Conpet crește tarifele de transport al țițeiului și produselor rafinate, în condiții de criză a industriei petroliere

Tarifele de transport prin Sistemul Naţional de Transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului au fost majorate începând de luni, conform unui raport al Conpet remis Bursei de valori Bucureşti și citat de Agerpres.

Noile tarife au fost aprobate Prin Ordinul nr 19 din 25 ianuarie 2021.

Pentru activitatea subsistemului ţară tariful a crescut de la 87,53 lei/tonă la 91,03 lei/tonă (4%), iar pentru activitatea subsistemului import s-a aprobat modificarea tarifelor de transport pentru rafinăriile Arpechim, Bazinul Ploieşti şi Petromidia, astfel:

pentru rafinăria Arpechim tariful a crescut de la 40,40 lei/tonă la 42,00 lei/tonă pentru tranşa mai mică de 120.000 tone/lună şi de la 17,25 lei/tonă la 17,90 lei/tonă pentru tranşa mai mare de 120.000 de tone/lună;

pentru rafinăriile din Bazinul Ploieşti (Petrobrazi şi Lukoil) tariful a crescut de la 39,50 lei/tonă la 40,90 lei/tonă pentru tranşa mai mică de 120.000 de tone/lună şi de la 17 lei/tonă la 17,60 lei/tonă pentru tranşa mai mare de 120.000/lună;

pentru rafinăriile din Petromidia tariful a crescut de la 15 lei/tonă la 16,50 lei/tonă pentru tranşa mai mică de 120.000 tone/lună şi de la 12,85 lei/tonă la 14,40 lei/tonă pentru tranşa mai mare de 120.000 de tone/lună.

Conpet oferă servicii specializate de transport petrolier prin conducte şi cu vagoane cisternă pe calea ferată (CF), asigurând aprovizionarea rafinăriilor cu ţiţei şi derivate ale acestuia din producţia internă şi din import.

Societatea operează o reţea de conducte cu o lungime de 3.800 de kilometri, care traversează 24 de judeţe ale ţării. Operaţiunile de transport sunt coordonate de la Dispeceratul Central.

Sistemul de conducte pe care îl administrează include staţii de pompare, rampe de încărcare – descărcare, cazane CF şi parcuri de rezervoare. Pentru operarea şi întreţinerea Sistemului Naţional de Transport prin Conducte (SNT), dispune de un parc de utilaje şi echipamente de mentenanţă.

Un moment delicat

Conpet a luat această decizie în contextul în care industria petrolieră este în criză. Atât pe partea de explorare/exploatare, afectată de prețul mic al petrolului, cât și pe partea de rafinare/distribuție, din cauza marjelor mici și a consumului scăzut ca efect al pandemiei.

Spre exemplu, Petrom, cea mai mare companie petrolieră românească, a raportat pentru 2020 un profit net în scădere cu 64% față de anul precedent. Cea mai mare companie de rafinare din țară, Rompetrol Rafinare Constanța raporta pentru primele nouă nouă luni ale anului, pierderi de peste 150 de milioane de dolari, de peste cinci ori mai mari decât în primele nouă luni din 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *