Bulgaria intenţionează să devină până la sfârşitul anului acţionar al terminalului LNG (gaze naturale lichefiate) de lângă oraşul grecesc Alexandroupolis, deoarece statul balcanic încearcă să-şi diversifice sursele de aprovizionare, a afirmat ministrul Energiei, Temenuzhka Petkova, pentru Reuters, preluată de Agerpres.
Guvernul ia în considerare achiziţionarea unei participaţii de aproximativ 25% în proiectul terminalului LNG şi cel mai probabil va participa alături de operatorul reţelelor de transport de gaze naturale din Bulgaria (Bulgartransgaz).
„Bulgaria vrea să devină acţionar al proiectului deoarece astfel ne putem asigura furnizarea gazelor naturale din diverse surse, inclusiv din SUA”, a afirmat Petkova după ce s-a întâlnit cu ambasadorul Statelor Unite în Bulgaria.
În prezent, Bulgaria îşi asigură peste 95% din necesarul de gaze naturale prin importurile de la compania rusă Gazprom.
Gastrade, parte a grupului energetic elen Copelouzos, dezvoltă proiectul terminalului LNG de lângă oraşul grecesc Alexandroupolis şi marţi a lansat un test de piaţă pentru acea facilitate.
Capacitatea anuală estimată a terminalului este de 6,1 miliarde metri cubi. El ar urma să furnizeze LNG către sud-estul Europei prin gazoductul IGB care va lega Grecia de Bulgaria.
Gazoductul ar urma să devină operaţional în semestrul doi din 2020, a anunţat Petkova.
În 2017, operatorul reţelei de gazoducte din Grecia, DESFA, a acceptat să participe la proiect.
Surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul au declarat că Gastrade ar urma să deţină o participaţie de cel puţin 20% în timp ce GasLog, operator de transport LNG, încă 20% din proiect. De asemenea, şi-a exprimat interesul în proiect şi Cheniere Energy, un exportator american de LNG.
Bulgaria, care are ambiţia de a se transforma dintr-o ţară de tranzit pentru gazul rusesc într-un centru de tranzacţionare a energiei, a anunţat recent că va demara un studiu de fezabilitate pentru crearea unui hub de gaze naturale (denumit „Balkan”) la portul Varna de la Marea Neagră.
Planul este sprijinit de Comisia Europeană şi vine după anularea de către Gazprom a proiectului South Stream, prin care ar fi livrate către Europa Centrală gaze ruseşti prin Marea Neagră, via Bulgaria. Proiectul a fost abandonat în luna decembrie 2013 din cauza poziţiei Bulgariei şi a presiunilor venite de la Bruxelles.
În prezent, Bulgaria transportă anual aproximativ 12 miliarde metri cubi de gaz rusesc spre Turcia dar aceste livrări s-ar putea opri în 2019 dacă Rusia reuşeşte să finalizeze gazoductul TurkStream.
De asemenea, Bulgaria speră să atragă gaze naturale din Azerbaidjan, LNG din Grecia, Qatar şi alte regiuni.
Costul construirii hub-ului este estimat la 1,4 miliarde de euro (1,73 miliarde de dolari) – 2,4 miliarde de euro (2,96 miliarde de dolari) şi vor fi folosite conducte noi şi existente din Bulgaria precum şi interconectorul construit cu România, Serbia şi Turcia, şi eventual un gazoduct submarin din Rusia.