enel
enel

Cum sunt amenințați oamenii care vor să schimbe furnizorul de electricitate chiar de marile companii MĂRTURII

În teorie, piața de energie electrică este liberă, dar în practică am găsit situații în care oamenii sunt șicanați și chiar amenințați dacă schimbă furnizorul actual cu unul nou. Iar practicile sunt ale unora dintre marile grupuri de firme care își doresc, declarativ, liberalizarea completă a pieței, dar nu le mai place atunci când alții le iau din clienți.

Liberalizarea pieței de energie electrică, ce implică inclusv posibilitatea de a schimba furnizorul în funcție de dorința consumatorului, este un demeres susținut, declarativ, de toate marile grupuri de distribuție și furnizare de energie electrică din țară, Enel, CEZ, Electrica și E.On. În practică însă, așa cum veți citi mai jos, când un client vrea să plece de la unele dintre aceste mari grupuri pentru a avea un alt furnizor, inclusiv altul dintre cei mari, este sfatuit să se mai gândească și chiar amenințat, dacă chiar o face.

Am intrat în posesia unor notificări ale mai multor persoane fizice care au reclamat că au fost amenințate de vechiul furnizor să rămână la el (sau să se întoarcă în cazul în care a semnat cu alt furnizor0 și uneori oamenii chiar au renunțat să se mai mute, cedând amenințărilor – li s-a spus chiar că rămân fără curent. Vi le vom prezenta mai jos.

Pentru cei mai puțini familiarizați cu piața de energie, mai întâi un scurt context

Rețelele de energie electrică din România sunt operate de firme de distribuție controlate de cele patru mari grupuri, Electrica, Enel, CEZ și E.On. Țara este împărțită în opt zone de distribuție, în trei dintre ele “firele” fiind ale Electrica (prin sucursalele de distribuție SDEE), în alte trei ale Enel (E-Distribuție), în alta a CEZ (Distribuție Oltenia) și în alta a E.On (Delgaz Grid).

În fiecare dintre aceaste zone, în mod tradițional, furnizorul de energie electrică era/este tot o firmă din același grup care are și distribuția, adică rețeaua. Furnizorul este cel cu care clientul are contract în baza căruia primește energie. Spunem era, pentru situația în care clientul a ales deja alt furnizor, sau este pentru situația în care nu a făcut încă această alegere.

În ciuda faptului că avem prețuri reglementate de stat, reintroduse în martie 2019, piața de energie este liberă, prin lege. Aveți dreptul oricând să schimbați furnizorul, în 21 de zile, gratuit, și tot ce trebuie să faceți este să anunțați despre acest lucru noul furnizor la care doriți să treceți. Nu contează în care zona de rețea sunteți, și nici ce furnizor nou alegeți, și nu există niciun pericol, de niciun fel, dacă faceți acest lucru, în afara, evident, de a fi studiat înainte noua ofertă și noul contract.

După cum veți vedea însă, atunci când un client vrea să schimbe pentru prima dată furnizorul cu altul, el este șicanat sau chiar amenințat, de vechiul său furnizor mare, care face parte din același grup de firme care are și rețeaua de distribuție, că dacă face acest lucru va avea probleme. O practică nelegală și incorectă, care vine exact de la unele dintre marile grupuri de firme de distribuție și furnizare care declarativ sunt adepți înfocați al liberalizării, dar “pe teren” îi amenință pe clienții care vor să uzeze de acest drept, în tentativa de a nu-i lăsa să treacă la alții.

Pe scurt, cu titlu de exemplu: dacă un client din Oltenia vrea să renunțe la CEZ și să treacă, spre exemplu, la Electrica, trebuie să știe că, deși rețeaua din Oltenia este a CEZ, nu va rămâne fără curent dacă trece la Electrica.

Mărturiile

Am selectat mai jos zece mărturii (avem mai multe) ale unor clienți care s-au lovit de această problemă, pe care le redăm exact cum au fost redactate. Am anonimizat numele și domiciliul, pentru că demersul nostru nu este de a culpabiliza una sau alta dintre marile firme, ci de a semnala o practică ce nu este legală! Firma X este noul furnizor ales, iar firma Y este furnizorul de la care se pleacă, parte din grupul care deține și rețeaua de distribuție.

“Subsemnata TE, domiciliată în localitatea (…) declar pe proprie răspundere că am semnat un contract de furnizare a energiei electrice cu (firma X) și angajații companiei (firma Y) mi au rupt contractul cu (firma X) și mi-au spus despre ei că sunt cea mai mare firmă fantomă și să nu mă mai las păcălită!”

Data: 13.11.2019

“Subsemnat ZA, domiciliat în (…) vreau neapărat să renunț la contractul semnat cu angajata dvs în data de 13.11.2018, număr contract (…) fiindcă am auzit că (firma Y) nu mai repară dacă sunt probleme”

Data: 06.12.2018

“Subsemnatul DI, doresc să renunț la contractul încheiat cu societatea (firma X), deoarece nu vreau să mă deplasez la (capitala altui județ decât cea din locul de consum), pentru probleme de orice natură cu furnizorul de energie electrică, așa cum echipa (firmei Y) mi-a comunicat în timpul vizitei efectuate la adresa mea, ulterior semnării contractului cu (firma X).

Tot cei de la (firma Y) mi-au spus că toate procedurile de schimbare a furnizorului vor costa peste 200 RON. Asta este ceea ce declar și semnez”

Data: 13.11.2018

“Subsemnatul SI, cu CNP (….) declar că în data de 30.07.2019 am fost vizitat de către reprezentanți ai companiei (firma Y) care au încercat să mă convingă să rămân clientul lor, spunând ca la compania (firma X) o să întâmpin probleme cum ar fi:

-să primesc două facturi într-o lună

-preț mai mare decât cel specificat în contract”

Data:31.07.2019

“Subsemnatul DA, domiciliat în comuna (…), în data de 20.XI.2019, s-a prezentat o echipă de la (firma Y) la domiciliu, obligându-mă să fac un nou contract cu ei, că dacă refuz îmi vor ridica contorul. Menționez că furnizorul meu a fost (firma X), furnizor la care aș vrea să rămân”

Data:20.12.2019

“Subsemnatul DS, domiciliat în comuna (…) am semnat contract cu (firma X) și apoi au venit reprezentantul (firmei Y) cu viceprimarul la mine la poartă și mi-au spus că a fost o păcăleală și o miștocăreală și că ne lasă fără curent dacă nu ne întoarcem înapoi la (firma Y).

Declar și semnez pe propria răspundere”

Data: 27.02.2020.

“Subsemnatul DT, cu domiciliul în comuna (…) am semnat un contract cu (firma X) pe data de 06.02.2020. Au venit la mine acasă viceprimarul comunei împreună cu un reprezentant al (firmei Y) și au spus că de ce am schimbat furnizorul de energie electrică, că am fost fentați de această firmă și nu vom mai beneficia de intervenție în caz de avarie în rețea și m-au pus să închei alt contract cu (firma Y) și au zis că o să mă întorc în trecut la lampă și lumânare. Aceasta este declarația pe care am dat-o, susțin și semnez”.

Data: 27.02.2020.

“Subsemnatul BD, CNP (…) cu domiciliul în comuna (…), declar că începând cu data de 06.02.2020, când am semnat contractul de furnizare a energiei electrice cu (firma X), cei de la (firma Y) m-au sunat și m-au întrebat ce se întâmplă cu contractul. Eu am răspuns că doresc să rămân abonatul (firmei X), după care au exercitat presiuni asupra mea, spunându-mi că urmează să fiu debranșat de la rețea pentru acest motiv. Menționez că susțin și semnez această declarație”.

Data: 27.02.2020.

“Subsemnata MMT, cu domiciliul în comuna (…), cu nr. de telefon (…) fac această declarație precizând faptul că am făcut contract cu (firma X), iar la scurt timp (firma Y) a venit la poartă la toți cetățenii și ne-au spus să nu mai dăm buletine și facturi, doar dacă vedem mașina (firmei Y). Au zis că sunt mincinoși, hoți și ne-au mutat înapoi la ei. Ne-au interzis să mai comunicăm cu cei de la (firma X)”.

“Subsemnatul BI, domiciliat în sat (…) comuna (…),  fac această declarație precizând că (firma Y) a venit la mine după ce am făcut contract la (firma X) și mi-a zis că îmi taie curentul dacă mă mai mut de la ei și de teamă că rămân fără curent am rămas la (firma Y).

Data: 05.02.2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *