
Campania Ucrainei de atacuri cu drone asupra rafinăriilor de petrol ale Rusiei a adus exporturile rusești de combustibil aproape de cel mai scăzut nivel din 2020 încoace, afectând o sursă esențială de venit pentru Kremlin. Șaisprezece dintre cele 38 de rafinării ale Rusiei au fost lovite de la începutul lunii august, unele de mai multe ori, inclusiv una dintre cele mai mari unități de procesare a combustibilului din țară – rafinăria de 340.000 de barili pe zi de la Riazan, aflată în apropiere de Moscova, scrie FT.
Atacurile au perturbat mai mult de 1 milion de barili pe zi din capacitatea de rafinare a Rusiei, potrivit Energy Aspects, un grup de cercetare. Exporturile de motorină, dacă se mențin la nivelul actual, vor coborî în septembrie la cel mai redus volum lunar din 2020 încoace, potrivit OilX și Vortexa, care monitorizează transporturile maritime.
„Pare a fi cea mai eficientă campanie pe care Ucraina a desfășurat-o până acum”, a declarat Benedict George, șeful departamentului de prețuri pentru produsele petroliere europene la Argus, companie care raportează prețuri la mărfuri.
Rusia este al doilea cel mai mare exportator de motorină din lume, aproximativ jumătate din livrări mergând spre Turcia, urmată de alte piețe din vestul și nordul Africii și din Brazilia — în condițiile în care UE și Marea Britanie nu importă direct combustibil rusesc.
Deși Moscova a impus interdicții asupra exporturilor de benzină pe parcursul acestui an, vânzările externe de motorină nu au fost restricționate până acum. George a precizat că Turcia a apelat la India și Arabia Saudită pentru a acoperi deficitul și că primele pentru motorină au crescut în această lună la aproximativ 25–30 de dolari pe baril peste prețul petrolului Brent. Este cel mai ridicat nivel din vară, când războiul Israelului cu Iranul a împins prețurile la un maxim al ultimelor 15 luni pe fondul temerilor legate de aprovizionare.
Amrita Sen, cofondatoare a Energy Aspects, a spus că impactul atacurilor a avut nevoie de timp pentru a se reflecta în piețe, având în vedere dimensiunea Rusiei. „Ai o rafinărie scoasă din funcțiune, dar poate dura trei săptămâni între momentul în care aceasta produce motorina și momentul în care motorina ajunge în port”, a spus ea.
Incertitudinea privind aprovizionarea atât cu motorină, cât și cu țiței contribuie la menținerea prețurilor ridicate, într-un moment în care mulți analiști preconizau scăderi.
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a subliniat la începutul acestei luni succesul atacurilor cu drone, afirmând că „cele mai eficiente sancțiuni — cele care funcționează cel mai rapid — sunt incendiile la rafinăriile de petrol, terminalele și depozitele de combustibil ale Rusiei”.
Săptămâna trecută, Zelenski a declarat reporterilor, inclusiv celor de la “Financial Times”, că Ucraina își crește producția de drone cu rază lungă de acțiune și își intensifică atacurile asupra infrastructurii energetice a Rusiei pentru a aduce războiul mai aproape de Kremlin.
„Odată ce numărul dronelor va fi egal cu cel al rușilor, aceștia vor simți lipsa de combustibil și pierderile”, a spus el. „Vedem deja acest lucru din ce în ce mai mult. Tot mai multe drone ajung la țintă.”
Printre zecile de instalații petroliere și gazeifere rusești avariate s-au numărat și unele aflate la peste 1.000 km de granița ucraineană, potrivit oficialilor de la Kiev și analiștilor independenți.
Joia trecută, drone ucrainene au zburat aproximativ 1.400 km și au lovit rafinăria și complexul petrochimic Gazprom Neftehim Salavat din Bashkortostan, Rusia centrală. Serviciul de securitate SBU al Ucrainei și-a asumat responsabilitatea pentru atac, afirmând că a lovit centrul instalației, provocând un „incendiu puternic”. Un alt atac ucrainean în aceeași zi a vizat una dintre cele mai mari rafinării ale Rusiei, la Volgograd, aflată la aproape 1.000 km sud de Moscova. Sâmbătă, Ucraina a lovit încă două rafinării rusești, la Saratov și Novokuibyshevsk, la sud și est de Moscova, potrivit oficialilor de la Kiev și confirmărilor ministerului rus al apărării.
Atacurile cu drone ucrainene au determinat Moscova să suspende temporar serviciile de internet, ceea ce a dus la perturbări pentru consumatori, companii și servicii publice.
Rusia nu s-a confruntat încă cu lipsuri de motorină, a cărei producție depășește cererea internă cu peste 50%. Motorina este principalul combustibil pentru sectorul agricol și este folosită de unele unități militare, în special de tancuri. Alte vehicule, inclusiv cele utilizate pentru transportul răniților, au nevoie de benzină, care este în deficit. Un număr tot mai mare de regiuni rusești, inclusiv teritorii ocupate, se confruntă cu penurii de benzină. Prețurile angro au crescut cu peste 40% din ianuarie până acum.
George a menționat că Ucraina a desfășurat o campanie similară, dar mai puțin eficientă, toamna trecută, „când Rusia are nevoie de motorină pentru tractoarele sale. De asemenea, multe dintre cele mai mari rafinării din Europa își întrerup activitatea pentru lucrări de întreținere planificate în această perioadă a anului.”
În ultimele luni, Rusia și-a intensificat propriile bombardamente aeriene, cu rachete și drone care vizează infrastructura militară și civilă a Ucrainei, inclusiv instalații energetice, fabrici de armament și linii feroviare. Un atac masiv de la sfârșitul lui august a avariat grav sediile misiunii UE și ale British Council din Kiev, precum și zeci de alte clădiri.
Luna aceasta, dronele rusești au încălcat și spațiul aerian al Poloniei și României, iar avioane de luptă au survolat Estonia, provocând condamnări largi și declanșând consultări NATO în baza Articolului 4.