Alimentarea cu țiței kazah a rafinăriilor românești s-ar putea complica: KMG ia în calcul redirecționarea exporturilor de petrol către porturile baltice ale Rusiei dacă situația din Marea Neagră se înrăutățește

Alimentarea cu țiței kazah, care l-a înlocuit în mare parte pe cel rusesc în urma embargoului impus de UE, a rafinăriilor din România s-ar putea complica în următoarea perioadă: KazMunaiGas (KMG, care deține Rompetrol Rafinare, operatorul rafinăriilor Petromidia și Vega) ia în calcul redirecționarea exporturilor de petrol prin porturile baltice ale Rusiei dacă situația din Marea Neagră se înrăutățește.

În ultima perioadă, portul rusesc Novorossiisk, unde sunt situate terminalele CPC prin care Kazahstanul își exportă 80% din producția de țiței, a fost ținta unor atacuri ale Forțele Armate ale Ucrainei (AFU). Pe 4 august, de exemplu, în portul Novorossiisk, a fost introdusă o interdicție temporară a circulației navelor din cauza unei tentative de atac de către o dronă a Forțelor Armate ale Ucrainei asupra bazei navale Novorossiysk.

Ultimul incident, care pare a nu avea legătură cu războiul din Ucraina, a avut loc vineri, 18 august, când un incendiu uriaș a izbucnit vineri în terminalul portului Novorosisk din Rusia.

Operatorul acestuia, Caspian Pipeline Consortium (CPC), a anunțat că activitatea terminalului nu a fost afectată și a solicitat presei să se informeze numai din surse oficiale.

“În legătură cu informaţiile apărute în mass-media, care citează o sursă din Consorţiul Caspian Pipeline, despre funcţionarea terminalului marin CPC din apropierea satului Yuzhnaya Ozereyevka şi a terminalului de transbordare a petrolului Sheskharis (Novorossiysk, Transneft) în timpul incendiului de la zonă de marfă privată, dorim să vă informăm despre următoarele: Consorţiul nu a furnizat niciun comentariu oficial niciunei dintre părţile interesate nici cu privire la funcţionarea terminalului maritim al Companiei, nici la funcţionarea terminalului de transbordare a petrolului deţinut de terţi. Pentru viitor, am solicita părţilor interesate să folosească exclusiv surse oficiale ale CPC”, afirmă compania. Totodată CPC susţine că terminalul maritim CPC funcţionează în prezent în modul de rutare. Toate cele trei sisteme de încărcare sunt funcționale. Până pe 18 august 2023, în ultimul an au fost încărcate 40,5 milioane de tone în 370 de tancuri petroliere.

În aceeași zi, Abay Beisembaev, șeful departamentului de transport al Kaztransoil, subsidiară a KMG, a anunțat că Kazahstanul ar putea redirecționa exporturile de petrol către portul rusesc de la Marea Baltică, Ust-Luga, în locul Novorosisk-ului, dacă situația de la Marea Neagră se va deteriora.

„Dacă situația din Marea Neagră se înrăutățește, volumele pe care le transportăm în direcția portului Sheskharis (în Novorosisk) vor fi transferate în portul Ust-Luga”, a declarat Beisembaev, citat de Reuters, într-un briefing online.

Petromidia nu este singura rafinărie din România care procesează țiței kazah. Petrotel, operată de gigantul rus Lukoil, folosește probabil tot materie primă kazahă exportată prin Novorosiisk, în urma interzicerii de către UE a importului de țiței rusesc. Chiar și OMV Petrom, la Petrobrazi, utilizează doar două treimi petrol extras din România, o treime fiind de import, probabil și din Kazahstan.

În prezent, petrolul kazah este transportat în principal prin conducta Consorțiului Caspian Pipeline (CPC, care conectează câmpurile petroliere din vestul țării și câmpurile rusești de pe platforma caspică la terminalul maritim din Novorossiysk. Lungimea sa este de 1511 km.

KazMunayGas (KMG), a transportat 39,3 milioane de tone de petrol în prima jumătate a anului 2023.

Principala cauză a creșterii volumelor de țiței transportate pe mare a fost activitatea în creștere a rafinăriei Petromidia, cea mai mare din România, deținută de Grupul Rompetrol, controlat de KMG.

“Volumul total al transportului de petrol pe mare a crescut cu 12% , ajungând la 5,2 milioane de tone. Această creștere s-a datorat, în principal, restabilirii volumului de petrol transportat prin intermediul sistemului de conducte CPC în direcția portului Midia (România) prin Marea Neagră”, susține publicația kazahă Trend.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *