mn

Clienții industriali și anumiți clienți casnici vor fi principalii perdanți dacă liberalizarea pieței gazelor se amână – Asociația Energia Inteligentă

Clienții industriali și consumatorii casnici instruiți vor fi principalii perdanți dacă liberalizarea pieței gazelor naturale se va amâna, în contextul în care ordonanța 1/2020 nu va mai intra în vigoare, așa cum se prefigurează în prezent, se arată într-o analiză a Asociației Energia Inteligentă. În același timp, câștigători ar fi unii furnizori și importatorii de gaze naturale.

Recent, Curtea Constituțională a admis că Ordonanța 1/2020 de modificare a OUG 114/2018 este neconstituțională, asta după ce OUG 1 fusese deja respinsă în data de 10 februarie 2020 în Senatul României. Ordonanța ar urma să fie dezbătută în Camera Deputaților, care este cameră decizională, iar dacă va fi din nou respinsă, vor fi reaplicate prevederile OUG 114/2018.

„Dacă Ordonanta 1/2020 nu va mai fi în vigoare, principalii perdanți vor fi clienții industriali, care vor fi obligați să plătească din nou prețuri mai mari decât producătorii de mărfuri similare din alte țări, riscând astfel pierderea unor piețe de desfacere și chiar importante probleme financiare. De asemenea, perdanți vor fi și clienții casnici instruiți, care ar putea să obțină prețuri mai bune prin liberalizare”, a declarat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

Potrivit datelor obținute în cadrul Proiectului ”Preț Corect La Gaze”, Asociația Energia Inteligentă estimează că în acest moment sub 5% dintre clienții casnici sunt instruiți și capabili să își negocieze contractele și să obțină prețuri mai bune pentru gazele naturale consumate.

Totodată, este important de menționat că reintrarea în vigoare a OUG 114/2018 ar reimpune aplicarea taxei de 2% pe cifra de afaceri obținută din valorificarea energiei electrice și a gazelor naturale, taxă care va influența prețul gazelor la consumatorii finali (alături și de celelalte prevederi).

„În acest moment, cu doar patru luni înainte de data stabilită pentru liberalizare, ne găsim în situația paradoxală de a nu ști dacă aceasta se va produce sau nu, daca furnizorii trebuie să transmită oferte pentru consumatorii casnici, dacă aceste oferte vor lua în considerare taxele și tarifele din OUG 1/2020 sau pe cele din OUG 114/2018”, a explicat Dumitru Chisăliță.

„Dacă OUG 1/2020 va fi abrogată de Parlamentul României și liberalizarea pieței de gaze nu se mai produce la 1 iulie 2020, câștigători vor fi unii furnizori de gaze care vor face profituri mari în urma plafonării prețului gazelor la populație, precum și în urma creșterii prețurilor gazelor naturale pentru consumatorii industriali. De asemenea, câștigători vor fi și importatorii, care, de asemenea, vor înregistra profituri mari din vânzarea în România a gazelor, ca urmare a intervenționismului în piață dictat de OUG 114/2019. De exemplu, anul 2019 a adus marje de profit cu până la 20% mai mari pe piața internă de gaze față de marjele realizate în zona Balcanilor”, a adăugat președintele Asociației Energia Inteligentă.

Asociația recomandă autorităților statului român să clarifice cât mai rapid direcția în care se va îndrepta piața de gaze naturale în acest an întrucât starea actuală poate determina greutăți și confuzii suplimentare față de situația oricum complicată a liberalizării pieței gazelor.

Asociația Energia Inteligentă continuă și în acest an Proiectul ”Preț Corect La Gaze”, prin care învață consumatorii cum să acționeze pe o piață liberă și cum să se protejeze de anumite ”capcane” din contractele de furnizare gaze naturale.

”Asociația Energia Inteligentă este pro liberalizarea pieței de gaze naturale. Deși termenul de patru luni de pregătire a consumatorilor ni se pare destul de strâns, credem că dacă autoritățile statului își vor concentra eforturile, îi pot ajuta mai ales pe clienții casnici să devină instruiți și capabili să își negocieze contracte avantajoase”, a mai declarat Dumitru Chisăliță.

