Asociația Prosumatorilor cere “reformarea” ANRE. “Fiecare consumator din țară achită indirect 40-50 de lei pe an pentru bunăstarea ANRE, fără a primi mare lucru în schimb”

Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (APCE) arată, într-un comunicat de presă că este necesară reformarea ANRE, în condițiile în care în ultimele zile se vorbește despre o comasare a mai multor autorități cu rol de reglementare/supraveghere.

APCE spune că este necesară o reformă structurală o schimbăre majoră în modul de funcționare al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

“De-a lungul timpului, în special sub conducerea ultimilor doi președinți, ANRE a devenit o Super-Autoritate: o instituție greoaie, opacă și rigidă, insuficient adaptată realităților din piața de energie actuală. ANRE gestionează o activitate „atât de complexă”, încât a creat nu mai puțin de 61 de servicii, departamente și compartimente, fiecare cu denumiri pompoase și șefi remunerați generos. Această structură supradimensionată este comparabilă cu structura organizatorică a Parlamentului European de la Bruxelles care cuprinde 20 de comisii și 44 de delegații”, arată APCE.

Asociația consideră, de asemenea, că actualul sistem de finanțare al ANRE, prin taxe și contribuții de la firme, nu i-ar asigura imparțialitatea.

“Veniturile ANRE provin in mod paradoxal din tarife anuale percepute operatorilor economici reglementați, adică exact aceiași actori care ar trebui controlați și sancționați în caz de încălcări ale legii. Acest sistem ridică semne de întrebare privind imparțialitatea instituției și nivelul ridicat al salarizării personalului.

Conform Bugetului pe anul 2024 și a celui propus pentru 2025 (Ord.101/2024), fiecare salariat ANRE câștigă, în medie, 9.000 de euro pe lună. Această sumă include prime de asigurare de viață, sporuri și alte indemnizații, la care se adaugă un buget separat pentru conducere, în valoare de 25 de milioane de lei (aproape 10% din bugetul total al instituției).Bugetul total anual al ANRE este de 52,5 milioane de euro, din care peste 60% este destinat salarizării celor 350 de angajați. O mare parte din fonduri – aproape 40 de milioane de euro – provin din taxe și tarife plătite de furnizorii și distribuitorii de energie și gaze naturale pentru eliberarea de licențe și autorizații anuale. Adica, o mare parte din buget, ANRE si-l asigura tocmai de la cei pe care trebuie eventual sa ii controleze, reglementeze sau sa ii protejeze pentru a functiona si in anul viitor?”, arată Asociația.

APCE se mai plânnge de dificultățile în comunicarea cu ANRE

“În calitate de reprezentanți ai societății civile, am fost întâmpinați cu aroganță și un mod sfidător de tratare a problemelor”, arată Asociația, care a dat exemplul solicitării sale trimise ANRE de a justifica ultima majorare a tarifelor de distribiție, la care ANRE i-ar fi răspuns că informațiile sunt clasificate.

“Prin taxele de autorizare anuală, multiplicate și plătite de către furnizorii și distribuitorii de energie din România, fiecare consumator din țară achită indirect prin facturile de energie electrică, aproximativ 40-50 de lei pe an pentru bunăstarea ANRE, fără a primi mare lucru în schimb. Solicităm ca această agenție de reglementare să fie reformată de la zero, iar bugetarea acestei instituții să fie regândită astfel încât să nu îi afecteze imparțialitatea în relația cu agenții economici care îi susțin activitatea anual. Nivelul încrederii publice în această instituție este deja extrem de scăzut”, conchide APCE.

Se vorbește despre comasări

Coincidență sau nu, acest comunicat al Asociației Prosumatorilor care acuză ANRE vine în momentul în care în mediul politic se vorbește despre necesitatea unei fuziuni între mai multe instituții de reglementare/supraveghere/control.

Astfel, acum ultimele disucții sunt despre intenția Guvernului de a se comasa (ANRE cu reglementatorul pieței de comunicații ANCOM și cu Consiliul Concurenței, discuții care au mai fost vehiculate de-a lungul anilor de cel puțin două ori. Totuși, dacă se va decide ceva acum, este nevoie de o hotărâre în acest sens a Parlamentului, pentru că toate cele trei instituții sunt sub control parlamentar.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *