vremea rece, dar şi de disfuncţionalităţile pieţei, ne-au produs pierderi semnificative. Pentru a fi afectaţi mai puţin de aceasră volatilitate, ne vom concentra afacerea de furnizare mai ales către sectorul rezidenţial şi al consumatorilor comerciali mici şi medii şi vom scădea volumele furnizate către clienţii comerciali mari. Ţinta noastră este ca, până la jumătatea anului, să reducem la jumătate volumele furnizate clienţilor mari”, a anunţat atunci RCS&RDS.
Citeşte şi:
Cea mai bună ofertă de energie electrică pentru locuitorii din Bucureşti
Care sunt riscurile
După cum se vede din rezultatele anunţate de companie, activitatea merge conform strategiei anunţate. Numărul de clienţi casnici a explodat, dar, în total, în cele trei luni, cantitatea de energie consumată de ei a fost de 13,58 GWh, din totalul de 263 GWh furnizaţi în total de companie. Restul au fost consumaţi de non-casnici mici şi mari, chiar dacă numărul lor a fost în scădere.
Chiar şi aşa, activitatea de furnizare este extrem de riscantă. Cel puţin pentru populaţie, RCS&RDS are un preţ extrem de mic, cel mai bun de pe piaţă, cel puţin în zona Bucureştiului, cu 6,47% mai mic decât cel reglementat de stat. Compania a atras într-adevăr cei aproape 33.000 de clienţi, tocmai pentru că preţul său de furnizare, fix pe toată durata contractului este de 0,155 lei/kWh, fără taxe, pentru cei care sunt abonaţi şi la serviciul de telefonie, şi/sau telefonie/internet. Or, acest preţ este mult mai mic decât cel din piaţă: în luna mai, preţul mediu de pe piaţa spot (piaţa pentru ziua următoare-PZU) a fost de 0,19 lei/kWh, cu 60% peste cel de acum un an.
Este adevărat că, dacă socotim consumul lunii mai, pe PZU s-a tranzacţionat echivalentul a 40% din consumul naţional de electricitate, deci este posibil ca prin alt tip de contracte RCS&RDS să găsească în piaţă energie mai ieftină decât preţul său de furnizare către populaţie.