Benzina şi, mai ales, motorina s-au scumpit, în medie la pompele din România, mai mult decât au crescut preţurile în Europa, tot în medie. Scumpirile nu sunt extrem de mari, dar România, care are cele mai mici taxe de pe continent, nu mai are cele mai mici preţuri la carburanţi.
Preţul mediu al benzinei în România era de un euro pe litru, iar al motorinei de 99 eurocenţi, la finalul lunii trecute (24 iulie), potrivit datelor Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieţei carburanţilor al Comisiei Europene.
România continuă să aibă printre cele mai mici preţuri din Europa, pentru că are printre cele mai mici taxe, însă, de-a lngul lunii iulie, carburanţii s-au scumpit.
La data de 3 iulie, benzina costa 99 de cenţi, iar motorina doar 97 de cenţi litrul. Aşadar, în intervalul menţionat, benzina s-a scumpit în România cu 1,4%, iar motorina cu 1,9%.
Chiar dacă scumpirile nu sunt spectaculoase, ele sunt mai mari decât creşterea preţurilor, calculată pe medie, în Europa. Astfel, benzina a rămas, în acest interval la 1,31 euro pe litru, iar motorina s-a scumpit cu un cent, de la 1,15 la 1,16 euro pe litru, adică cu doar 0,7%, deci mult mai puţin decât în România.
Aceste creşteri nu sunt foarte relevante pentru un consumator obişnuit, fiind destul de mici, însă coboară Românie în clasamentul ţărilor cu cei mai ieftini carburanţi. Astfel, nu la noi se găseşte acum cea mai ieftină benzină din Europa, ci în Bulgaria (99,7 cenţi litrul), iar motorina este mai ieftină în Bulgaria (96 de eurocenţi litru, deci cu trei cenţi sub preţul mediu de la noi), Letonia, Lituania, Luxemburg şi chiar Polonia.
Preţul la pompă este determinat de cotaţiile produselor petroliere (carre urmează preţul ţiţeiului), de taxe), de cursul de schimb leu-dolar (moneda în care se fac tranzacţiile cu produse petroliere), dar şi de condiţiile de pe fiecare piaţă în parte.Uşoara scumpire de acum survine pe fondul creşterii cotaţiilor la produsele petroliere, dar luna august ar putea duce la o uşoară ieftinire, pe fondul deprecierii dolarului faţă de leu.
Piața românească a carburanților, care se ridică la aproximativ 10 miliarde de euro anual, este dominată de patru mari companii: OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil și Mol. Peste 60% din consum este reprezentat de motorină.