Avaria majoră care a afectat sute de mii de bucureşteni ieri nu este o supriză, dacă ne uităm pe un document al operatorului naţional al reţelei de transport Transelectrica, elaborat încă de anul trecut. Mai grav este că situaţia s-ar putea repeta oricând, pentru că situaţia delicată a alimentării cu energie a tuturor cetăţenilor Bucureştiului din reţeua naţională de transport este neschimbată, dar consumul de energie creşte.
„Avaria a avut loc, miercuri 1 noiembrie, la ora 16:40, în staţia electrică 220/110/10 kV Fundeni, fiind afectate mai multe cartiere din zona de est şi de nord a Capitalei. Precizăm că nu au avut loc deteriorări de echipamente în staţie. Până la ora 17:40 au fost realimentaţi în mod operativ toţi consumatorii afectaţi. Le cerem scuze tuturor consumatorilor afectaţi de avaria înregistrată în reţeaua Transelectrica”, a transmis azi dimineaţă compania după ce ieri s-a oprit curentul preţ de o oră în mai multe cartiere din Bucureşti.
Avaria înregistrată miercuri a fost cauzată de defectarea unor elemente din dispozitivul de acţionare al întrerupătorului de 220 kV şi din circuitele secundare aferente autotransformatorului, informează Transelectrica.
Este a doua avarie la această staţie, după una care a avut loc acum două săptămâni. Este drept că atunci a avut loc la ora patru dimineaţă într-o zi de sâmbătă, iar cartierele bucureştene Obor şi Fundeni, precum şi o parte din localităţile Otopeni, Afumaţi şi Fundeni au rămas fără energie electrică.
De ce nu ar trebui să fie o surpriză
Pe site-ul Transelectricase găseşte un document realizat în 2016, şi anume “Planul de Dezvoltare a Reţelei electrice de transport (RET) în perioada 2016 – 2025”. Acolo se spune foarte clar că, din cauza creşterii consumului din Bucureşti, ca urmare a dezvoltării oraşului, este nevoie de măsuri pentru creşterea siguranţei în alimentarea consumatorilor, luate de Transelectrica şi de Enel, inclusiv o nouă staţie de transformare a operatorului naţional de transport, alături de întărirea reţelei de distribuţie.
Iată pasaje care se referă la situaţia delicată în care se află consumatorii din Capitală:
“O situaţie specială există în reţeaua de alimentare a municipiului Bucureşti. Evoluţia prognozată a consumului conduce la necesitatea realizării unei stații de 400/110 kV în centrul de consum al Municipiului București, pentru creșterea siguranței în alimentarea cu energie electrică. Pentru includerea acestor proiecte în planul de dezvoltare, este necesar să se convină cu operatorul de distribuţie din zonă staţiile de distribuţie în care se vor realiza injecţiile din RET şi un plan comun de acţiune. Până atunci, în Planul de dezvoltare nu a fost inclusă dezvoltarea RET de alimentare a municipiului Bucureşti”
“În prezent, ca urmare a condiţiilor specifice de dezvoltare economică în zona metropolitană Bucureşti se constată o creştere a consumului de energie electrică mai ridicată decât media pe ţară. Această tendinţă se prognozează că se va menţine şi pentru perioada următoare. Siguranţa alimentării consumatorilor scade vara, deoarece atunci au loc opririle totale pentru revizii anuale in centralele cu termoficare din oraş”.
Având în vedere și alte aspecte specifice ale zonei: lipsa terenului disponibil pentru lucrări de dezvoltare şi preţul extrem de ridicat al acestuia, concentrarea foarte mare a consumului, consumatori cu un grad ridicat de sensibilitate la întreruperi în alimentare, număr ridicat de cabluri respectiv probleme cu volumul energiei reactive etc., casări ale grupurilor generatoare, dezvoltarea parcului de producţie din Dobrogea, având drept consecinţă creşterea fluxurilor de putere care tranzitează staţiile care alimentează oraşul Bucureşti, în această zonă este necesară realizarea unor proiecte de întărire / dezvoltare a RET-RED (reţea electrică de distribuţie-n.red)”
“Au rezultat necesare realizarea unor noi injectii de putere din RET spre reţeaua de distribuţie a oraşului Bucureşti şi întărirea reţelei de distribuţie astfel încât să fie posibilă preluarea consumului de pe o zonă pe alta.
Se vor evita, astfel, situaţii în care, chiar la funcţionarea în schema normală, nu se va putea asigura respectarea criteriului N-1 nici prin managementul congestiilor, din cauza puterii disponibile reduse din centralele din zonă (ţinând cont de programele de opriri totale pentru termoficare în sezonul de vară).
Soluţiile de dezvoltare a RET în perspectivă sunt:
- Reconductorarea LEA 220 kV d.c. București Sud – Fundeni;
- Înlocuirea T3 și T4 110/10 kV, 25 MVA cu transformatoare 110/(20)10 kV, 40 MVA în stația electrică Fundeni.
- Realizarea unor injecții de 400 kV în zona Metropolitană București corelat cu evoluția consumului”.
“S-au analizat necesităţile de dezvoltare determinate de: creşterea consumului în Bucureşti cu o rată peste media pe ţară, informaţiile şi solicitările privind amplificarea consumului unor mari consumatori şi apariţia unor consumatori noi în zonele Tulcea, Braşov, Constanţa.
Un alt element important avut în vedere în analizele realizate este casarea anunţată a unor grupuri, care va amplifica deficitul unor zone (ex.: Bucureşti, Transilvania, Moldova). Ţinând seama de estimările de creştere a consumului şi intenţiile de casare a unor grupuri, s-a identificat necesitatea de întărire a capacităţii de transport şi a capacităţii de injecţie spre reţeaua de distribuţie în anumite zone în care acestea au ajuns, sau vor ajunge la limită, în următorii 10 ani:
- zona municipiului Bucureşti şi limitrofă;
- nordul Transilvaniei;
- zona Sibiu, pentru rezervarea singurei injecţii din RET”
„Pentru etapa următoare, este necesar să se elaboreze analize şi acţiuni privind următoarele aspecte:
– Dezvoltarea optimă a RET corelat cu evoluţiile din SEN, în vederea menţinerii siguranţei în funcţionare a SEN;
– Stabilirea unui plan comun de acţiune pentru dezvoltarea reţelelor de transport şi distribuţie în zona municipiului Bucureşti, în baza concluziilor studiilor pentru identificarea celor mai bune soluţii de dezvoltare a RET în zona limitrofă şi urbană a municipiului Bucureşti, realizate de Transelectrica şi ENEL Distribuţie Muntenia Sud”.
Din pacate ati stras prea multi idioti !