Încărcarea maşinii electrice acasă costă circa 9-10 lei pentru 100 de kilometri, iar încărcarea combinată, şi de la staţiile publice, şi de acasă, ar conduce la un cost de circa 40%-45% pentru o maşină electrică, faţă de costul de alimentare a unei maşini pe benzină sau motorină.
Estimarea a fost făcută de Marius Chiriac, director al Enel X România, divizia de soluţii inteligente a grupului Italian Enel, cu ocazia lansării diviziei în România şi a prezentării planului de mobilitate electrică pentru România, care presupune instalarea a 2.500 de puncte de încărcare pentru maşini electrice.
Chiriac a explicat că acest cost depinde de obiceiurile de transport ale fiecăruia, de cât merge, şi a explicat că alimentarea la viitoarele staţii publice va fi mai scumpă decât acasă, datorită tehnologiei oferite şi a costurilor de producţie şi instalare. Astfel, pentru a încărca maşina la capacitate maxima acasă este nevoie de circa 7 ore, în timp ce la la viitoarele staţii publice în sistem fast-charge se încarcă 80% din baterie în 30 de minute.
Totuşi, aceste costuri de utilizare a maşinii electrice ar putea fi şi mai mici, în funcţie de cum va evolua piaţa şi de cum se vor implica autorităţile locale. Oficialul Enel a explicat că, pentru acasă, sunt deja disponibile oferte de energie electrică diferenţiate zi-noapte, cu preţ mai mic pentru orele de noapte, când se poate încărca maşina acasă. Pentru ce înseamnă zona publică, dincolo de staţiile amplasate pe domeniul public de către operatorii privaţi, costul ar putea fi redus, de exemplu, de autoritatea locală, prin încurajarea utilizării transportului electric: parcare gratuită pentru maşinile electrice, reduceri de taxe sau dreptul de a folosi benzile speciale pentru transport public.
„Accesul la aceste staţii publice va fi cu plată, va fi totul simplu, printr-o aplicaţie. Va trebui să introduceţi un card de credit. Vor fi diferite tarife disponibile, tarife pentru flote, tarife pentru oamenii care doresc să ia un abonament, care doresc să folosească maşina mai mult. Vor fi inclusiv tarife pentru utilizatorii ocazionali. Staţiile pot fi folosite de oameni acasă sau de companii. Aceştia vor avea tarifele pe care le-au negociat cu furnizorul lor. (…) Lucrăm la tipurile de tarife, care vor fi legate cel mai probabil de kWh. (…) Vor fi probabil, începând de anul viitor diferite pachete, oferite împreună cu compania de furnizare, inclusiv poate plata în rate a echipamentelor”, a mai spus Marius Chiriac.
Potrivit datelor prezentate de directorul Enel X, în România sunt în prezent în jur de 1.500 – 1.700 maşini electrice noi şi, conform studiilor optimiste, numărul acestora va ajunge la 250.000 în 2050 sau, conform celor pesimiste, la 80.000.
Statul român încurajează achiziționarea automobilelor 100% electrice. Prin programul Rabla Plus, orice cumpărător al unei mașini electrice primește un bonus de 10.000 de euro fără să fie nevoit să caseze o mașină veche. Chiriac a spus că sistemul de la noi este cel mai generos din toată Europa.
Enel a prezentat planul său de mobilitate electrică pentru România, care presupune instalarea a circa 2.500 de puncte de încărcare în toate regiunile României, în perioada 2019-2023. Primele puncte de încărcare vor fi instalate în 2019 în București, Timișoara și Constanța. Planul acoperă toate zonele României, astfel încât poziționarea și instalarea infrastructurii de încărcare să fie adaptată creșterii gradului de utilizare a vehiculelor electrice la nivelul gospodăriilor, al instituțiilor, precum și în rândul companiilor, ca urmare a cererii pentru flote. Circa 300 de puncte încărcare urmează să fie instalate în 2019.
Enel X va oferi serviciul de instalare de infrastructură de încărcare către „Partenerii de Reîncărcare”, cum ar fi centre comerciale, supermarketuri, restaurante și hoteluri care doresc să atragă utilizatorii de vehicule electrice. Instalarea și mentenanța infrastructurii de încărcare nu presupune costuri pentru Partenerii de Reîncărcare, în schimbul punerii la dispoziție a locurilor de parcare.