Cercetările făcute după introducerea contorizării inteligente a energiei arată că acest proces a determinat, pentru consumatori, schimbări de atitudini şi comportament.
În România, deja există consumatori care, după ce și-au schimbat sistemul de iluminat pe led, au realizat ce economie pot face în ceea ce privește consumul de energie electrică. Fără un contor inteligent, nu poți vedea așa de ușor diferențele de consum, practic orice schimbare o vezi de la o zi la alta.
Acesta este doar un exemplu despre cum schimbă contorul inteligent comportamentul consumatorului. Dar cum stau lucrurile pentru clienţii obişnuiţi, la o scară mai largă? Se schimbă percepţiile şi comportamentul?
Pentru a răspunde la această întrebare, am ales să folosim poate cea mai cuprinzătoare cercetare sociologică pe aceată temă, cea făcută în primăvara anului trecut în Marea Britanie.
Programul britanic, demarat cu câţiva ani în urmă, îşi propune ca, în anul 2020, fiecare dintre cele 26 de milioane de locuinţe din Regatul Unit să fie dotată cu un contor inteligent. În primăvara anului trecut, când fuseseră montate circa 8,6 milioane de contoare, Smart Energy GB, entitatea care se ocupă de derularea programului la nivel national, a comandat o cecretare sociologică, la care au participat circa 10.000 de oameni din toată ţara, derulată de Populus. Cercetarea a fost demarată inclusiv pe fondul multor relatări din presă legate de dubiile unor consumatori referitoare la utilitatea acestui program sau chiar la avantajele contorizării inteligente în general.
Iată câteva dintre rezultatele cercetării:
84% dintre cei care au aveau instalat un contor inteligent au declarat că îşi înţeleg consumul de energie electrică al locuinţei, faţă de doar 64% dintre cei care aveau un contor tradiţional
81% dintre cei care aveau instalat un contor inteligent au spus că ştiu ce să facă pentru a economisi energie, faţă de doar 71%, procentul celor cu un contor clasic.
87% dintre cei care aveau instalat un contor inteligent înţeleg că mici schimbări ale modului de consum pot aduce scăderi importante ale facturii. Pentru populaţia cu un contor clasic, procentul a fost de doar 76%.
72% dintre cei care aveau instalat un contor inteligent au spus că îşi înţeleg facturile la energie, faţă de 65%, procent al populaţiei cu contor clasic.
81% dintre cei care aveau instalat un contor inteligent au spus că factura lor este corectă, precisă (accurate), faţă de doar 67%, ponderea celor care aveau un contor analogic.
68% dintre cei care aveau un contor inteligent acasă au spus că, în opinia lor, au toate informaţiile necesare pentru a alege cel mai bun plan tarifar. Pentru cei cu contoare analogice, procentul a fost de doar 63%.
71% dintre cei care aveau un contor inteligent au declarat că deţin informaţiile de care au nevoie pentru a alege furnizorul potrivit. Pentru cei cu un contor clasic, procentul a fost de doar 64%.
Şi acum, merită observat cum s-au schimbat anumite obiceiuri printre cei care au primit un contor inteligent, odată cu trecerea timpului.
Spre exemplu, dintre cei care aveau un contor nou, smart, de mai puţin de trei luni, 10% au declarat că au cumpărat un aparat electrocasnic mare mai eficient din punct de vedere al consumului. Dintre cei care aveau contorul de mai mult de doi ani, procentul celor care au declarat că au făcut acest fel de achiziţie este de 24%.
Iată un grafic ilustrativ în acest sens:
Apoi, din rezultatele cercetării se poate observa că, tot odată cu trecerea timpului, creşte numărul consumatorilor care fac modificări în casă, devenind conştienţi de faptul că le scade factura. Ca să revenim la exemplul de la începutul acestui text, dintre cei care au avut montat un contor inteligent vreme de maximum trei luni, 25% şi-au schimbat becurile, cu unele mai economice. Printre cei care au contorul de mai mult de doi ani, procentul celor care au făcut acest lucru a crescut la 55%. A crescut şi procentul celor care şi-au schimbat sursa de încălzire, de la 9% la 27%, şi al celor care şi-au izolat termic casa, de la 12% la 25%.
Detalii, în graficul de mai jos:
Concluzia o pune chiar Sacha Deshmukh, directorul executiv al Smart Energy GB: „Indiferent de poveștile pe care le-ați auzit, această cercetare arată că gestionarea facturilor la gaze și energie electrică este mult îmbunătățită atunci când aveți un contor inteligent în casa dvs. Oamenii cu contoare inteligente știu cât cheltuiesc pentru energie, sunt mai încrezători în acuratețea facturilor și sunt mai bine informați când vine vorba de luarea deciziilor cu privire la energia lor. Contoarele inteligente ajută, de asemenea, oamenii din toată Marea Britanie să reducă risipa de energie acasă. Este crucial să trecem la contoarele inteligente, astfel încât toată lumea să aibă oportunitatea de a experimenta un mod mai eficient și mai bun de gestionare a energiei la el acasă”