În contextul facturilor eronate la energie electrică trimise mai multor clienți în ultima vreme, Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei a stabilit obligații mai stricte pentru companiile de distribuție într-un proiect de ordin postat pe site-ul instituției.
Principalele prevederi se referă la periodicitatea citirii contorului de către firma de distribuție. Astfel, acum ANRE stipulează explicit că, pentru clienții obișnuiți citirea contorului se face la maximum șase luni, iar pentru prosumatori la fiecare lună.
Iată prevederile relevante din referatul de aprobare al ordinului:
“Intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OR (operatorul de rețea-n.red.), în vederea emiterii facturii pe baza consumului de energie electrică efectiv realizat, poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depăşească 6 luni.
În cazul prosumatorilor, periodicitatea de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat este o lună calendaristică.ˮ
Noua reglementare mai vorbește despre “includerea de prevederi explicite privind obligația operatorilor de distribuție de a asigura accesul la datele istorice de consum ale utilizatorilor care beneficiază de sisteme de măsurare inteligentă a energiei electrice”.
Astfel, operatorii de distribuție ˮau obligaţia de a asigura accesul la datele istorice de consum, care cuprind datele de măsurare aferente lunii curente a anului curent, inclusiv cele aferente zilei precedente, astfel încât acestea să fie disponibile pentru utilizatori şi furnizori, în mod continuu, nediscriminatoriu, cu respectarea condiţiilor de securitate şi protecţie a confidenţialităţii datelor.
Actualizarea datelor de măsurare cu cele aferente consumului de energie electrică pentru ziua precedentă se realizează în intervalul orar 1.00-13,00 al zilei curenteˮ.
În cazul în care operatorii de distribuție nu respectă termenele de citire a contorului sau în cazul în care nu pun la dispoziția clientului datele referitoare la consumul din trecut, vor fi obligați să plătească clienților compensații.
“Prevederile proiectului de act normativ au impact pozitiv asupra utilizatorilor rețelei electrice, clienți finali de energie electrică, deoarece contribuie la asigurarea de către operatorii de distribuție a citirilor regulate ale grupurilor de măsurare și, implicit, la emiterea de către furnizorii de energie electrică a unor facturi echilibrate din punct de vedere valoric. Totodată, dispozițiile documentului au în vedere preîntâmpinarea situațiilor în care să fie emise facturi de regularizare cu valori importante, dată fiind întărzierea citirilor grupurilor de măsurare după termenul prevăzut”, arată ANRE.
Ordinul este în dezbatere publică.
Buna ziua ,ce numar are acest ordin ,pentru ca de circa trei luni nu am primit factura de curent contorul este montat din luna iunie 2021.Precizez ca sunt prosumator de curand si nu stiu prea multe detalii Va multumesc