Scandalurile legate de emisiile trucate, dar şi anunţurile diverşilor oficiali referitoare la limitarea pe termen lung a maşinilor diesel par să nu fi rămas fără ecou în rândul consumatorilor europeni: benzina a revenit pe primul loc.
În prima jumătate a acestui an, circa 46% din autotusimele noi înmatriculate în Europa de Vest aveau motore diesel, cu patru puncte procentuale mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, arată ultimele cifre statistice ale Asociaţiei Europene a Producătorilor de Autoturisme (ACEA). În UE 15, cota de piaţa a autotursimelor diesel noi a scăzut de la 50,2% la 46,3% din totalul înmatriculărilor.
Citeşte şi: Emisiile trucate ale maşinilor cu motoare diesel din Europa ar fi omorât 5.000 de oameni în fiecare an – studiu
ACEA notează că asceastă scădere a înmatriculărilor de autoturisme diesel a fost aproape în totalitate compensată de o creştere a înmatriculărilor de maşini noi pe benzină. Cel puţin în UE-15, benzina a ajuns să fie motorizarea majoritară: 48,5% din numărul de maşini noi înmatriculate în prima jumătate a anului aveau motoare pe benzină, faţă de doar 46,3% motroare diesel şi 5,2% motoare cu propulsie alternativă, segment în care se includ hibridele şi electricele.
Evoluţia nu a fost identică în toate ţările din Vestul Europei: cota de piaţă a dieselului a crescut uşor în Italia, Olanda şi Islanda, în condiţiile în care dieeselul a avut cel mai mare declin în Luxemburg, Grecia şi Spania.
Însă, pe cele mai mari pieţe de pe continent, dieselul pierde teren accentuat. În Germania, de exemplu, ponderea a scăzut la 41,2%, faţă de 46,8% în primele şase luni ale anului trecut. În Franţa, dieselul mai are o cotă de 47,9% din piaţa maşinilor noi, de la 52,8% anul precedent, iar în Marea Britanie dieselul a scăzut de la 47,9% la 43,8% .
Urmează România trendul european? Datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA) par a arăta acelaşi lucru. În primele şase luni ale acestui an, din cele circa 70.800 de autoturisme noi înmatriculate, 50,8% (aproape 36.000), aveau motoare pe benzină, iar 47,4% (circa 33.500) motoare pe motorină. Comparativ cu primele şase luni ale anului precedent, ponderea benzinei a crescut cu jumătate de punct procentual (de la 50,3%), iar cea a motorinei a scăzut cu 1,6 puncte, de la 49%. Electricele şi hibridele au crescut, de la 0,7% din totalul înmatricularilor, de la 0,7% primul semestru al anului trecut, la 1,8%.