Circa 1,5 milioane de compensații au fost acordate anul trecut clienților de către distribuitorii de energie electrică, în sumă totală de circa 39 de milioane de lei, pentru problemele pe care le-au întâmpinat cu rețeaua, potrivit unui raport al Autorității de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Aproape 90% din bani au fost plătiți de firmele de distribuție ale grupului PPC (fosta Enel) clienților din propria rețea. Cum aceste compensații se acordă automat, pe baza propriilor evaluări ale companiilor, se ridică din nou un mare semn de întrebare dacă ceilalți operatori de rețele au raportat și plătit clienților tot ce aceștia din urmă erau îndreptățiți să primească.
Suma totală a compensațiilor plătitre automat de distribuitorii de energie electrică clienților pentru nerespectarea standardului de performanță pentru distribuție se ridică la circa 39 de milioane de lei, iar numărul acestor compensații a ajuns, în 2023, la aproape 1,5 milioane.
Potrivit reglementărilor, companiile de distribuție din cele opt zone de rețea din România, controlate de grupurile Enel, CEZ, Electrica și E.On, trebuie să acorde compensații clienților în trei situații: dacă întreruperile în alimentare sunt prea lungi sau prea dese, dacă energia electrică nu este livrată în standardele tehnice (celebrele fluctuații de tensiune) sau dacă operatorii nu răspund la timp oricăror solicitări ale clienților.
Legislația privind acordarea compensațiilor s-a modificat în 2019. Pentru prima situație, s-a impus acordarea automată a compensațiilor pentru neîndeplinirea indicatorilor de continuitate a alimentării cu energie electrică pentru toate nivelurile de tensiune. Cu alte cuvinte, dacă suferiți pene de curent prea lungi sau prea dese raportat la standardul impus de ANRE, distribuitorul de energie electrică vă acordă compensații în mod automat, fără să le cereți dvs, pe baza propriilor date legate de întreruperile din propria rețea.
Au fost acordare 874.000 de astfel de compensații, cu o valoare totală de 28 de milioane de lei, adică aproape trei sferturi (72%) din totalul sumelor acordate.
Cine a plătit cel mai mult
Situația este dezechilibrată, după cum veți vedea și în tabelul de mai jos, și se ridică anumite semne de întrebare. Majoritatea covârșitoare a acestor compensații care, amintim, se plătesc automat de distribuitor, nu la cerere, au fost plătite de cele trei companii de distribuție din cadrul grupului PPC (fosta Rnel), redenumite Rețele Electrice, în loc de E-Distribuție. Situația este așa de câțiva ani.
Astfel, cele trei firme Rețele Electrice au plătit circa 34 de milioane din cele aproape 39 de milioane în total, adică aproape 90% din suma totală. Asta în condițiile în care Enel, prin cele trei firme, acoperă cam o treime din rețeaua națională, restul fiind în administrarea EVRYO (fosta CEZ), Electrica și E.On.
Electrica, de exemplu, a plătit compensații totale de doar 2 milioane de lei, deși operează prin firma sa de distribușie DEER tot trei zone, ca și PPC, deci o rețea de distribuție comparabilă. Aspectul este re-adus în atenție și de ANRE: “În continuare se înregistrează diferențe semnificative între OD (operatori de distribuție – n.red.) privitoare la nivelul compensațiilor acordate utilizatorilor, cu un maxim de 14.635.275 lei în cazul E-Distribuție Banat și un minim de 38.150 lei în cazul operatorului DEER Transilvania Nord”, arată reglementatorul în raport.
Iată sintetia situația, conform ANRE:
Câți bani puteți primi
De la 1 ianuarie 2019 s-a redus substanţial durata de întrerupere a alimentării pentru care se datorează aceste despăgubiri. Noile intervale de timp sunt următoarele:
6 ore – pentru mediu urban, în condiții normale de vreme
4 ore – pentru municipii reședință de județ, în condiții normale de vreme
12 ore – mediu rural, în condiții normale de vreme
48 ore – în condiții meteorologice deosebite (interval identic )
Despăgubirea este de 30 de lei pentru fiecare consumator casnic care este nealimentat mai mult decât intervalele de mai sus, pentru fiecare caz de depăşire a timpului.
În plus, standardul de performanţă pentru distribuție mai stipulează şi altă situaţie în care consumatorii casnici pot primi despăgubirea de 30 de lei. Astfel, se primesc aceşti bani dacă, au loc mai mult de 12 întreruperi neplanificate lungi în mediul urban sau 24 în mediul rural, pe an.
Mai mult, la jumătatea anului trecut, ANRE a decis și includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează și pentru care operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard. Pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel:
-înaltă tensiune: 300 RON peste 10 întreruperi pe an,
-medie tensiune: 10 RON peste 10 întreruperi pe săptămână,
-joasă tensiune: 5 RON peste 10 întreruperi pe săptămâna.
Ma numesc Medeleanu Ion sunt din comuna Galbinasi jud calarasi si aș vrea să vă aduc la cunoștință ca în ultimele 10 zile la noi sa întrerupt energia electrica si de 20-15 ori pe zi de la 5 secunde până la 3-4 minute. La cine ar trebui să ne adresam pt aceste compensații?
Dacă sunt conditii defortq majora (cod galben/rosu de temperatura nu se dau compensatii)
Se ca la electrica rețeaua și serviciile sunt impecabile, asta sau platesc doar cand cineva reclama 😀 anre ZZZzzZz