Volumul de ţiţei transferat de către KMG International (Grupul Rompetrol) prin terminalul offshore operat în Marea Neagră a ajuns, în prima jumătate a anului 2017, la peste 32 milioane de tone, de la punerea sa în funcţiune în 2009, se arată într-un comunicat al companiei. Terminalul situat în largul portului Midia va continua să fie extins, pentru a ajunge cel mai important din zona Măruu Negre.
Lucrările de construcţie ale terminalului aflat la 8,8 kilometri în largul Mării Negre au început în 2007 iar investiţia totală a depăşit 100 milioane dolari.
‘În 10 ani de când am început operaţiunile în Marea Neagră, activităţile şi performanţele au crescut de la an la an. În 2016, cantitatea totală transferată prin toate terminalele gestionate de către Midia Marine Terminal a fost de peste 11 milioane de tone de materie primă şi produse petroliere’, a declarat Ioan Taus, directorul general al companiei Midia Maritime Terminal.
Situat în portul Midia, terminalul este coordonat de către firma Midia Marine Terminal (MMT) care gestionează activităţile de aprovizionare ale Portului Midia şi ale rafinăriilor Petromidia şi Vega, operate de Grup. Prin danele gestionate de companie se înregistrează anual un tranzit de peste 550 de nave şi un transfer de circa 2 milioane de tone de produse petroliere, GPL, etilenă şi materii prime, produsele fiind livrate atât pe plan intern cât şi la export.
Prin terminalul maritim sunt transferate aproximativ 5 milioane de tone de ţiţei pe an, cantitate tranzitată de 50 de nave petroliere. Peste 350 de nave au descărcat ţiţei prin terminalul maritim, de la punerea acestuia în funcţiune.
Peste 3,5 milioane de tone de produse combustibile şi GPL au fost încărcate şi descărcate prin intermediul rampelor rafinăriilor Petromidia şi Vega, cu 60.000 de cisterne feroviare folosite şi peste 35.000 de camioane de transport.
Terminalul maritim operat de Midia Marine Terminal la Marea Neagră asigură tranzitul ţiţeiului către rafinăria Petromidia, aproximativ 40% din volumul rafinat în România. Cu o capacitate de tranzit estimată la 24 milioane de tone pe an, terminalul petrolier poate primi nave de până la 160.000 tdw.
„Prin gestionarea terminalului maritim offshore, compania a redus astfel distanţa cu aproximativ 33 km faţă de ruta portului Constanţa, permiţând reducerea cu aproximativ 7 dolari pe tonă a costurilor de furnizare. Astfel, investiţia de 100 milioane dolari pentru construcţia terminalului petrolier a fost amortizată în numai 5 ani de la punerea sa în funcţiune. În 2015, sistemul de tranzit al ţiţeiului prin terminal a fost înlocuit, ca rezultat al lucrărilor obligatorii de mentenanţă efectuate. Investiţiile au fost de 3,5 milioane dolari”, se precizează în comunicatul citat.
Membru al KMG International, Midia Marine Terminal a fost înfiinţat în 2007, preluând administrarea danelor din portul Midia de la Rompetrol Logistics, companie ce a dezvoltat operaţiuni în acest domeniu din 2001. Acest terminal este singurul terminal criogenic la Marea Neagră. Midia Marine Terminal şi-a crescut flota de nave în 2015 iar în prezent operează trei remorchere – Tirreno, pentru asistenţă la gestionarea petrolierelor de 150.000 tdw, Bucureşti şi Astana, pentru manevrarea furtunelor, mentenanţă offshore şi lucrări, suport şi asistenţă la scufundări pentru navele din portul Midia. Flota MMT include şi o barcă pilot şi două bărci de lucru.
Prezenţa KazMunayGas în arcul geografic conectând Mărea Caspică (Kazakhstan, Georgia) şi Mărea Neagră (Ucraina, Moldova, România, Bulgaria) cu Europa de Vest este asigurat prin Midia Marine Terminal. Ţiţeiul este tranzitat către rafinăria Petromidia ce funcţionează într-un sistem integrat cu Rafinăria Vega şi care este totodată singurul producător petrochimic în România. Produsele finite sunt livrate pieţei interne şi ţărilor din regiunea Mării Negre.
“Putem derula contracte şi cu alţi beneficiari”
Compania intenţionează să transforme terminalul în cel mai important hub energetic de la Marea Neagră, graţie unui portofoliu de proiecte investiţionale ce se intenţionează a fi lansate în 2018, pentru dezvoltarea şi extinderea capacităţilor de operare şi interconectare.
Directorul general al MMT, Ioan Taus, a declarat sâmbătă că pentru anul viitor se preconizează a fi lansate un pachet de opt proiecte de dezvoltare a capacităţii de operare a companiei oferind totodată posibilitatea de a presta servicii către terţi, ceea ce va transforma terminalul în cel mai important hub energetic de la Marea Neagră, prin care pot tranzita către Europa resursele exploatate de pe platoul maritim continental dar şi cele care vor fi transportate, graţie iniţiativei chinezeşti intitulată Noul drum al Mătăsii.
„Noi funcţionăm în prezent ca antrepozit fiscal pentru produse petroliere doar pentru Petromidia dar avem şi capacitatea operaţională de a presta servicii pentru terţi clienţi. În cei zece ani de la înfiinţare am operat peste 35 de milioane de tone de ţiţei şi produse finite iar prin cele trei dane operate în Portul Midia tranzitează anual 550 de nave iar la terminalul offshore, amplasat la 4 mile maritime în larg, se cuplează, anual, alte 350 de nave şi tranzităm peste 5 milioane tone de produse, totul cu o rată de operare de 7.000 mc. pe oră. Terminalul are o capacitate totală de operare de 16 milioane tone/anual, şi noi folosim, exclusiv pentru tranzitarea mărfurilor noastre, cam 5 milioane de tone pe an, ceea ce ne conferă disponibilitatea de a derula contracte comerciale şi cu alţi beneficiari”, a declarat Taus.
Referindu-se la acest aspect, prim vice-preşedintele KMG Internţional, Cătătălin Dumitru, a afirmat că planurile de extindere a operaţiunilor din România şi a celor din străinătate, inclusiv a activităţii Terminalui Maritim Midia, au legatură cu finalizarea transferului pachetului majoritar de acţiuni către noul acţionar chinez.
„Toate aceste proiecte privesc dezvoltarea pentru primirea unei cantităţi mai mari de ţiţei şi mărirea capacităţii de export şi aceste planuri sunt legate, evident, de suportul investiţional pe care-l vom avea graţie faptului că faptul că 51 % din acţiunile Grupului KMG Internaţional urmează să treacă în portofoliul China Energy Financials & Company (CEFG). Noi estimăm că vor fi finalizate toate diligenţele oficiale şi vor fi obţinute toate aprobările pentru această operaţiune, până la sfârşitul verii acesteia, sau cel mult la începutul toamnei şi astfel vom oportunitatea de a fi împreună cu reprezentant important al apetitului investiţional din zona Chinei şi să dezvoltăm pe viitor activitatea grupului atât în zona rafinării cât şi petrochimiei, a reţelelor de distribuţie, capacităţilor de stocaj şi transport şi chiar a achiziţiilor din piaţă a unor noi structuri”, a declarat Cătălin Dumitru.