
Debutul producției rafinăriei Dangote, cea mai mare rafinărie din Africa, ajunge să aibă, prin ricoșeu, efecte asupra afacerilor companiilor mari românești care vând benzină în Ucraina.
În septembrie 2024, noua rafinărie Dangote din Nigeria, cea mai mare din Africa, deținută de miliardarul nigerian Aliko Dangote, cel mai bogat om de pe continentul african, a început producția de benzină. Nigeria este unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume, dar, înainte ca rafinăria Dangote să înceapă producția, importa marea majoritate a carburanților necesari propriului consum. Mare parte a lor din Europa, rafinăriile de pe Bătrânul Continent trimițând acolo cam 8 milioane de tone de benzină pe an – Nigeria era a doua destinație de export de benzină a europenilor, după Statele Unite.
Intrarea în operare a rafinăriei Dangote, cu o capacitate uriașă, de 33 de milioane de tone de țiței pe an, înseamnă că acolo se pot produce acum circa 1-1,1 milioane de tone de benzină pe lună, carburant care este destinat pieței locale, care devine astfel mai puțin dependentă de importuri. De aceea, în ultimul trimestru din 2024, importurile de benzină europeană ale Nigeriei au scăzut la doar 1,12 milioane de tone.
Așadar, rafinăriile europene s-au văzut în situația de a avea mai multă benzină pe stoc, cauză la care a contribuit și tendința de electrificare a parcului auto de pe continent. Ca atare, marjele de profit pentru benzina produsă în Europa Occidentală au scăzut.
Iar asta a afectat, potrivit media ucrainene, inclusiv afacerile companiilor românești care vând benzină în Ucraina, țară care acum își asigură necesarul de carburanți exclusiv din import, din Europa de Vest și Est. Au fost obligate să-și scadă marjele.
“România a exportat anul trecut 1,7 milioane de tone de benzină. Aproximativ 45% din volumul exporturilor a reprezentat livrări corporative pentru rețelele OMV, Petrom și Rompetrol din țările vecine, iar alte 25% au fost destinate pieței din Ucraina. Astfel, producătorii români reușesc să plaseze cea mai mare parte a volumelor în regiune, ceea ce reprezintă un avantaj considerabil”, scrie presa specializtă din Ucraina.
“Livrările directe de benzină direct către piața ucraineană sunt efectuate în principal de OMV Petrom, în timp ce volumele Rompetrol sunt livrate în special prin intermediul traderilor moldoveni. Anul trecut, benzina românească a avut cea mai mare pondere în importurile Ucrainei — 35%. Însă anul acesta, situația s-ar putea schimba radical.
Din septembrie anul trecut, odată cu pornirea rafinăriei Dangote, diferența dintre cotațiile benzinei din nordul Europei și cele din Mediterana (zona în care este inclusă și România – n.red.) a început să scadă. În plus, producătorii lituanieni și germani, având surplusuri, au redus din primele de preț. Acest lucru a făcut ca benzina provenită de la furnizorii din vest să fie mai ieftină decât cea din sud. În ianuarie, costul unui metru cub de benzină lituaniană sau germană la granița Ucrainei era cu 34–46 dolari mai mic decât cel al produsului românesc, chiar și atunci când OMV Petrom a fost nevoită să reducă marjele cu 40–50 dolari/metru cub”, potrivt aceleiași surse.
OMV Petrom este al doilea cel mai mare furnizor de benzină pentru Ucraina, cu 283.000 de tone livrate anul trecut, după compania poloneză PKN Orlen. Conform datelor companiei specializate Consulting Group A-95, compania livrează în Ucraina aproape un sfert din volumele totale importate.