Carburanții făcuți din petrol rusesc intră în Europa prin India, ocolind embargoul

Importurile record de țiței din Rusia în anul fiscal 2022-23 au ajutat rafinăriile indiene să crească exporturile de motorină și combustibil pentru avion către Europa, în condițiile în care bătrânul continent a evitat produsele rusești, arată datele preliminare de la Kpler și Vortexa, specializate în urmărirea traseelor navelor, potrivit Reuters.

Accesul la țiței rusesc ieftin a sporit producția și profiturile rafinăriilor indiene, permițându-le să exporte profitabil produse rafinate  în Europa și să-și crească din o cota de piață.

Europa importa în mod obișnuit o medie de 154.000 de barili pe zi (bpd) de motorină și combustibil pentru avioane din India înainte de invazia Rusiei asupra Ucrainei. Volumul a crescut la 200.000 bpd după ce Uniunea Europeană a interzis importurile de produse petroliere rusești începând cu 5 februarie 2023, potrivit datelor Kpler.

Importurile de țiței rusesc ale Indiei au crescut în martie pentru a șaptea lună consecutiv, astfel că, la finalul anului fiscal , Rusia a devenit principalul furnizor al Indiei, înlocuind pentru prima data Irakul, au arătat datele.

Rafinăriile indiene, care înainte cumpărau rareori petrol rusesc, din cauza costurilor ridicate de transport, au importat 970.000-981.000 bpd în 2022/23, reprezentând mai mult de o cincime din importurile globale de 4,5-4,6 milioane bpd, au arătat datele Kpler și Vortexa.

Importurile din Irak au scăzut la 936.000-961.000 bpd de la aproape 1 milion de bpd în 2021/22, au mai arătat datele companiilor citate de Reuters.

În timp ce țițeiul benchmark al Rusiei, Ural, reprezintă cea mai mare parte a achizițiilor Indiei, rafinăriile importă, de asemenea, și alte sortimente din  Orientul Îndepărtat al Rusiei și sortimente din zonele arctice, cum ar fi Sokol, Arco, Novy Port,  și amestecul ESPO.

Cel mai mare producător de petrol din Rusia, Rosneft, și rafinăria indiană de top Indian Oil Corp. au semnat un acord la termen pentru a crește substanțial și a diversifica cantitățile de petrol livrate în India.

Pe măsură ce embargoul european a ținut produsele rusești dincolo de piețele UE, exporturile de motorină ale Indiei către continental european au crescut cu 12-16%, ajungând la 150.000-167.000 bpd în ultimul an fiscal, arată datele Kpler și Vortexa.

Acest lucru a reprezentat aproximativ 30% din totalul exporturilor de motorină ale Indiei, față de 21-24% cu un an înainte. Principalii cumpărători europeni de motorină indiană sunt Franța, Turcia, Belgia și Olanda, au mai arătat datele Kpler.

Europa a reprezentat destinația a aproximativ 50% din exporturile de combustibil pentru avioane (jet fuel)  ale Indiei, sau aproximativ 70.000-75.000 bpd în 2022/23, în creștere cu 40.000-42.000 bpd în anul precedent, au arătat datele.

În afară de creșterea exporturilor către Europa, India a stimulat, de asemenea, livrările unor sortimente semiprocesate către SUA.

SUA a preluat aproximativ 11.000-12.000 bpd de VGO (vacuum gas oil, un produs semifinit din care se obțin ulterior în rafinării carburanții clasici, benzina și motorina) în 2022/23, 65-81% din exporturile  totale ale Indiei pentru acest produs au ajuns în Statele Unite.

În anul 2021/22, India a exportat doar aproximativ 500 bpd de VGO în Statele Unite.

Cu toate acestea, exporturile anuale totale de produse rafinate ale Indiei în 2022/23 au fost mai mici decât în anul precedent, deoarece unele rafinării au închis capacități, pentru revizii,  în ultima jumătate a anului 2022.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *