Apar comisioanele în contractele de energie electrică. Schimbare a legii energiei

O modificare importantă a legii energiei, introdusă de Guvern și aflată momentan în stadiu de proiect, permite introducerea de comisioane în contractele standard de furnizare a energiei electrice, încheiate de milioane de consumatori casnici.

Mai întâi, iată modificarea din lege, după care vom explica:

“ (…) furnizorii de energie electrică sau participanții la piață implicați în agregare pot percepe clienților finali comisioane pentru încetarea  contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată și cu prețuri fixe, în cazul rezilierii lor anticipate de către clientul final.

Comisioanele de încetare trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

  1. a) să fie comunicate în mod clar clientului înainte de încheierea contractului;
  2. b) să fie prevăzute în contractul de furnizare pe care clientul l-a semnat;
  3. c) să fie proporționale și să nu depășească suma pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului sau participantului la piață implicat în agregare prin rezilierea contractului, inclusiv costurile oricărei investiții sau pachete de servicii deja furnizate clientului în temeiul contractului respectiv.

Sarcina probei privind pierderile economice directe revine furnizorului sau participantului la piață implicat în agregare.”

Despre ce este vorba

Majoritatea covârșitoare a ofertelor de furnizare de energie electrică pentru populație sunt exact de acest tip: se oferă un preț fix al energiei electrice, exprimat în bani/kWh, eventual cu un abonament zilnic, în baza unui contract pe o perioadă determinată, de regulă un an sau doi, în care furnizorul își asumă să nu modifice prețul energiei active.

Tot marea majoritate a furnizorilor nu percep, acum, niciun comision în cazul în care clientul renunță mai devreme la contract și schimă furnizorul pentru că a găsit o ofertă mai bună. Amintim că procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, la cererea clientului, iar schimbarea trebuie să se facă în 21 de zile. Aceste ultime reglementări rămân în vigoare.

Citește și:

Foame mare de energie electrică: se cumpără imediat tot ce se scoate la vânzare în piață, la prețuri din ce în ce mai mari

Ceea ce s-ar putea schimba este exact ce scrie în proiectul de lege: furnizorul să poată introduce în contract un fel de taxă de reziliere înainte de terminarea contractului cerută de client, dacă este vorba despre un contract cu preț fix asumat pe toată durata contractului – așa cum sunt majoritatea. Atenție, este o posibilitate pe care o va permite legea când va fi adoptată, nu înseamnă neapărat că toți furnizorii vor pune aceste clauze în contract.

Nu știm cum va arăta, pot exista mai multe variante: fie clientul va plăti o sumă fixă, fie un procent din consumul mediu pe care l-a avut (exprimat în bani), fie contravaloarea consumului estimat pe care l-ar fi avut până la terminarea contractului cu furnizorul, sau o parte din ea. Cert este că, așa cum spune și legea, acest comision de reziliere anticipată trebuie să fie foarte clar stipulat în contract, pentru ca clientul să știe de el înainte să semneze contractul. Deci va trebui să fiți mai atenți la contracte, după  ce proiectul va deveni lege.

E de blamat sau nu un astfel de comision?

Înainte de orice, trebuie să știți că această modificare de lege este operată de Guvern ca urmare a implementării în România a legislației europene (Directiva 944/2019). Este adevărat că pentru consumatorul casnic acest comision poate fi văzut ca o injustețe, care poate să conducă ulterior la cheltuieli neprevăzute mai ales pentru cei care nu citesc atent contractele, dar pentru furnizor poate fi o plasă de siguranță. Iată de ce, ca principiu.

Furnizorii de energie electrică își securizează în general energia pe care o oferă clienților înainte de livrarea către clienți. Astfel, fie că sunteți client al Electrica, Enel, CEZ sau E.On (ca să vorbim doar despre cei mari), furnizorul trebuie să aibă deja achiziționată energia pentru consumul dvs. (sau cea mai mare parte) încă înainte de a semna dvs. contractul cu el. Furnizorul face achiziția de energie din piață, la prețul pieței, pentru perioada următoare în care dvs. veți consuma această energie (un an, doi). Contractul lui de achiziție de energie cu producătorul este ferm pe toată durata contractului dintre furnizor și dvs.

Citește și:

Schimbarea furnizorului de energie electrică: ce economii la factură pot face românii comparativ cu ceilalți europeni

Dacă dvs, renunțați la a mai consuma energie de la acest furnizor înainte de termen și mergeți la altul pentru că ați găsit un preț mai bun, furnizorul rămâne cu energia neconsumată, pentru că el nu poate denunța contractul cu producătorul (să nu mai ia energia) decât dacă plătește penalități. Desigur, există posibilitatea de a vinde excesul de energie astfel creat în piață, dar are un risc: prețul pieței să fie mai mic atunci decât prețul cu care a cumpărat el energia în trecut, și astfel intră pe pierdere.

În România sunt aproape nouă milioane de consumatori casnici de energie electrică. Piața s-a liberalizat de la 1 ianuarie, iar ei nu mai primesc energia pe contracte și la prețuri reglementate de stat și trebuie să încheie un contract concurențial, cu furnizorul lor actual sau cu altul. Până în luna martie, circa 36% dintre ei (3,22 milioane) trecuseră în piața concurențială.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *