„Carburanții s-au ieftinit cu 20% de la începutul anului. Doar 30% din preț depinde de cotațiile petrolului”. INTERVIU Radu Căprău, Petrom

În condițiile turbulențelor de pe piața petrolului, ale efectelor pandemiei de coronavirus, dar și ale reglementărilor impuse de statul român, am solicitat directorului diviziei Downstream Oil al Petrom, Radu Căprău, răspunsurile la câteva întrebări.

Iată întegral întrebările și răspunsurile

Care sunt măsurile principale de protecție ale angajaților din rafinărie și din rețeaua de benzinării?

Trecem cu toții printr-o situație dificilă, fară precedent, iar obiectivele noastre în  aceasta perioadă au fost și sunt de a asigura continuitatea furnizării de energie și de a proteja sănătatea angajaților și a clienților noștri.

În prima fază, am implementat lucrul de acasă pentru angajații care pot lucra de la distanță și am flexibilizat programul de lucru. În același timp, una dintre primele măsuri, a fost identificarea personalului esențial din toate locațiile pentru a putea planifica măsurile necesare asigurării continuării activității în condiții de siguranță. Folosim în mare măsură aplicații online și instrumente video și electronice pentru ședințe și pentru semnarea documentelor, asigurând astfel, pe cât posibil, distanțarea socială.

În ceea ce privește stațiile de distribuție, toate măsurile recomandate de autorități au fost implementate, de la cele stricte de igienă și dotarea cu dezinfectanți, mănuși de unică folosință și măști, la mesaje despre prevenție pentru clienți. De asemenea, zonele gastro au fost închise temporar, iar acum, furnizăm o gamă limitată de produse alimentare la pachet. În plus, la începutul lunii aprilie am finalizat montarea de panouri de plexiglas și a semnalizărilor specifice pentru păstrarea distanței de siguranță în toate benzinăriile. Au fost achiziționate, și sunt în prezent în curs de distribuire, viziere transparente pentru colegii din stații care lucrează pe platformă.

În rafinărie s-a mers și mai departe cu măsurile instituite, având în vedere faptul că este un obiectiv indispensabil pentru buna funcționare a sistemului energetic din România. Rafinăria Petrobrazi furnizează o pondere semnificativă din carburanții de care piață românească are nevoie, deci este foarte importantă menținerea activității la parametrii tehnici optimi și aceasta în contextul în care una din celelalte doua rafinării din România este în revizie.

Prin urmare, avem un plan de continuitate a activității de producție, care prevede o serie de măsuri suplimentare, ce se iau în funcție de evoluția pandemiei în Romania. Un exemplu ar fi izolarea personalului esențial la hotel – vorbim aici de doua hoteluri. Practic, personalul esențial aflat în turele de serviciu vă fi cazat la hoteluri în scopul izolării preventive. Fiecare tură vă sta în izolare preventivă la hotel pe o perioadă de minim două săptămâni, iar personalul aferent a două ture vă fi păstrat acasă, ca rezerva. Transportul personalului esențial de la locul de muncă la hotel și retur va fi făcut în condiții de izolare.

La locul de muncă, interacțiunea este redusă la minim: accesul este semnificativ redus, fiind permis exclusiv personalului desemnat, predarea/primirea schimbului se fac fară contact direct și fiecare angajat ține evidența persoanelor cu care intră în contact direct. Zilnic, se face dezinfectarea spațiilor, a suprafețelor, și a echipamentelor electronice de către personal dedicat și echipat corespunzător cu mănuși și măști de protecție. De asemenea, măsuri similare de protecție au fost agreate și cu contractorii noștri, de a căror bună colaborare ne bucurăm.

În funcție de context, se adaugă masuri suplimentare. Este o situație excepțională, oamenii înțeleg – fapt pentru care le mulțumesc – și își fac datoria. Avem colegi care lucrează de zeci de ani în rafinărie, dar este prima data când au de-a face cu o astfel de situație.

