În cele două luni care au trecut de când Guvernul a majorat accizele la carburanţi, benzina şi motorina s-au scumpit, din cauza creşterii taxei dar şi a creşterii cotaţiilor internaţionale, cu până la 64 de bani pe litru.
În data de 15 septembrie, adică acum două luni, intrau în vigoare noile accize la carburanţi, mai mari cu 16 bani pe litru, decise de Guvern. Două săptămâni mai târziu, intra în vigoare, din nou, o nouă acciză, mai mare tot cu 16 bani pe litru, decisă de Guvern. Înainte de a opera majorarea de accize, ministrul Finanţelor a spus că s-a ales varianta creşterii în două etape tocmai pentru a nu crea şocuri consumatorilor.
Efectul cumulat al majorării accizelor este, matematic, de 38 de bani pe litrul de acciză şi motorină, în benzinării.
Cum au evoluat însă preţurile
În data de 14 septembrie, deci în ajunul majorării, la cea mai ieftină staţie Petrom din Bucureşti, cea de pe Şoseaua Alexandriei, monitorizată de noi, benzina standard costa 4,75 de lei litrul, iar motorina costa 4,66 lei pe litru. O zi mai târziu, preţurile crescuseră cu nouă bani pe litru, compania petrolieră preferând să suporte, temporar, o parte din pierdere, dat fiind că, matematic, creşterea ar fi trebuit să fie de 18 bani.
Astăzi, deci la două luni de la prima etapă de creştere a accizei, la aceeaşi staţie din Bucureşti un litru de benzină standard costa 5,26 lei, iar un litru de motorină 5,30 lei. Aşadar, benzina este mai scumpă cu 51 de bani pe litru, iar motorina cu 64 de bani pe litru. Aşadar, în doar două luni, benzina s-a scumpit cu 10,7% iar motorina cu 13,7%.
Deci, pentru un plin de motorină plătiţi în plus 32 de lei, socotiut la un rezervor de 50 de litri.
Creşterea accizei a picat într-un moment destul de prost pentru consumatorii români, care au fost loviţi de două ori-o dată prin creşterea taxării (acciza la motorină a ajuns mai mare decât în Spania, de exemplu) şi o dată de creşterea cotaţiilor la produse petroliere. Chiar înainte de a creşte accizele, uraganul Harvey a lovit Statele Unite, şi a închis o treime din capacitatea de rafinare a celui mai mare consumator din lume. Acolo, preţul benzinei a crescut cu 10% în doar o zi, iar preţul petrolului a crescut cu aproape 3%, ceea ce s-a văzut în creşterea cotaţiilor la carburanţi. Iar, de la momentul creşterii accizelor şi până acum, petrolul Brent a ajuns la 63 de dolari, cel mai mare nivel din ultimii doi ani, cauzele fiind multiple.
Potrivit calculelor noastre, de la momentul introducerii accizei şi până acum, cotaţiile Platts (de referinţă pentru zona noastră) la motorină au crescut cu 7,5% până la 560 de dolari pe tonă şi la benzină cu 3%, până la 600 de dolari pe tonă.
La aceasta se adaugă şi o uşoară depreciere a monedei naţionale în raport cu dolarul american, de la 3,85 lei/dolar la jumătate lui septembrie la aproape patru lei zilele trecute.
În România se consumă circa 7 miliarde de litri de carburant pe an, mai mult de două treimi fiind motorină. Principalii jucători pe această piaţă sunt, în ordine, OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi Mol.