Cea mai mare navă din lume specializată în importurile de gaze naturale lichefiate, MOL FSRU Challenger, urmează să ajungă în curând în Turcia pentru a ajuta această ţară să îşi asigure necesarul de combustibil utilizat pentru încălzire şi producţia de electricitate, transmite Bloomberg, citată de Agerpres.
Cu o lungime de 345 de metri, aproximativ egală cu cea a Turnului Eiffel, MOL FSRU Challenger poate stoca 263.000 de metri cubi de LNG (gaz natural lichefiat), suficient pentru a acoperi consumul zilnic de gaze al Turciei. Potrivit proprietarului şi operatorului navei, compania Mitsui OSK Lines Ltd., nava poate exporta combustibil şi în regiunile vecine.
Operatorul reţelei de gaze din Turcia, Botas Boru Hatlari Ile Petrol Tasima AS, a semnat acordul de leasing pentru această navă, care va fi amplasată la Dortyol, în apropiere de graniţa Turciei cu Siria.
Iarna trecută un val de frig a cuprins întreaga regiune astfel că Turcia nu a putut să îşi acopere necesarul de gaze naturale iar operatorul care gestionează reţeaua de gaze a cerut producătorilor privaţi de energie să îşi reducă cererea de combustibil cu până la 90%.
O primă facilitate pentru stocare şi regazificare, Neptune, a ajuns în luna decembrie pentru a se adăuga celor două terminale onshore de la Aliaga şi Marmara Ereglisi. Navele specializate în importurile de gaze naturale lichefiate sunt o soluţie mai ieftină şi mai rapidă decât facilităţile terestre.
„Ne aşteptăm ca Turcia să importe mai mult decât iarna trecută, când au crescut cererea. Este o piaţă în creştere”, a declarat Gyorgy Vargha, directorul general la MET International AG, un trader elveţian de energie care vinde LNG în special în sudul Europei.
Potrivit datelor Bloomberg New Energy Finance, în prima jumătate a acestui an, Turcia a fost piaţa cu cel mai puternic ritm de creştere pentru importurile de LNG după China, Coreea de Sud şi Japonia.