Cu cât a scăzut consumul de carburanți, atât prin benzinării, cât și în sistem wholesale, de la instituirea stării de urgenţă? Şi, pe cale de consecință, a scăzut producția rafinăriei?

Spuneam că suntem într-o situație dificilă, inclusiv noi, ca sector energetic. Dacă până acum, în contextul unui preț redus la țiței, compensam cu creșterea volumelor de carburanți, acum suntem într-o situație foarte aparte. Cotațiile la țiței au ajuns la un minim istoric al ultimilor 20 ani și, în același timp, ne confruntăm cu presiunea reducerii vânzărilor. La nivel mondial, în contextual pandemiei de coronavirus, se vorbește despre o reducere a cererii pentru benzină și motorină de circa 50%, în timp ce pentru carburant pentru aviație vânzările au scăzut cu circa 80%.

După anunțarea stării de urgență, a existat o efervescență a vânzărilor în benzinării, însă, pe termen foarte scurt. Imediat după, traficul s-a redus semnificativ. Am înregistrat la finalul primului trimestru scăderi accentuate ale vânzărilor de retail, de peste 30%. Prin urmare, ne-am ajustat rata de utilizare a rafinăriei la puțin peste 80%.

Care este estimarea dvs. de scădere a consumului de carburanți la nivel national, să spunem pentru primul semestru al acestui an?

Mi-aș dori să avem mai multă predictibilitate, însă acum putem discuta doar despre un trend. În general, în aceasta perioadă a anului, ne-am fi așteptat la o creștere sezonieră a volumului de carburanți, determinată de lucrările agricole și intensificarea mobilității. Ceea ce vedem este, însă, o reducere a traficului în benzinarii și credem că nu am atins limita de jos.

Cum apreciați recenta măsură de plafonare a prețurilor la carburanți?

Respectăm și vom implementa măsura temporară de plafonare a prețului la carburanți, gaze și electricitate, în contextul curent, fără precedent. Considerăm că perioada de timp în care astfel de măsuri sunt introduse trebuie să fie minimă, având în vedere potențialele efecte pe care orice intervenție administrativă într-o piață liberă, funcțională le implică. Așa cum am susținut și până acum, mecanismele pieței trebuie să fie libere pentru a permite o dezvoltare sănătoasă, cu investiții pe termen lung. De asemenea lipsa de claritate a normelor de aplicare a dus la o blocare a prețurilor, ceea ce poate fi în detrimentul consumatorului. Suntem în discuții constructive cu autoritățile pentru a clarifica aceste norme.

Mai există loc de scădere a prețurilor, în contextul actualelor prețuri ale petrolului?

De la începutul anului și până în prezent, ca urmare a eliminării supraaccizei și a reducerii cotațiilor internaționale pentru produse petroliere, preturile carburanților au scăzut cu aproape 20%. Aș vrea să reamintesc aici că doar circa 30% din preț variază în linie cu evoluțiile cotațiilor, restul sunt taxe – circa 50% și costuri operaționale – circa 20%. Deci cotațiile influențează doar o treime din preț, iar noi am reflectat evoluția cotațiilor.

Este greu de spus la acest moment cum vor evolua prețurile, dacă vom vedea aceeași scădere accentuată pe care am văzut-o începând cu sfârșitul lunii februarie. Spun acest lucru pentru că evoluția cotațiilor la carburanți este influențată pe de-o parte de cotația țițeiului, iar pe de altă parte avem o serie de factori de influență regionali, cum ar fi funcționarea rafinăriilor dintr-o anumită zonă a lumii sau cererea sezonieră.

Există vreun plan de restrângere a orarului benzinăriilor, în contextul restricțiilor de circulație?

În prezent benzinăriile noastre funcționează conform orarului normal, cu unele excepții, determinate de măsuri impuse de unele autoritățile locale. Vânzările sunt afectate de restricțiile de circulație, însă nu s-a pus problema restrângerii programului de funcționare.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *