
Lucrările de subtraversare a Dunării a conductei Tuzla-Podișor s-au finalizat cu succes în această după-amiază, a transmis șeful Transgaz.
“Azi, 3 iulie 2025, la ora 16.48 s-a încheiat “Subtraversarea fluviului Dunărea, parte a infrastructurii conductei de transport gaze naturale DN 1200/1000 mm Țărmul Mării Negre – Podișor”, lucrarea reprezentând o realizare tehnologică de referință nu doar pentru România, ci și pentru întreaga Europă”, a spus directorul Transgaz, Ion Sterian.
“Cu o lungime de 1.813 metri și o adâncime maximă a tunelului forat de 67 de metri sub talvegul fluviului Dunărea, această subtraversare cu intrare din Insula Ialomiței (UAT Borcea) jud. Călărași și cu ieșire în UAT Rașova- localitatea Cochirleni – jud Constanța, este una dintre cele mai complexe lucrări realizate vreodată pe continent.
Această subtraversare stabilește un nou reper în execuția forajului orizontal dirijat datorită diametrului, complexității geologice și dimensiunii echipamentelor mobilizate.
Pe parcursul execuției, echipele noastre s-au confruntat cu provocări geologice neprevăzute, cum ar fi procesele de dolomitizare, care au necesitat ajustări strategice în foraj și alezare. Aceste lucrări de anvergură demonstrează capacitatea tehnică și expertiza inginerilor noștri de a depăși provocările geologice extreme și de implementare a unor soluții inovatoare pentru consolidarea infrastructurii energetice naționale”, a mai spus șeful Transgaz.
“Pentru a asigura succesul acestui proiect, au fost mobilizate două platforme de foraj HDD de 400 de tone, o soluție inovatoare rar întâlnită la acest nivel de complexitate. Această abordare a permis distribuirea forței necesare pentru alezare și tragere, precum și un control mai mare asupra întregului proces de foraj. Totodată, strategia de urgență Pipe Pusher a oferit asistență critică în cazul apariției unor forțe de frecare excesive, garantând astfel instalarea cu succes a conductei DN1000 mm (40 inch).
Execuția cu succes a subtraversărilor brațului Borcea și a fluviului Dunărea marchează o realizare semnificativă în tehnologia forajului orizontal dirijat. Combinația dintre condițiile dificile ale solului, soluțiile proiectate la comandă și mobilizarea echipamentelor la scară largă face ca aceste proiecte să fie unice și de reper în Europa. Aceste realizări contribuie semnificativ la dezvoltarea rețelei de transport gaze naturale și la consolidarea poziției României ca hub energetic regional”, a mai afirmat Sterian.
Lucrarea face parte din infrastructura conductei DN 1200/1000mm Marea Neagră-Podișor.
Gazoductul Tuzla – Podișor, o magistrală de peste 300 km care va prelua gazele din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră este finalizat în proporție de peste 99% și va fi recepționat oficial în următoarele 60 de zile, spunea la sfârșitul lui mai fostul ministru al Energiei, Sebastian Burduja.
Burduja a amintit şi despre „marile beneficii pentru România şi pentru Europa, pe care finalizarea proiectului le va aduce: acces la gaze pentru circa 185 de mii de români şi 523 de instituţii publice din localităţile traversate de conductă; posibilitatea ca, în următorii doi ani, conducta să transporte gaze LNG din Turcia, Azerbaidjan şi Grecia către Europa, consolidând securitatea energetică europeană; infrastructura necesară preluării gazelor extrase prin proiectul Neptun Deep, care va transforma România în cel mai mare — de departe — producător de gaze al Uniunii Europene”.
Primele gaze din perimetrul Neptun Deep vor fi extrase în anul 2027.