De ce sunt scumpi carburanții și ar putea fi și mai scumpi. O problemă globală care afectează și România

Marjele de rafinare din SUA, nord-vestul Europei și Asia au urcat la maximele ultimilor doi ani, pe măsură ce piețele de motorină și benzină se înăspresc, fără semnale de ameliorare pe termen scurt, potrivit OilPrice. Prețurile carburanților au toate șansele să rămână ridicate, chiar dacă petrolul nu se scumpește.

Închiderile de rafinării din ultimii ani, lucrările de mentenanță planificate după vară, reparațiile neprevăzute cauzate de opriri și atacurile ucrainene care afectează exporturile de produse petroliere ale Rusiei, la care se adaugă și ultimele sancțiuni, au înăsprit piețele de produse rafinate peste tot în lume, arată o sinteză a OilPrice.

Analiștii și traderii se așteaptă ca un surplus pe piața de țiței să împingă în jos prețurile de referință ale contractelor futures în 2026, însă forța pieței benzinei și distilatelor medii face ca această perspectivă de supraproducție de țiței să fie mai puțin pesimistă decât sugerează oferta și cererea de petrol brut.

Marjele de rafinare în America de Nord și Asia se află acum la cel mai înalt nivel de la finalul lui 2023 și începutul lui 2024, în timp ce în Europa sunt chiar mai ridicate, pe măsură ce piața se pregătește pentru o perturbare semnificativă la începutul anului viitor, când UE va interzice, începând cu 21 ianuarie, importurile de produse obținute din țiței rusesc, conform pachetului de sancțiuni adoptat în iulie.

Prin acest pachet, UE a decis în sfârșit să închidă „portița rusească” ce permitea importuri de combustibili procesați din petrol rusesc în state terțe, inclusiv India, un cumpărător major de petrol rusesc. Într-o altă evoluție legată de Rusia, atacurile continue cu drone ale Ucrainei asupra rafinăriilor rusești reduc capacitatea de procesare și export, ceea ce face ca unii clienți ai Moscovei pentru carburanți, precum Brazilia, să caute alte surse de apovizionare. Sancțiunile SUA asupra Rosneft și Lukoil, care produc și comercializează o mare parte din combustibilii Rusiei, pun și ele presiune pe fluxurile globale de produse, deoarece cumpărătorii caută să evite riscul sancțiunilor secundare.

Mai la sud, cea mai nouă și mai mare rafinărie a Africii, uzina Dangote din Nigeria de 650.000 barili/zi, se confruntă cu probleme operaționale, opriri neplanificate, o grevă și suspiciuni de sabotaj în rândul angajaților, în contextul restructurărilor interne.

La toate acestea se adaugă și declinul capacității de rafinare în Occident, pe măsură ce rafinării au fost închise definitiv în Europa și SUA în ultimii ani, din cauza profitabilității slabe, în timp ce complexe integrate mari au fost construite în Orientul Mijlociu și Asia.

Ca rezultat, marjele au început să se întărească încă din trimestrul al treilea, permițând rafinorilor americani să depășească estimările de profit și giganților petrolului și gazelor să raporteze rezultate solide datorită redresării segmentului downstream.

Marjele de rafinare au crescut și în trimestrul al patrulea și se așteaptă să rămână robuste pe termen scurt.

Marjele la motorină au atins maximele ultimilor doi ani datorită unei combinații de mentenanță planificată și neplanificată și sancțiuni intensificate împotriva Rusiei, au declarat săptămâna trecută analiștii de la Oil Price Information Service (OPIS).

„Spre deosebire de episoadele anterioare, creșterea recentă a prețurilor la motorină este determinată exclusiv de o înăsprire în segmentul downstream”, au spus ei.

„Deși petrolul brut este disponibil din abundență, rafinăriile nu reușesc să țină pasul cu cererea de produse.”

Aprovizionarea cu combustibili se înăsprește și în SUA, unde rata de procesare a scăzut la 15,6 milioane barili/zi luna aceasta, față de 17,5 milioane barili/zi în vară, au mai spus cei de la OPIS.

Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a notat că rafinăriile globale și-au redus ritmul cu 2,9 milioane barili/zi din septembrie, ajungând la 81,5 milioane barili/zi în octombrie. Totuși, acestea sunt așteptate să crească puternic până la finalul anului pentru a valorifica marjele mai mari și cererea în creștere de distilate medii odată cu debutul sezonului rece în emisfera nordică.

„Piețele distilatelor medii par deosebit de tensionate, cu un potențial redus de relaxare. Stocurile scăzute de produse și o serie de opriri neprevăzute ale rafinăriilor au ridicat marjele de rafinare din Europa și Asia la maximele ultimilor doi ani, în timp ce marjele din centrul SUA s-au dublat în doar câteva zile după o oprire a unei rafinării”, a declarat IEA în raportul său lunar din noiembriee

„Marjele globale de rafinare sunt astronomice”, a declarat pentru Bloomberg Eugene Lindell, șeful departamentului de produse rafinate la firma de consultanță FGE NexantECA. „Semnalul transmis sistemului global de rafinare, indiferent unde se află rafinăria, este să funcționeze la capacitate maximă.”

Preocupare în România, după un val de scumpiri

Situația este este foarte vizibilă și în România, după cum ne-au declarat oficialii Petrom, companie lider de piață pe carburanți și operator al uneia dintre cele (încă) trei rafinării operaționale din România

Prețurile carburanților au stagnat în ultima săptămâni în benzinăriile din România, dar, înainte de asta, am avut o perioadă de creșteri continue: au fost 10 scumpiri consecutive al prețurilor, care au condus la o creștere cumulată de preț, pentru motorină (cel mai consumat carburant de pe piață), de 44 de bani pe litru

În condițiile în care subiectul, care a stârnit deja atenția opiniei publice, a intrat deja în retorica politicienilor – ba chiar ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a spus că nu sunt motive ca prețul carburanților să crească nici măcar cu un ban pe litru – am cerut un punct de vedere de la OMV Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților.

Iată ce a transmis compania:

Prețul carburanților este influențat în principal de cotațiile internaționale ale produselor petroliere, aflate în prezent într-o perioadă de volatilitate accentuată în contextul scăderii temporare a capacității globale de rafinare și al noilor sancțiuni internaționale.

Compania noastră aplică o politică de prețuri moderate, evitând transferul integral al creșterilor internaționale către consumatori.

De la 1 octombrie, cotațiile la motorină au crescut cu aproximativ 10%, însă prețul la pompă a urcat doar cu 3%.

În cazul benzinei, creșterea a fost sub 1%, deși cotațiile internaționale s-au majorat cu 6%, iar bioetanolul, care reprezintă 10% din compoziție, s-a scumpit.

Pe lângă cotațiile internaționale, prețul final include taxe – acciză și TVA, cu o pondere de circa 50% la motorină și 55% la benzină – precum și costuri logistice și operaționale necesare pentru distribuție și comercializare.

Citește și:

S-au scumpit acum carburanții în România mai mult decât în celelalte țări europene? Ce arată cifrele și ce ar putea urma