ANRE nu a avizat nicio plată către furnizorii de energie electrică pentru consumul clienților casnici în acest an. Sumele datorate ajung din nou la nivelul miliardelor

Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE), insitituția care avizează plățile către furnizori în contul schemei de plafonare, nu a avizat niciun leu pentru consumul clienților casnici de energie electrică în acest an.

ANRE a publicat, la finalul săptămânii trecute, o nouă centralizare cu sumele avizate la plată pentru furnizorii de energie electrică și gaze naturale în contul compensării costurilor acestora pentru a susține prețurile plafonate la energie electrică și gaze.

În total, sumele avizate de ANRE se ridică la 25,9 miliarde de lei, de la debutul aplicării schemei, din toamna anului 2021 încoace. Ultima lună pentru care ANRE a aprobat sume de decontat de la bugetul de stat a fost martie 2024. În plus, se mai constată că, din noiembrie 2023 și până acum, nu s-a decontat nimic din sumele destinate acoperirii diferențelor între cost și plafonul de preț pentru energia electrică consumată de clienții casnici.

“La momentul prezentei informări se află în analiză 555 de cereri depuse în vederea decontării, acestea aflându-se în diferite stadii de analiză, iar pe măsură ce operatorii încarcă datele și documentele justificative solicitate de către experții alocați, verificarea și determinarea acestora se va realiza cu maximă operativitate”, mai arată ANRE.

Reținem așadar că ANRE nu a avizat la plată nimic în contul consumului clienților casnici de energie electrică în acest an. Am întrebat cele două asociații profesionale relevante, asociația furnizorilor (AFEER) și pe cea a companiilor de utilități (ACUE) de ce se întâmplă asta. Ambele spun că problema este la ANRE.

Ce spune AFEER

“În momentul de față, activitatea de verificare desfășurată de ANRE se confruntă cu un blocaj semnificativ. Astfel, procesul de regularizare aferent anului 2022 pentru clientii casnici este complet paralizat, iar confirmările pentru lunile curente se desfășoară cu mari întârzieri. De exemplu, sunt încă discuții privind confirmarea unor sume considerabile aferente lunii noiembrie 2023.

Din păcate, nu avem informații clare privind cauzele acestui blocaj. Cu toate acestea, putem observa o diferență semnificativă față de perioada anterioară anului 2024, când verificările ANRE aveau o ritmicitate constantă și eficientă.

De asemenea, este important de menționat că, începând cu luna februarie 2024, ANRE a modificat în repetate rânduri ghidul de raportare, ultima modificare fiind efectuată acum două săptămâni. Aceste schimbări au complicat considerabil atât procesul de colectare și completare a formularelor, cât și confirmarea corectă a datelor transmise, ceea ce contribuie la întârzierea procesului de validare și regularizare”

Ce spune ACUE

„Începând cu luna februarie 2024, la nivelul ANRE au intervenit o serie de actualizări pentru unele aspecte legate de procesul de decontare a valorilor aferente compensării furnizorilor pentru reducerile de preț aplicate clienților.

În acest context, s-au impus o serie de discuții cu Autoritatea de Reglementare care să asigure o înțelegere/aplicare unitară și corectă. Ultimele instrucțiuni au fost comunicate furnizorilor în platforma informatică dedicată, la finalul lunii august 2024.

Din aceste considerente, pentru anul 2024, furnizorii au încărcat un minim de solicitări de decontare iar cuantumul redus al valorilor confirmate, conform comunicarii ANRE din 13 septembrie 2024, reflectă aceasta situatie. Pentru anul 2024, autoritatile de resort au solicitat furnizorilor o estimare a valorilor de decontat. Totuși aceste valori nu sunt, la data prezentă, validate de ANRE, motiv pentru care nu putem avansa un ordin de marime.

Încă de la debutul schemei de sprijin pentru clienți finali de energie, ACUE a susținut importanța claritatății și predictibilității legislației și reglementărilor în aplicare. Am mentionat in repetate randuri faptul ca pentru o implementare eficientă și fără dificultăți, instrucțiunile trebuie să fie lipsite de ambiguități, sa nu necesite explicații complexe suplimentare, reveniri etc. Evitarea, pe cat posibil, a corecțiilor ulterioare este critica, in conditiile in care influențeaza situațiile financiare și, implicit, pot crea complicații suplimentare. Ne exprimăm speranța că procesul de analiza se va desfășura în termeul stabilit de cadrul legal in vigoare, 30-45 de zile de la data depunerii cererii”

Am întrebat asociațiile și care este, acum, valoarea totală a restanțelor pe care le au de recuperat furnizorii de energie și gaze. Niciuna nu a oferit vreo sumă, doar AFEER spunând “că aceste sume se ridică la ordinul miliardelor de lei”.

Pe de altă parte, surse din piață spun că, la acest moment, furnizorii de energie electrică ar trebui să primească spre cinci miliarde de lei în total, iar furnizorii de gaze naturale mult mai puțin, undeva la 400 de milioane de lei – în acest caz prețurile practicate coborând în ultimele luni sub plafon.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *