ANRE crește ușor valoarea certificatelor verzi în factură din 2022, dar plafonează impactul pe viitor

Impactul certificatelor verzi în factura de energie electrică va fi ușor crescut începând din 2022, dar, după această creștere, se va introduce o plafonare. ANRE a pus în dezbatere publică un ordin “pentru aprobarea regulilor pentru reducerea impactului mediu anual estimat al certificatelor verzi în factura consumatorului final de energie electrică”.

Un proiect de ordin al Autorității de Reglementare în domeniul Energiei stabilește că impactul certificatelor verzi va fi de 14,5 euro/MWh începând de anul viitor. Este de fapt o prevedere legală, asumată prin veche lege 220/2008, de promovare a energiei regenerabile prin mecanismul certificatelor verzi, care stabilea acest nivel, 14,5 euro/MWh, pentru anul viitor, în creștere de la 13 euro, în prezent.
Modificarea în factura tuturor consumatorilor de energie din Românie este un plus de circa 0,8 bani/kWh, deci mai puțin de un leu la o factură de 100 kWh.. Certificatele vor însemna circa 7,2 bani/kWh, de la 6,4 bani în prezent, potrivit unor calcule sumare de acum.

ANRE introduce însă și un mecanism de ajustare a impactului certificatelor verzi în factură, ulterior anuului 2022.

După cum se știe, sistemul de promovare a energiei regenerabile prin certificate verzi presupune ca Transelectrica să emită aceste certificate producătorilor de energie regenerabilă, care le vând pe piață (este stabilit un preț minim și unul maxim) iar furnizorii de energie electrică trebuie să le cumpere – ulterior le trec în factura consumatorului – proporțional cu energia furnizată.
Cum mecanismul inițial a fost schimbat în mai multe rânduri, pe lângă scăderea numărului de certificate alocat inițial, acordarea unora a fost amânată, iar acum se constată un excedent de certificate în piață – circa 13 milioane, potrivit unor surse, care nu își găsesc cumpărător printre furnizori. De aceea, acum certificatele de vând la prețul minim. Însă, pe viitor situația s-ar putea schimba – schema de sprijin este până în anul 2031.

Iată ce scrie ANRE în nota de prezentare:

„Pe de altă parte, din estimările realizate de autoritățile române, rezultă că deși în perioada următoare este de așteptat să se înregistreze un excedent semnificativ de CV în piața de CV, dacă s-ar menține impactul mediu al CV în factura consumatorului final la nivelul legal stabilit, de 14,5 euro/MWh până la sfârșitul aplicării schemei de sprijin prin CV (anul de analiză 2031) pot interveni situații în care se va înregistra o scădere semnificativă a numărului de CV emise pentru tranzacționare și deci disponibile în piaţă, iar pe cale de consecință, situații în care operatorii economici cu obligație de achiziție de CV pot ajunge în situația în care, conform Legii nr 220/2008 să fie sancționați pentru neachiziționarea unor CV care nu sunt disponibile în piața de CV.

În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (92 ) din Legea nr. 220/2008, ANRE a elaborat algoritmul de calcul propus în anexa la prezentul proiect de ordin, prin care se urmărește menținerea impactului mediu al CV în factura consumatorului final la valoarea legal prevăzută, de 14,5 euro/MWh, atâta timp cat excedentul de CV în piața de CV este procentual mai mare sau se menține la valoarea medie înregistrată în ultimii 3 ani.

În cazul în care excedentul de CV în piața de CV, exprimat în procente, scade sub valoarea medie înregistrată în ultimii 3 ani, se propune reducerea impactului mediu al CV în factura consumatorului final, astfel încât excedentul de CV în piața de CV, estimat pentru anul pentru care sa face calculul impactului mediu estimat al CV, exprimat în procente să rămână la valoarea medie înregistrată în ultimii 3 ani.

Totodată, aplicabil numai în cazul în care Guvernul României va îndritui ANRE în acest sens, se poate proceda inclusiv la o ajustare a cotei obligatorii estimate de achiziție de CV în cursul anului în care aceasta este aplicabilă, dacă se constată o lipsă a ofertelor de vânzare de CV.
Regulile prezentate în antecedență nu sunt aplicabile la stabilirea impactului mediu estimat al CV în factura consumatorului final pentru anul de analiză 2031, când acesta se calculează astfel încât să se asigure preluarea în piața de CV a tuturor CV emise producătorilor de E-SRE pentru energia electrică produsă și livrată în rețeaua electrică și/sau la consumatori până la data de 31 decembrie 2031”

Și iată prevederea din Ordin:

Art. 2 –  (1) În cazul în care, după intrarea în vigoare a hotărârii de Guvern conform prevederilor art. 4 alin. (93) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei constată din monitorizarea pieței de certificate verzi că, la nivelul unui trimestru, numărul de certificate verzi din ofertele de vânzare este mai mic decât numărul de certificate verzi estimat care trebuie preluat în piața de certificate verzi, atunci aceasta procedează la diminuarea cotei obligatorii estimate de achiziție de certificate verzi pentru anul respectiv, cu reducerea corespunzătoare a impactului mediu anual estimat al certificatelor verzi în factura consumatorului final prevăzut în respectiva hotărâre de Guvern, diminuare care se aplică începând cu trimestrul imediat următor.

(2) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei acționează conform prevederilor alin. (1) în baza prevederilor Metodologiei de stabilire a cotei anuale obligatorii de achiziție de certificate verzi, în vigoare, numai dacă este îndrituită în acest sens prin hotărârea de Guvern referitoare la nivelul impactului mediu anual estimat al certificatelor verzi în factura consumatorului final.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *