Capacitatea eoliană scoasă la licitație la a treia rundă CfD va fi subscrisă în totalitate – Liviu Gavrilă, RWEA

Liviu Gavrilă, vicepreședinte al RWEA, a spus că a treia licitașiue CfD pentru eolian, care va fi organizată de Guvernul României în acest an va fi suprasubscrisă. 

“Apreciem decizia Ministerului de a beneficia la maximum de miliardele care ne stau la dispoziție și de a reuși să ajungem la acești 3 GW (capcaitatea dorită de autorități inițial pentru eolian – n.red.). Organizarea ei (cea de-a treia licitație CfD – .red.) o salutăm. Am strâns, din întrebările pe care le-am adresat membrilor, o capacitate care ar în teorie trebui să depășească capacitatea scosă la licitație în această a treia rundă, deci, capacitatea ar trebui să fie suprasubscrisă”.

Declarația a fost făcută de Liviu Gavrilă, vicepreședinte al Asociației Române pentru Energie Eoliană (RWEA), la o conferință organizată de Govnet.

Gavrilă a mai spus că noile capacități din regenerabil, inclusiv cele care beneficiază de schema CfD, vor atenua din deficitul de energie al țării, și astfel și prețurile vor mai scădea.

“Sunt câțiva ani de zile de muncă ce încep să îți arate efectele. Sunt enorm de multe companii care au trecut de la zona de dezvoltare la zona de afaceri. Acum se fac aceste proiecte, se fac proiecte solare, se fac proiecte eoliene, se fac proiecte de stocare, se fac poiecte hibride. Adică există o fereastră de doi-trei ani ca va aduce în sfârșit ceea ce avem nevoie să rezolvăm și componenta de preț, și anume producție. Pentru că, de fapt, deficitul este cel care ne-a adus în această situație”.

Liviu Gavrilă a mai afirmat că, în ciuda unor imperfecțiuni ale schemei românești de CfD, ea este apreciată de investitori.

“Dincolo de a saluta această a treia rundă de licitații CfD, pentru noi este un apel că aceste subvenții funcționează. Că sunt perfectibile, că nu în totalitate, că o parte sunt proiecte speculative, că sunt jucători care nu au cele mai corecte practici – acestea sunt excepții. Statul, prin ANRE, prin Consiliul Concurenței, prin pârghiile din Miniser (al Energiei – n.red.) are cum să intervină să sancționeze comportamentele neconcurențiale. Pentru ceilalți – atâta timp cât suntem în sală atâția oameni care încă girăm cu încredere și facem aceste proiecte – este o perspectivă bună”, a spus el.

Guvernul României intenționează să lanseze rapid o a treia licitație prin care proiecte din sectorul energiei eoliene ar urma să beneficieze de mecanismul Contractelor pentru Diferență (CfD), potrivit unei consultări de piață lansate de Ministerul Energiei acum o lună.

O a treia licitație CfD nu nu era în planul inițial și va viza doar capacități eoliene, în condițiile în care la a doua licitație, ale cărei rezultate au fost anunțate recent, nu s-a atins capacitate de proiecte eoliene dorită de autorități.

Ce s-a întâmplat la a doua licitație CfD

Capacitatea subscrisă la a doua licitație Cfd a fost mai mică pe eolian decât ținta, iar la fotovoltaice a fost invers, potrivit rezultatelor anunțate recent. Capacitatea totală din eolian care urmează să fie atribuită se ridică la 1.263 MW, sub capacitatea țintă de 2.000 MW la această licitație. Prețul maxim de exercitare a fost de 80 de euro/MWh, și au fost 23 de proiecte eoliene pentru care dezvoltatorii au venit cu un preț mai mic.

Cel mai mic preț oferit a fost de 65,17 euro/MWh, iar cel mai mare proiect care s-a calificat a fost de  211 MW.

Puteți citi lista proiectelor calificate, cu prețurile oferite, aici:

Rezultatele celei de a doua licitații CfD pentru regenerabile a României. Proiecte eoliene de aproape 1.300 MW s-au calificat, sub capacitatea-țintă de 2.000 MW. LISTA câștigătorilor și prețurile

Cum funcționează schema CfD

Schema CfD este un ajutor de stat ce va fi acordat investitorilor timp de 15 ani pentru diferenţa între două prețuri: cel al pieței, pentru care se calculează o referință (prețul PZU) , și cel de exercitare cu care vine fiecare investitor care vrea să participe la licitație pentru a se califica la schemă.  Atunci când preţul de referinţă este mai mic decât preţul de exercitare, beneficiarul va avea dreptul să primească plăţi egale cu diferenţa dintre cele două preţuri, din partea statului. În schimb, atunci când preţul de referinţă este mai mare decât preţul de exercitare, beneficiarul va trebui să plătească diferenţa autorităţilor române.

Practic schema CfD garantează de fapt investitorului un preț la care acesta își poate vinde energia, timp de 15 ani de la finalizarea proiectului, în anumite condiții.

Comisia Europeană a aprobat acordarea de către România a unei scheme de ajutor în valoare de 3 miliarde de euro în sprijinul instalaţiilor care produc energie eoliană onshore şi solară fotovoltaică, prin care se finanțează mecanismul CfD. Banii vin din Fondul pentru Modernizare și nu din facturile tuturor clienților finali, așa cum se obișnuiește la acest mecanism, Clienții vor plăti în facturi doar o sumă insignifiantă pentru finanțarea administratorului schemei, adică 0,000128 lei/kWh consumat.

Aceasta a fost a doua licitație Cfd, după ce prima licitație CfD, organizată anul trecut a fost un succes, iar în urma ei s-au calificat proiecte eoliene de 1.096 MW și proiecte fotovoltaice de 432 MW. 21 de companii care vor dezvolta capacități de producție de energie electrică eoliene lși fotovoltaice au semnat deja contractele.