anton cinci

Ce motive a invocat ministrul Energiei pentru a elimina plafonarea preţului gazelor pentru industrie

Într-o scrisoare trimisă Guvernului,ministrul Energiei, Anton Anton, a solicitat renunţarea la plafonarea preţului gazelor pentru industrie, la 68 de lei/MWh, şi din anunţul făcut public de premierul Dăncilă, putem înţelege că Guvernul va adopta această măsură. Scrisoarea conţine argumente pro-europene şi pro-piaţă liberă, o poziţie care poate fi considerată surpinzătoare în acest moment.

Ministrul Energiei a folosit mai multe justificări pentru a convinge Guvernul de justeţea eliminării preţului obligatoriu de 68 de lei/MWh la care Petrom şi Romgaz erau obligate, potrivit vechii OUG 114. Interesant este că, de data aceasta, ministrul a folosit argumente pro-piaţă, pro-europene, în scrisoarea care îl are ca destinatar pe ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, în condiţiile în care, acum câteva zile cei doi s-au contrat, în public, pe marginea modificărilor la OUG 114.

Iată motivarea Ministerului Energiei

„Propunerea este de a avea pret maxim reglementat doar pentru clientii casnici, in vederea protejarii acestora fata de fluctuatiile de pret pentru perioada propusa. Facem aceasta propunere avand in vedere urmatoarele:

Evitarea deschiderii unei proceduri de infringement impotriva Romaniei de catre Comisia Europeana. Aceasta situatie este iminenta in cazul reglementarii intregii piete interne angro de gaze naturale, prin repartizarea intregii cantitati produse in Romania exclusiv catre consumul intern printr-o masura de natura administrativa si nu prin mecanisme de piata;

Evitarea unei posibile proceduri/investigatii/acuzatii de ajutor de stat pentru produse romanesti care acceseaza piata europeana, avand in vedere ca majoritatea exporturilor Romaniei se fac pe aceasta piata, iar gazele naturale sunt utilizate pentru producerea unei mari parti din produsele respective;

Posibilitatea dezvoltarii si incurajarii investitiilor industriale si a proiectelor de explorare/dezvoltare/productie de gaze naturale pe teritoriul Romaniei in conditii de piata (bazate pe cerere si oferta), atat onshore cat si offshore.

Posibilitatea dezvoltarii sistemului national de transport gaze naturale prin interconectarea cu tarile vecine (inclusiv proiectul BRUA) in conditii de economicitate;

Obiectivul UE de a crea piata unica europeana integreaza piata din Romania.

Posibilitatea de a evita cresterea semnificativa a dependentei fata de sursele externe de gaze naturale (in special Rusia), concomitent cu posibilitatea de a avea chiar o diminuare a acestei dependente prin cantitati suplimentare din proiectele noi de pe teritoriul Romaniei;

Posibilitatea de a aplica prevederile codului retelei, cu unele modificari minore necesare pentru reglementarea secundara privind alocarea cantitatilor aferente consumului casnic;

Posibilitatea echilibrarii portofoliului participantilor la piata prin mecanisme de cerere si oferta, dar si posibilitatea echilibrarii eficiente a sistemului national de transport de catre operatorul acestuia, ceea ce va avea efecte benefice atat cu privire la maximizarea productiei interne de gaze naturale, cat si cu privire la siguranta in aprovizionare a clientilor pe teritoriul Romaniei;

Posibilitatea dezvoltarii in continuare a pietei romanesti de gaze naturale prin tranzactionare pe pietele centralizate in conditii ce concurenta, transparenta si nediscriminare, inclusiv pe pietele pe termen scurt, recent operationalizate si care functioneaza in conditii optime cu reflectarea fidela a raportului cerere oferta de la momentul respectiv (de ex. pentru ziua de 11 martie 2019 se tranzactioneaza spot la pretul de 77 lei/MWh).

Aceasta dezvoltare a pietelor centralizate alaturi de sursele romanesti de gaze naturale alaturi de dezvoltarea sistemului de transport poate conduce la realizarea unui HUB regional in Romania; In aceasta conjuctura depozitele de inmagazinare isi arata pe deplin utilitatea”

 


There are no comments

Add yours