De asemenea, Asociația Energia Inteligentă susține înființarea SALGAZ (Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale), în conformitate cu OUG 38/2015 care a transpus Directiva 11/2013 și însărcinarea acestui centru cu derularea urgentă a unui program de informare si de organizare de cursuri pentru pregătirea consumatorilor casnici să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată.

Asociația Energia Inteligentă reunește profesioniști din domeniul energiei electrice și gazelor naturale, care militează pentru un preț corect al gazelor naturale și pentru creșterea transparenței în piața de energie din România. Misiunea asociației este de a contribui la o mai bună informare a consumatorilor de gaze și de energie din țara noastră.

1 Comment

  1. Pe consumatorii industriali, persoane juridice, nu-i plang, dar de cei casnici mi se rupe inima.
    Cititi si contestati !
    1. Prin Legea 351/2004 s-a stabilit un parcurs de 3-4 ani pentru definirea procedurii prin care sa se treaca de la facturarea in unitati de volum/m3, in unitati de energie/kWh,MWh..
    Ca urmare, ANRE emite O.62/2008, la 24.06.2008, numit si Regulament, cu aplicare din 01.07.2008,
    prin care se stabileste ca factor de conversie puterea calorifica superioara/Pcs, a gazului natural, formula fiind :

    E(kWh) = Vb(m3) * Hs(kWh/m3) in care:
    E = energia gazului;
    Vb = cantitatea de gaz consumata;
    Hs = puterea calorifica superioara a gazului furnizat.

    Evident ca, daca exista o putere calorifica superioara/Pcs, atunci exista si una inferioara/Pci.
    Cele doua marimi sunt definite ca fiind:
    Pci =caldura de combustie produsa prin arderea unui volum de gaz in niste conditii date.
    Marimea este masurabila direct prin calorimetrie, fiind utilizata pentru dimensionarea oricarui arzator de pe aceasta planeta.
    Pcs = Pci + caldura latenta de vaporizare, continuta de vaporii de apa produsi prin arderea gazului.
    Aceasta marime nu se masoara direct, ci se determina prin gazcromatografie, dupa stabilirea compozitiei chimice a gazului.

    Caldura latenta de vaporizare, continuta de vaporii de apa produsi prin ardere, este cedata mediului prin condensare, daca se atinge punctul de roua, definitia fiind de caldura de condensatie.
    Aceasta energie,continuta de vaporii de apa, este achitata de fiecare consumator, prin utilizarea Pcs ca factor de conversie.

    Energia cu pricina se duce, insa, pe cos, daca consideram arzatoare de tip aragaz, sobe de teracota, sau orice alt tip de arzator din orice tip de instalatie termotehnica industriala de pe aceasta planeta.

    Prin urmare, toti acesti consumatori platesc o energie care se duce pe cos, in mediul exterior, unde vaporii de apa ajung sa condenseze.

    Este adevarat ca exista, incepand cu 2005-2006, numitele cazane/centrale termice, in condensatie, care recupereaza ceva din caldura de condensatie, fiind intalnite la unii consumatori casnici, sau cladiri de birouri, mall-uri.

    Diferenta dintre cele doua marimi este de 11%, sau Pcs/Pci = 1.11
    Mai mult, acest raport este constant, indiferent de compozitia chimica gazului.
    Ca urmare, platim o factura cu 11% mai mare, pentru o energie care se duce in mediul exterior.

    2. In anexa, gasiti un raspuns edificator, primit de la CEE, care nu a cerut niciodata facturarea in unitati de energie.
    Directivele 90/377/CEE, 2007/394/CEE, 2008/92/CEE au cerut tarilor membre EU date statistice privind preturile EE si GN, exprimate in unitati de energie, aferente consumatorilor non-casnici, pentru ca in 2016/1952, CEE sa solicite si preturile privind consumatorii casnici.

    CEE nu a solicitat, niciodata, trecerea la facturarea in unitati de energie !!

    Doreste cineva sa comenteze ?
    O zi buna va doresc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *