Cine vrea să schimbe furnizorul de energie trebuie să anexeze la cerere și certificatul de racordare la rețea sau ATR

Unii dintre clienții casnici care vor dori să își schimbe furnizorul de energie electrică vor avea parte de un impediment birocratic, o hârtie pe care trebuie să o trimită noului furnizor, dar pe care este posibil să nu o mai aibă. Este vorba despre certificatul de racordare (CR) sau de Avizul Tehnic de Racordare (ATR).

În contextul în care liberalizarea pieței pentru consumatorii casnici impune, pentru circa 5,7 milioane de clienți, schimbarea contractului de furnizare și/sau a furnizorului, dacă găsesc o ofertă substanțial mai bună, acest proces, care în esență și în teorie este unul simplu, s-ar putea dovedi mai complicat, în unele cazuri.

Iată de ce!

În informările trimise de către unii dintre furnizorii mari clienților referitoare la semnarea noilor contracte, li se spune oamenilor ce documente trebuie să depună (sau să trimită electronic, pentru contractarea online) pentru noile contracte. Ei bine, alături de clasicele copii după CI, după ultima factură, sau după actul de proprietate, oamenilor li se mai solicită o copie după certificatul de racordare (CR) la rețeaua electrică sau, dacă nu el există, după avizul tehnic de racordare (ATR) al locului de consum.

Am găsit această solicitare în cererile tip puse la dispoziția clienților de către CEZ și Electrica, dar, după cum vezi vedea mai departe, nu furnizorii sunt de vină pentru că au pus această cerință, ea este o obligație impusă prin reglementare ANRE. Am întrebat despre obligația trimiterii ATR la CEZ și Electrica, și am primit un răspuns detaliat de la CEZ.

“Obligația depunerii ATR/CR revine clienților care schimbă furnizorul sau care au beneficiat de un contract de furnizare încheiat in baza unui  ATR emis pentru o perioadă limitată de timp și aceasta urmează sa expire. Obligația legală este menționată în Ordinul ANRE 235/2019-Regulamentul de Furnizare energie electrica și gaze naturale”, ne-a transmis CEZ.

Pot fi două situații, una în care lucrurile sunt simple, cealaltă în care se complică.

Prima situație este cea în care un client al unui furnizor mare nu își schimbă furnizorul, ci doar contractul. Dacă este client CEZ, Enel, Electrica sau E.On, în general furnizorii au ales să nu mai pună oamenii să caute și acest act. Iar logica este simplă: aceste grupuri sunt cele care controlează și societățile de distribuție din zonele unde sunt clienții care au fost la reglementat, deci cele care au emis CR sau ATR pentru acești clienți, deci se poate spune că pot rezolva “in house” problema, fără să mai ceară actul de la clienți.

De altfel, CEZ spune direct acest lucru: “Titularii de contract CEZ Vanzare care nu schimb[ furnizorul și doar optează pentru un tarif nou conform ofertelor primite trebuie să depuna doar oferta semnată (cea transmisa prin corespondență fizică sau online). Celelalte documente au fost deja depuse la încheierea contractului de furnizare existent. La fel procedează și Enel și intuim că și Electrica, în cazul în care clientul bifează “Solicit intermedierea cu operatorul de rețea întrucât nu dețin ATR/ CR”.

A doua situație este cea în care un client pleacă de la un furnizor la altul, în condițiile în care acest altul nu face parte din grupul mare care controlează și firma de distribuție din zonă. Caz în care, potrivit regulamentului de mai sus și explicației pe care ne-au dat-o cei de la CEZ, trebuie să depună CR/ATR, pentru că așa este reglementarea ANRE. Iată ce ne-au spus cei de la CEZ:

“Clientii noi care optează să treaca ]n portofoliul CEZ Vanzare trebuie sa depuna o solicitare de schimbare furnizor conform Ordinului ANRE 234/2019 si urmatoarele documente, conform RFEE art. 15, alin. 1:

  • cererea de încheiere a contractului;
  • copia actului de identitate/certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului al solicitantului;
  • copia documentului din care rezultă deținerea în proprietate sau în folosință a spațiului care face obiectul locului de consum, din care, la solicitarea și pentru protecția clientului final, se pot șterge/anonimiza părți nerelevante pentru activitatea de furnizare a energiei electrice.
  • certificatul de racordare sau avizul tehnic de racordare, dacă OR (operatorul de rețea-n.red.) nu a emis certificatul de racordare, şi convenţia de exploatare, în situaţia în care OR consideră că este necesară. Acestea pot fi anexate contractului de furnizare după încheierea acestuia, dar înainte de data începerii furnizării energiei electrice”.

Problema pentru mulți proprietari de locuri de consum, mai ales cei din locuințe vechi, mai ales apartamentele din blocurile construite în anii comunismului, este că este posibil să nu aibă acasă aceste acte fără de care se înțelege că, cel puțin dacă se respectă reglementarea ANRE, nu pot schimba furnizorul.

Cei de la CEZ ne-au lămurit cu privire la acest aspect. Iată întrebarea și răspunsul:

Cum este vorba despre documente care, mai ales pentru apartamente in blocuri vechi, cu greu mai pot fi gasite de proprietari acasă, unde pot solicita oamenii aceste documente și ce trebuie sa facă pentru a le obține?

Actele de folosință spațiu se solicită la administrația publica locală sau clientul are posibilitatea să depună o declarație pe propria răspundere că nu deține un astfel de act, caz în care contractul de furnizare se încheie pe perioada limitată de cel mult un an.

Copii dupa documente de tip ATR/CR se pot obtine de la Distribuitor  (în cazul schimbarilor de furnizor) sau prin solicitare la Furnizorul actual, care este obligat să intermedieze relația cu Distribuitorul. În acest caz, Distribuitorul percepe un cost de emitere duplicat ATR”.

Din analiza ofertelor, am observat că unii furnizori în afara celor mari (ca Hidroelecrica sau Restart) nu solicită ATR sau CR pentru cei care vor să le devină clienți, deci este posibil să existe și o altă soluție identificată pentru a nu mai pune pe drumuri oamenii care nu au ATR sau CR atunci când ei doresc să schimbe furnizorul.

 

1 Comment

  1. Cineva este bolnav la cap. Din pacate, daca afirmatia privind aceasta obligativitate este adevarata, atunci este evident ca incompetenta caracteristica celor ajunsi la conducere/guvernare a ajuns la apogeu. In cazul apartamentelor vechi, astfel de documente (CR sau ATR) sunt imposibil de gasit (nu greu), deoarece nu exista!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *