AGRI, prioritatea României după eşecul Nabucco

După ce proiectul gazoductului Nabucco va intra definitiv în istorie, ca urmare a deciziei consorţiului Şah Deniz de a aduce gazul azer în Europa pe altă rută, oficialii de la Bucureşti spun că au acum drept prioritate un alt proiect în care este implicat Azerbaidjanul, AGRI (Azerbaidjan Georgia Romania Interconnector).

„Opțiunile vizate de România (exploatarea rezervelor de hidrocarburi din platoul continental maritim, gazele naturale din  șisturi) au  otențialul de a creşte şimaimultindependența energetică a țării noastre. De asemenea, la nivel regional vom continua eforturile pentru realizarea proiectelor demarate, între care rămâne o prioritate proiectul AGRI. Aceste eforturi includ analizarea cu atenție a tuturor oportunităților de diversificare a surselor de aprovizionare energetică” se arată într-un comunicat al Departamentului pentru Energie din cadrul Ministerului Economiei.

„Înţelegem motivele economice pentru care a fost ales proiectul TAP, nu Nabucco, dar cu atât mai mult trebuie să avem alte proiecte economice de succes, printre care AGRI – şi este momentul să avansăm cu acest proiect pe termen mediu şi lung – şi implicarea companiei naţionale SOCAR în investiţii concrete în România”, a spus şi premierul Victor Ponta, aflat în vizită oficială în Azerbaidjan.

El a anunţat că ministrul azer al Energiei va veni la Bucureşti în luna septembrie pentru a discuta cu autorităţile române despre aceste proiecte.

Proiectul AGRI este încă o cale de transport a gazelor din Caucaz spre Europa. Gazele vor fi aduse din Azerbaidjan în portul georgian Kulevi, de la Marea Neagră, unde există deja un terminal petrolier. Aici, gazele vot fi lichefiate şi transportate în tancuri de LNG prin Marea Neagră până la Constanţa, unde, într-un terminal de LNG, vor fi aduse din nou în stare gazoasă şi introduse în sistemul de transport.

photo_verybig_125268

Capacitatea de transport ar urma să fie de opt miliarde de metri cubi de gaze pe an, iar proiectul va fi finalizat în maximum doi ani. Costul proiectului este de circa 4,5 miliarde de miliarde de euro. Proiectul este la nivelul realizării studiului de fezabilitate.

Proiectul Nabucco West, în care este implicată şi România, a pierdut cursa pentru gazele extrase din Marea Caspică, de la Şah Deniz (Azerbaijan), consorţiul care operează exploatarea optând pentru o altă rută de export către Europa.

Principalul proiect concurent al Nabucco West în cadrul coridorului sudic de transport al gazelor naturale este TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care face legătura între Turcia şi Italia, tranzitând Grecia, Albania şi Marea Adriatică. Proiectul TAP este dezvoltat de companiile Axpo (Elveţia), Statoil (Norvegia) şi E.ON (Germania).

Nabucco a fost susţinut politic de UE şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom.

Proiectul Nabucco viza alimentarea Europei cu 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria.

Exploatarea gazeiferă de la Şah Deniz, situată în Marea Caspică, este operată de gigantul birtanic BP, în parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franţa), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), şi TPAO (Turcia).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *