Cota de piaţă a gigantului telecom RCS&RDS pe segmentul de furnizare a energiei electrice către clienţii finali a coborât, după primul trimestru al acestui an, sub 1%, potrivit ultimelor date ale Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei.Compania creşte totuşi pe piaţa clienţilor casnici, cărora le creşte însă preţurile.
ANRE publică, în fiecare lună, cotele de piaţă ale furnizorilor de energie electrică. În luna martie, RCS&RDS nu mai apare în graficul „plăcintă” al furnizorilor de energie electrică. Cota de piaţă a companiei telecom a scăzut sub 1%, şi este acum inclus la categoria „şi alţii” alături de alţi 76 de furnizori care au o cotă mai mică de 1%.
La finalul anului trecut, RCS&RDS apărea în graficul ANRE, cu o cotă de piaţă de 1,36% pe segmentul furnizării de energie electrică.
Explicaţia pentru care compania telecom devine un furnizor din ce în ce mai mic de energie electrică ţine de schimbarea modelului de business. După creşterile masive de preţ al energiei în piaţă de la începutul anului trecut, care i-au generat pierderi, RCS&RDS a anunţat că îşi va reduce cantităţile furnizate, prin renunţarea la consumatorii mari comerciali dar cu accent pe creşterea numărului de clienţi persoane fizice.
La finalul lunii martie, DigiEnergy, serviciul prin care RCS&RDS furnizează energie electrică, avea circa 90.500 de clienţi, cu circa 16% mai mulţi decât la începutul anului, când înregistra un total de circa 78.000 de clienţi. Aşadar, compania a strâns, net, 12.000 de clienţi noi pentru serviciul său de furnizare de energie electrică.
Citeşte şi:
175.000 de consumatori casnici au trecut în piaţa concurenţială de electricitate, în primul trimestru din 2018. Cât au câştigat la factură
Creşterea a avut însă loc pe segmentul gospodăriilor, care au un consum mic, pe fondul unei scăderi pe segmentul consumatorilor comerciali mari şi mici. Astfel, în primele trei luni ale acestui an, numărul de clienţi casnici a crescut cu peste 13.000 (de la 70.800 la 84.000), dar numărul de clienţi comerciali cu un consum mic a scăzut cu circa 800, de la 7.200 la 6.400), iar compania mare are doar 22 de clienţi comerciali mari consumatori de energie, cu doi mai puţini decât la începutul anului.
Ca atare, ca efect al schimbării de strategie, cantitatea de energie furnizată în primul trimestru al acestui an este de circa trei ori mai mică decât cea din primele trei luni ale anului 2017. Respectiv 86 GWh, comparativ cu 263 GWh, scăderea explicând de ce compania telecom este acum la categoria „şi alţii” în clasamentul furnizorilor de energie electrică.
Dacă în primul trimestru al anului 2017, compania furnizase circa 120 GWh clienţilor comerciali mari, în primul trimestru al acestui an cantitatea furnizată acestui tip de clienţi a scăzut la doar 34 GWh.
A crescut preţurile
Compania a reuşit să-şi creasca baza de clienţi prin tarifele mai mici la energia electrică, DigiEnergy fiind, la un moment dat, cel mai ieftin furnizor de electricitate. Totuşi, compania pare ca nu a mai putut rezista cu aceste preţuri mici şi, din martie, a crescut tarifele, pentru cei care încheie contracte noi de furnizare. Pentru clienţii vechi, rămân aceleaşi tarife, până la finalul perioadei contractuale de 12 luni
Astfel, preţul pentru furnizarea energiei electrice pentru clientii casnici este de 0.19 lei/kWh (fără TVA, certificate verzi şi nici tarifele reglementate de ANRE, transport, distribuţie) fata de 0.165 lei/kWh cat era inainte de 01 martie 2018. În cazul în care clientul nou esta abonat la alt serviciu Digi (telefonie şi/sau internet), preţul este de 0.18 lei. De asemenea, a crescut şi valoarea taxei zilnice de rezervare, de la 0,15 lei, la 0,20 lei.
Chiar şi aşa, oferta companiei telecom este competitivă, cel puţin pentru Bucureşti: Digi Energy are al treilea cel mai mic preţ dintre furnizorii concurenţiali.