ANRE a aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 400.000 lei celor două companii de furnizare controlate de grupul Enel în România, pe motiv că nu ar fi emis la timp facturi la gaze pentru consumul din luna noiembrie, lună în care a intrat în vigoare schema de sprijin pentru casnici. Cu câteva zile în urmă, ANRE a amendat Electrica Furnizare și Gaz Vest, pentru că a emis facturi care nu au fost reduse. UPDATE: Poziția Enel la finalul textului
Iată integral comunicatul ANRE remis azi:
ANRE continuă seria de acțiuni de control demarate la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că societățile ENEL ENERGIE și ENEL ENERGIE MUNTENIA au emis facturi aferente consumului de energie electrică pentru luna noiembrie 2021 conținând schema de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021.
În ceea ce privește domeniul gazelor naturale, societățile ENEL ENERGIE și ENEL ENERGIE MUNTENIA, nu au emis facturi clienților beneficiari ai schemei de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, pentru consumul de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021.
Pentru faptele săvârșite în domeniul gazelor naturale, societățile în cauză au fost sancționate cu amendă contravențională după cum urmează:
- ENEL ENERGIE 200. 000 lei
- ENEL ENERGIE MUNTENIA 200, 000 lei
Totodată, au fost dispuse măsuri pentru restabilirea legalităţii în sensul facturării consumului de gaze naturale aferent lunii noiembrie 2021 și aplicarea schemei de sprijin beneficiarilor acesteia.
Pe măsură ce vor fi finalizate și celelalte acțiuni de control având ca tematică aplicarea schemei de sprijin prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 118/2021, aprobată prin Legea nr. 259/2021, concluziile și eventualele sancțiuni și măsuri aplicate vor fi făcute publice.
Reamintim clienților finali care sunt pașii de urmat dacă au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale:
- Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
- În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
- Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.
UPDATE Ce spune Enel
Clienții Enel Energie și Enel Energie Muntenia beneficiază, în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, de compensații și de plafonarea prețurilor atât la gazele naturale, cât și la energia electrică, în conformitate cu noile reglementări.
Facturile aferente consumului de gaze naturale pentru luna noiembrie 2021 au fost emise pentru clienții persoane fizice, având corect implementată schema de compensare și pe cea de plafonare a prețurilor așa cum a fost stabilită prin legislația specifică. În mod similar se procedează pentru persoane juridice care au solicitat beneficiile aferente plafonării și exceptărilor, transmite compania.
A fost un efort operational fără precedent din partea Enel Energie și Enel Energie Muntenia, generat de nevoia de modificare în regim de urgență a sistemelor informatice pentru implementarea schemei reglementate prin acte legislative succesive, ultimele fiind publicate în Monitorul Oficial din data de 18 decembrie 2021. Așadar, clienții persoane fizice au primit o singură factură, corectă, pentru intervalul de consum menționat, termenul de plată fiind cel agreat în contract, fără nicio altă modificare.
Citește și: