Cererea din Ucraina a crescut livrările de carburanți în porturile românești cu 13% în primele șase luni, dar cantitățile încep să scadă. În iulie însă, ar putea crește importurile pentru consumul României

Livrările de carburanți, în special motorină, ajunse în porturile românești au crescut în prima jumătate a acestui an cu 13%, sau 198.000 de tone, în special din cauza cererii crescute de motorină care vine dinspre Ucraina, piață care se alimentează inclusiv din România, dar prima lună de vară, iunie, a consemnat o reducere a volumelor importate, față de mai.

Astfel, potrivit datelor din piață, în luna iunie, volumele de motorină intrate în porturile românești au scăzut cu 26%, ajungând la doar 258.000 de tone.

Principala cauză a reducerii livrărilor către Ronânia ar fi  diminuarea ofertei de produse de la rafinăriile din Turcia. Acolo, consumul intern de combustibil crește în sezonul cald și, din această cauză, rafinăriile turcești reduc vânzările la export. În luna iunie, volumul livrărilor de produse petroliere ale rafinăriei STAR în România a scăzut la doar 8.800 de tone de la 43.500 de tone luna precedentă. Iar altă rafinărie turcească, Tupras Aliaga Izmir, nu a livrat deloc motorină spre România luna trecută, deși în luna mai volumul livrărilor a fost de 120.000 de tone. De asemenea, livrările directe de motorină din India au scăzut în luna iunie. Astfel, luna trecută, rafinăria Jamnagar (cea mai mare din lume, deținută de Reliance) a trimis 90.300 de tone în România, cu 33% mai puțin decât în luna mai. Totuși, luna trecută a început să ajungă în România și motorină încărcată pe vapor în Egipt, motorină produsă la o rafinărie saudită (YARSEF), deținută de giganții Aramco și Sinopec, 55.000 de tone, care are însă ca destinație Ucraina.

Ce urmează în iulie

Importurile de carburanți ale României ar putea crește în această lună, în special pentru a satisfice cererea internă. Atât OMV Petrom, cât și Rompetrol ar putea recurge la importuri de carburanți pentru că rafinăriile pe care le operează, Petromidia și Petrobrazi, cele mai mari două dintre cele trei din țară, nu funcționează la capacitate maximă. Prima ca urmare a incidentului din 21 iunie, iar a doua este încă într-o amplă revizie planificată, care ar urma să se încheie undeva la sfârșitul acestei săptămâni, fiind demarată în ultima parte a lunii aprilie.

De altfel, luna trecută a fost descărcat în Constanța un petrolier cu 47.000 de tone de motorină încărcate în terminalul OPET din Marmara (Turcia) dar care este probabil de origine indiană, iar cumpărător ar fi exact OMV Petrom, potrivit participanților la piață.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *